Har funderat på att bygga en luftsolfångare av diverse överblivet skrot .

Saknar dock plexiglas och funderar vad sådant kostar .

Var köper man det till bra kurs ?
 
Du känner troligen till www.24 volt.eu
Eftersom du bor i Västerbotten kanske du kan kontakta Wilhelmina kommun, de har ju drivit projekt med bygge av LSF. De bör kunna tipsa dig.
Jag frågade en glasmästare för ett par år sedan, han ville ha 3-400 kr/m2, lite för dyrt tyckte jag
Man kan ju använda vanligt fönsterglas också
 
Jag är livrädd för fönsterglas eftersom jag har fyra barn och tre barnbarn
, alla gillar bollspel och andra sporter så det går livat till hos oss ibland
 
Jo, så kan det ju vara. Kom att tänka på att prisindikationen avsåg polykarbonat, som ju är dyrare än "plexiglas"
 
Finns ju "säkerhetsglas" (Typ det man har sidorutorna i bilar) eller laminerat glas också.. Den typ av kanalplast man har i växthus/uterum är annars det man väljer i en sån konstruktion (Inte plexiglas sånt är svindyrt och nåt man har i cockpiten på JAS...)
 
Tänk på UV-beständigheten. Skivor av transparent PVC kan ha mycket varierande kvalitet. Om de inte är stabiliserade för långvarig utomhusexponering så kan de brytas ned på bara något år.

Polykarbonat (solida, glasklara skivor) håller länge även i standardkvalitet men efter 5+ år i permanent direktexponering mot söder kan man räkna med en gulton som sedan ökar.
Solida glasklara polykarbonatskivor med förstärkt UV-skydd har såklart mycket längre livslängd. Dvs Lexan Exell D, eller motsvarande kvalitet av de andra fabrikaten.

Ska du få ett bra m2-pris på solida polykarbonatskivor med förstärkt UV-skydd så bör du planera din konstruktion så skivorna kan sågas ur formatet 2050x3050mm utan alltför mycket spill.

Kanalplast av polykarbonat brukar ha de förstärkra UV-skyddet som standard, i.a.f. på en sida (och det räcker ju om det ska vara solfångare)

Plexiglas av den vanligaste standardkvaliteten (Plexiglas XT) garanteras att det inte ska gulna på 30 år. Men det dimensioneras för betydligt sydligare breddgrader så i svenskt klimat motsvarar det förmodligen 60 år. Övriga fabrikat av akryl-plastskivor, dvs samma material som Plexiglas, ger visserligen inte riktigt lika långa utfästelser men i praktiken har det knappast någon betydelse för svenska förhållanden. De vanligaste akryl-fabrikaten förutom Plexiglas är Perspex och Altuglas.
 
Redigerat:
och så finns Lexan, som är okrossbart, men alla dessa plasttyper, släpper inte igenom värmen från solen, som vanligt glas gör. Kanalplasten är avsedd att isolera, knappast någon bra lösning. Använder man vanligt fönsterglas, så går det på något sätt att fästa ett nät, stängselnät över, för att hindra eventuella bollar. Går även att få till det med ett växthus.
 
Redigerat:
Lexan är ett varumärke, plasten är polykarbonat
 
saturnus skrev:
dessa plasttyper, släpper inte igenom värmen från solen, som vanligt glas gör.
Nja...
I en solfångare vill man skapa en växthuseffekt, dvs få värme in som sedan inte lika lätt slipper ut.

Vanligt fönsterglas har ca 90% transmission för synligt ljus och IR.
Glasklar solid plast, exempelvis polykarbonat, har också ca 90% transmission för synligt ljus och sedan runt 85% för kortvågig IR, upp till ca 1600 nm våglängd, och sedan vissa band som tar bort med av IR-strålningen.
Det allra mesta av energin i den solstrålningen som når ned till havsnivå ligger inom synligt och kortvågig IR, alltså där prestanda för glas och glasklar plast är ungefär lika.
Glaset stäpper igenom lite mer i UV och det släpper igenom mer av de längre våglängderna i IR-området. Men detta utgör inte så mycket av den totala energin i solstrålning.

Så med den glasklara plasten blir den nog några % mindre energi in, men det kan nog kompenseras av plastens mycket lägre värmeledningstal (ca en femtedel jämfört med glas) vilket minskar utgående förluster pga värmeledning.

Det går även att belägga polykarbonat med ett ytskikt med lägre brytningsindex, vilket pressar upp transmittansen, men jag känner inte till någon som säljer sådana skivor på svenska marknaden (skulle förmodligen ändå gå bort av prisskäl).

Andra glasklara plaster såsom akryl/Plexiglas och PET har liknande transmittanskurvor.
Akrylen har dock en liten fördel av att brytningsindexet är lägre.

Plasterna finns också som kanalplast, vilket isolerar mer, dvs mindre förluster, men å andra sidan tappar man en del in-strålning pga fler ytor som kan bryta och reflektera bort ljuset.
 
Redigerat:
Shit vilken utläggning man blir impad, trodde mina Kina importerade plansolfångare för ca 1000 spänn styck hade något billigt alternativ men det är polykarbonat med någon slags vågig yta, ska tydligen va bra då.
 
silversmeden skrev:
Shit vilken utläggning man blir impad, trodde mina Kina importerade plansolfångare för ca 1000 spänn styck hade något billigt alternativ men det är polykarbonat med någon slags vågig yta, ska tydligen va bra då.

Finns dom att köpa så billigt lönar det sig ju inte att bygga själv längre....
var i hela friden hittade du rätt på dom ???
 
Om det inte är så stora bitar som behövs så har K-rauta plexiglasskivor och PVC-skivor till rätt ok priser...smidigt om man bygger måtten baserat på skivorna så behöver man inte såga i dem.

K-rauta har också något som kallas "Växthusplast" eller liknande, som är vågiga skivor i olika storlekar till väldigt bra priser...jag byggde en prototyp av en helt rund luftsolfångare runt ett rör som absorbator...gick smidigt att böja den vågiga plasten runtom.
 
rundvikarn skrev:
Finns dom att köpa så billigt lönar det sig ju inte att bygga själv längre....
var i hela friden hittade du rätt på dom ???
www.meirungroup.com i Kina, importerade blir ju lite tillägg i form av moms skatt o sånt men en plansolfångare kostade exakt 205 dollar utan moms och tillägg det fina var att soldatorn är exakt samma som verktygsboden har kostnad 265 dollar!!! dom tar typ 8 lax
rostfri actank med slinga 150 liter 278 dollar. Plansolfångarna är av modellen tinox behandlade med hög verkningsgrad (tyska modellen säger kineserna) mått ca 2X1 m.
 
Ett tips är att höra hos glasmästerier om de har något gammalt glas liggande.
Ibland får de ju in stora glaspartier som de bytt ut och bara skall köra till återvinningen.
På så sätt kunde jag välja på flera olika isolerglaskasetter. (ger bra isolervärde men kanske något lägre transmission)
Valde en tvåglas isolerkasett med härdat glas . . . Klar överkurs på glaset :blushing:
Betalade 100:- till deras kaffekassa.
Får se till våren hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.