Hej,

Jag är medveten om att varje grupp måste ha en egen fas, nolla och skyddsjord som följs åt hela vägen till centralen. Att det måste vara på detta viset för nolla och fas greppar jag, men vad är det egentligen som gör att det måste vara på detta sätt även för skyddsjorden? Vad är det som kan gå fel / bli farligt om man "lånar" skyddsjord från en annan grupp? Det ska ju inte flyta någon ström i denna tråd annat än om något är fel?

När jag bodde i USA så hade min polare ett hus, nere i hans källare kom jordkablarna från uttagen ner och var fästa i vattenrören. Tyckte det verkade lite knepigt men hade dålig koll på hur det fungerade (i Sverige) då.

Observera att jag endast undrar av nyfikenhet och tänker inte stjäla nån skyddsjord, har elektriker inbokad på fredag morgon för att dra skyddsjord till de grupper som saknar det i vårt hus.
 
En uppenbar risk med att ta skyddsjord från en annan grupp är att någon kanske i ett senare skede vid en ombyggnad kopplar bort den gruppen i centralen. Då tappar även gruppen som lånat jord sin jord, stor risk att det aldrig upptäcks.

Samma med att koppla det till vattenledningen. En dag kanske man byter ledningen in till huset till plastslang, plötsligt inte alls så bra jord längre.
 
Är det "förbjudet" eller endast olämpligt / dålig praxis? Kan ju tänka mig att om man märker upp det tydligt i centralen så kan det ju knappast vara någon större risk?
 
I praktiken är det förbjudet. Det kan tillåtas vid speciella förhållanden, men det är nästan så att elsäkerhetsverket ska godkänna varje enskilt fall.
 
Det enda direkt farliga som jag kan se med den typen av påhitt är, som sagt, att om man kopplar bort den gruppen som "lånat ut" sin skyddjord så försvinner även skyddsjorden på den andra gruppen.
Plus att det blir lite ologiskt.
I teorin så skulle väl kanske den skyddsjorden kunna bli överbelastad, vad vet jag, men risken att det blir stora jordfel på bägge grupperna (eller om man lånat ut jord till ännu fler grupper) samtidigt ser jag som obefintlig.

//Patrik
 
SVENSK STANDARD SS 436 40 00

411.3.1.1 Skyddsjordning
.
.
.
Varje strömkrets ska ha en skyddsledare som är ansluten till avsedd jordningsskena eller plint.
.
.
 
Säkert långsökt, men det skulle ju kunna hända att någon oavsiktligt sågar av en kabel som hör till en grupp. Varvid en annan grupp därmed saknar skyddsjord...
 
Det är väl bl.a. av sådana skäl regeln finns till.
 
En annan sak är att det ska råda ordning och reda i en elinstallation. Det ska vara förutsägbart. Finns inget värre än när Knoll & Tott varit i farten!
 
Däremot är det väl fullt tillåtet att placera en separat skyddsledare ihop med en kabel? Till exempel måste man väl få dra en 4x25 på kabelstege och lägga en separat gul/grön brevid? Det är nog inte önskvärt att dra skyddsledaren en annan väg än kabeln. Då kommer man vid jordslutning kommer man att skapa ett magnetfält. Det spelar kanske inte så stor roll i ett vanligt hus, men kan ha rätt roliga effekter på större installationer. En sådan sak som folk lyckats med är att dra ledarna i separata stålrör el dyl. Tydligen kan det bli rejäla krafter på rören.

Jag var en gång på en fabrik söder om Stockholm eftersom personalen vid en maskin klagade på att armbandsuren stannade. Det visade sig att strömmen till maskinen gick i en ring runt operatören. (Konstruktionsfel) Samtidigt som det är lite roligt så kan det faktiskt vara farligt eftersom medicinsk utrustning som pacemakers kan störas. Det behövs faktiskt inte så mycket ström för att man ska få skojiga effekter. När jag satt och mätte kortslutningsström på en transformator låg ett gäng muttrar och brickor brevid. Redan vid 10 kA lyfte brickorna...
 
Verkar inte så. Lite referenser:

  • 521.8.1: Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler utom då flera flerledarkablar som tillhör samma krets installeras parallellt, då varje kabel ska innehålla samtliga faser. En krets får alltså inte fördelas mellan flera kablar, t.ex L1-L3 i en kabel och N,PE i en annan.
    • En anledning är att magnetfälten i en kabel inte tar ut varandra, dvs summaströmmen är inte noll. En annan anledning är överskådligheten.
    • Ang skyddsledare så säger 543.2.1 punkt 2 att en skyddsledare kan vara isolerade eller oisolerade ledare i ett gemensamt hölje tillsammans med med spänningsförande ledare.
      • Samtidigt tillåter 543.2.1 punkt 3: fast installerade isolerade eller oisolerade ledare. Detta sägs jämte första punkten: ledare i flerledarkablar så det antyds här och i 543.1.3 Separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel.... att den faktiskt får vara en separat ledare.
      • [vm] Samtidigt har Elsäkerhetsverket bara i mycket speciella fall medgett att skyddsledare dras i separat kabel, med villkoret att det handlar om fast förläggning, att kablarna dras tillsammans och binds ihop med najning, band, tape eller på liknande sätt.
 
Va på ett jobb för att byta el-element där jorden var tagen från elementet till ett jordat uttag för datorn.
Drog ur säkringarna för elementen och när jag kopplade loss det första elementet försvann jorden på datorn.
Jättekul....
 
jeffan skrev:
Va på ett jobb för att byta el-element där jorden var tagen från elementet till ett jordat uttag för datorn.
Drog ur säkringarna för elementen och när jag kopplade loss det första elementet försvann jorden på datorn.
Jättekul....

Hur var det dokumenterat?
 
Akzid skrev:
Hur var det dokumenterat?
Inte alls...
 
Bo.Siltberg skrev:
Verkar inte så.
Se där, jag lär mig något nytt varje kväll framför datorn! d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.