Jag har för mig att jag läst någonstans i detta forum att man mycket väl kan pruta när man väl sitter och skall underteckna kontraktet. Nu är det så att jag i övermorgon, Torsdag, skall skriva kontrakt. Men hur prutar jag? Någon som har tips hur man kan gå till väga? ??? ???

Jag är nog för godtrogen o tror gott om dom mesta människor, så även husbyggare/försäljare, men det kanske är så att man inte ska det. Men men....

Är det för övrigt ngt vi bör tänka på i samband med kontraktskrivandet?

//Benny
 
Just prutning är inte min starka sida heller, men ett sätt är ju att försöka spela på tidsaspekten. Ni skall ju tydligen skriva före månadsskiftet, antagligen ligger söljarens kvartalsrapport redan klar med er order. Var lite lagom otydlig, skyll på behov att gå igenom kalkylen mot er ekonomi eller mot andra alternativ som "dykt upp". Så att det draggar över kvartalsgränsen. Mycket möjligt att säljaren då gör allt för att "rädda" sitt kvartal.

Men, har ni full klarhet över vad det är för avtal ni förväntas skriva på? Vilken entrepenadsform? har ni fullt ut förstått vad den entrepenadsformen innebär av eget ansvar, vem ansvarar för vad? Och då menar jag inte kunskap ni fått utav hussäljaren. Utan har ni själva utrett vad det igentligen står i avtalet, eller med hjälp av utomstående "expert".

Jag skulle aldrig skriva på ett avtal av den betydelse som ett huskontrakt innebär utan åtminstonde 48 timmars genomläsning och analys, och då gäller det något som jag kan eller gjort förut (typ när vi köpte hus för ANDRA gången) första gången behöver man minst en vecka för att förstå, hinna kolla allt. Det får inte finnas en enda "svår" eller viktig punkt i kontraketet där motparten/hussäljaren är den enda källan till information.

Gå igenom olika "worst case" scenarior, typ vad händer om det t.ex blir fel på grundgjutningen, vem är ansvaret för att det rättas till, vem står för indirekta kostnader för felet (förseningen för övriga), hur ser gången ut (kan bli ni som får lägga ut, och kräva ersättning av den ytterst "skyldige" etc). Och titta på dessa händelser utifrån vad avtalet säger inte utifrån vad en säljare säger, för det är avtalet som gäller, och säljarens attityd till "strulhantering" ändrar sig i samma ögonblick som ni skrivit på. Det gäller alla säljare, sedan kan det finnas en gradskillnad mellan bra och dåliga säljare.

och den här granskningstiden skall ni absolut inte "pruta" bort.

En annan detalj jag tänkte på, det är bra om man kan behålla en affärsmässighet i relationen med söljaren, håll diskussionerna till kontraktet, huset, teknik, finanser etc. Sila bort allt sav typen hur "fantastisk" det skall bli, hur "häligt för barnen att växa upp här" osv. Spara den delen till släkt och vänner. Ju mer in på livet säljaren kommer, desto mindre behöver han pruta, desto mer kan han "lura" er (och då menar jag kanske inte i bedrägeritermer). Och detso svårare är det för er att stå på er om detaljer i kontrakt, och senare i byggfrågor.

Några ideer bara, lycka till.
 
Lättast är i regel att förhandla till sig tillval för en viss summa. Det är bra att kunna relatera till andra tillverkare som kanske har räknat på samma husskiss. Om ni har det så går det att spela ut dom lite mot varandra.
En annan sak kan vara ett ultimatum, att förslå att vi skriver denna vecka om... Detta kan dock ge upphov till viss stress.
Nämn dock aldrig ordet pruta. Säg att du vill förhandla om priset! Vad går att göra på priset t.ex.

Lycka till nu!
 
Det går om man bara är seriös & får honom att förstå att du skriver på bara han korrigerar lite på detaljerna så du känner dig nöjd. Men lätt är det inte om han sitter där & vänder på dina argument till varför han inte kan göra det (typ små marginaler, bra grejer som kostar, bygger unikt osv blabla snack). Men stå på dig bara, säg att du väljer dom pga det han säger att de är. Ett minimikrav till varför du överhuvudtaget har börjat prata med dom, annars finns det gott om andra tillverkare. Så be han ta fram ett förslag på alternativt pris igen...

Bättre att prata tillval & procent. Om du kan pruta till dig 1% så är det relaterat till hur dyrt huset är. Kommer man ifrån belopp & alla vet att hussäljarna rör sig med mer än 1% täckningsgrad.

Kom ihåg...att allt du drar ner även i tillval kan du be dom lägga in det som kontantinsats istället.
 
Finns det någon som vill dela med sig om hur mycket ni lyckats pruta på Byggsats/Tillval/Entrepenad?
Verkar lite svårt nu när det är lite byggboom?
 
Explorer skrev:
Får man bra service av säljaren ska man snarare ge dricks än att pruta. Tyvärr är största nackdelen med detta forum att det befolkas av en massa snåla människor.

Det är väl tillräckligt dyrt ändå utan att behöva ge dricks!!! :surprised: :-/
 
Abuquir skrev:
Tja! Hade vi sluppit att betala runt en halv miljon i skatt på varje hus vi bygger, så hade det nog funnits utrymme för dricks. Dessa sossar som kör Sverige i botten, men de sitter väl inte länge till förhoppningsvis.
Vad pratar du om?
 
Prutar ni i matbutiken oxå??
 
Om Du visste hur mycket konstiga pryttlar man kommit över genom att förhandla på dess mest otroliga ställen! ;D

Det är ju KANONKUL att förhandla!
 
Nej vi prutar inte i matbutiken.....
Men varje gång man köpt ny så brukar ju alltid säljarna bjuda på lite extra utrustning. Man har ju i stort sett blivit idiotförklarad på detta forum när man tog upp "prutar frågan" så jag förmodar att det inte är lönt eller...........
 
Köpt NY BIL ska det vara i inlägget över. Att säljarna då brukar bjuda på extra utrustning.
Hur gick det i Torsdags Benny?
 
ParkaKungen skrev:
Vad pratar du om?

25% moms på byggvaror bland annat och det andra tänker jag inte gå in närmare på. Jag behövde bara lufta mig lite!
 
Roach skrev:
Klart man skall pruta!! Jämför med andra leverantörer och tala om vad du vet. Säg vad du är beredd att betala och thats it.
- 50000kr??  ;D
Japp...-50.000 här med :) + lullull

 
Det räcker ju att nysa för att få avdrag med 50.000...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.