Har idag en gammal norrahammar kombipanna från 60-talet nån gång som eldas med ved utan acktank.
Det jag funderar över är om det är lönt att köpa beggad förugn på blocket (nån tusenlapp) plus ev acktank.
Varför jag kollar detta alternativ är pga att jag lyckats bli arbetslös och har därav lite svårt att få lös pengar till en riktig vedanläggning.
Så frågan lyder går det få ihop nått vettigt, billigare än att köpa ett helt nytt system?
För att sedan (ca 5år frammåt) Byta panna.
Eller är det bara bita ihop och fortsätta nöta på källartrappen med allt spring till pannan?
 
Acktank kommer Du att behöva även i Ditt framtida system så det är rätt tänkt. Men för att landa rätt där borde Du börja med en tekniktank på kanske 750 liter, dvs med slingor i för tappvarmvatten och en elpatron som backup. Tyvärr kostar en sådan en del. För att koppla in tanken mot pannan måste Du i princip ha något slags laddkoppel, men det går också att återanvända till en ny framtida panna.

Sen tycker jag Du tänker helt rätt vad gäller en begagnad förugn. Dock tycker jag Du skulle be Din sotare eller rörmokare hjälpa Dig så att Du inte drar på Dig nåt skrot.

Just my two cents... .
 
Jo det är just det, det drar fort iväg så i slutändan skiljer det nog inte så mycke kanske lika bra att plågas lite och sen installera allt på en gång.
 
Jag fick tag i en begagnad förugn för 500:- och en 750 liters tank för 1200:-. Sen köpte jag rör och grejer och kopplade in den själv till en gammal dubbelpanna. Tycker det fungerar riktigt bra. Ugnen rymmer mycket ved så det brinner i många timmar på ett ilägg. Om det är kallt fyller jag på en gång på kvällen och sen en gång på morgonen, annars bara på kvällen. Ofta behöver man inte tända när man ska fylla på eftersom det finns glöd kvar i botten, bara att hiva in och sen gå därifrån.

Riktigt bekvämt sätt att elda tycker jag. Och till en billig peng. Själva handhavandet av förugnen är jämförbart med en modern vedpanna. Dom rymmer ungefär lika mycket ved så det blir ungefär lika många besök i pannrummet.
En ny panna har ju fördelar som tex bättre verkningsgrad, lättare att sota osv. Men kostnaden blir ju svår att tjäna igen. När det går att göra eldningen bekväm så tycker jag att man kan köra på gamla grejer tills dom rostar sönder och byta då istället.

Jag kopplade in tanken efter bilderna och beskrivningen jag hittade här: http://pellets.info/viewtopic.php?t=5061. Men jag använde termostater istället för givare och elektronik.
 
Det går att göra fynd på Blocket , du som är arbetslös har ju tid att
bevaka ordentligt .

Jag köpte en 500 L acktank med tre pumpar och en laddomatstyrning
för 1000 kr och har fått en 500 L tank gratis , så visst kan man klara
sig billigt undan med lite tur .

Kan du få tag på en gammal oljetank gratis så har du ju en acktank
som heter duga , många betalar ju till och med för att bli av med dom .

Sedan finns det ju billiga pannor som inte är så dumma , men det
är ju en fråga om tycke och smak .....

För ett tag sedan fanns det på Blocket en Viadrus som var några år
gammal med en 750 liters acktank och laddomat för bara 10000 kr .
 
Redigerat:
spaedgris skrev:
Jag fick tag i en begagnad förugn för 500:- och en 750 liters tank för 1200:-. Sen köpte jag rör och grejer och kopplade in den själv till en gammal dubbelpanna. Tycker det fungerar riktigt bra. Ugnen rymmer mycket ved så det brinner i många timmar på ett ilägg. Om det är kallt fyller jag på en gång på kvällen och sen en gång på morgonen, annars bara på kvällen. Ofta behöver man inte tända när man ska fylla på eftersom det finns glöd kvar i botten, bara att hiva in och sen gå därifrån.

Riktigt bekvämt sätt att elda tycker jag. Och till en billig peng. Själva handhavandet av förugnen är jämförbart med en modern vedpanna. Dom rymmer ungefär lika mycket ved så det blir ungefär lika många besök i pannrummet.
En ny panna har ju fördelar som tex bättre verkningsgrad, lättare att sota osv. Men kostnaden blir ju svår att tjäna igen. När det går att göra eldningen bekväm så tycker jag att man kan köra på gamla grejer tills dom rostar sönder och byta då istället.

Jag kopplade in tanken efter bilderna och beskrivningen jag hittade här: [länk]. Men jag använde termostater istället för givare och elektronik.
Jo grejerna går hitta snorbilligt är bara lite för feg för att våga koppla själv.. har idag öppet kärl på ca 30 lit på vinden och röranslutningen neråt har rostat av en gång så jag skulle vilja ta bort de och köra tryckkärl istället och det är det jag inte känner mig så hemma på..och ska jag in med nån tank behövs lite mer expansion. Jo det är jag lite inne på också så länge grejerna är hela så är det ju bara köra :) men det som tar emot lite är att verkningsgraden inte är att prata om.
 
rundvikarn skrev:
Det går att göra fynd på Blocket , du som är arbetslös har ju tid att
bevaka ordentligt .

Jag köpte en 500 L acktank med tre pumpar och en laddomatstyrning
för 1000 kr och har fått en 500 L tank gratis , så visst kan man klara
sig billigt undan med lite tur .

Kan du få tag på en gammal oljetank gratis så har du ju en acktank
som heter duga , många betalar ju till och med för att bli av med dom .

Sedan finns det ju billiga pannor som inte är så dumma , men det
är ju en fråga om tycke och smak .....

För ett tag sedan fanns det på Blocket en Viadrus som var några år
gammal med en 750 liters acktank och laddomat för bara 10000 kr .
Jo helt klart fynd går det göra bara man är lite på allerten :)

Jag hade ju en oljetank i rymmet bredvid panna som jag skar ut för 2 år sen :( fan att man ska ha så brottom

Men begagnad panna är jag lite rädd för det kan ju rosta sönder när som helst om det nu inte är en viadrus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.