Hej nybyggare, hur tjock isoelring har ni valt till ytterväggarna, min snickare har föreslagit (145+45)=190mm, men man borde kanske välja (170+70)=240mm istället. Vad har ni gjort ?
 
Väggarna brukar inte vara bästa stället att ösa in isolering och stålar i. Bättre att lägga 10 cm extra på taket eller lägga stålarna på kryptongas istf argongas i fönstren.

Var bygger du?
 
Jag skall bygga ett 1 3/4 plans hus med förhöjt väggliv. Kommer att ha stående 45x170-reglar samt liggande 45x45 på insida. Så totalen blir 215mm, vilket är bättre än många av de husfabrikanter jag kollat med. Många är kanske att överdriva, men 4 stämmer bättre :)
Som sagt, lägg mer krut på fönster och tak.
/Torparn
 
Bob_the_builder
45+145+45 mm=235 mm isolering i vårt hus.
 
Vi kör också 45+145+45(Paroc).I taket 145+145+100(byggmatta)
 
Isoleringskostnad är en engångsutgift och före eller senare blir den återbetalt med lägre uppvärmningskostnader. Ju dyrare energi (el,gas,pellets) desto snabbare får man tillbaka varje extra krona man lagt på isoleringen. I dagsläge är det kanske tid att revidera isoleringsstandarden igen - jag misstänker att den räknades utifrån lägre energikostnader. Isolera mera... läste om ett hus i södra Sverige: 40 cm i väggarna, 60 cm i taket. Det låter som en överdrift men man förlorar ju aldrig på att isolera mera, eller är jag på fel spår?. Jag skulle faktisk isolera över standard på bekostnad av lyxkök och annat som är utbyttbart i ett hus.
gaia
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Gaia, det som händer om man överisolerar, och då menar jag vansinnigt mycket isolering, högeffektiva fönser och värmeåtervinning på ventilationsluften är att inte tillräckligt mycket spillvärme från maskiner, lampor och oss läcker ut. Då måste man skaffa komfortkyla (luftkonditionering) som drar onödig el så att det blir behagligt inomhus :D

Således allt med måtta, man bör nog räkna på hur länge man tänker bo i huset också innan man gör drastiska dyra energiinvesteringar. Har hört från energiforskare att det tar ca: 50 år att betala tillbaka investeringen att byta från 2 till 3 glas. Men det var ju några år sedan, elen och oljan har inte blivit billigare sen dess så nu kanske det bara är 40 år som gäller :D
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
Tokisolering borde väl betyda att man isolerar mot värme såväl som kyla utifrån? Mao borde det vara svalt och behagligt under de varma sommarmånaderna? Eller menar du att det skulle bli för varmt på vintern också?
Jag tror att tokisolering är den bästa besparingen i jämförelse med andra energiinvesteringar såsom bergvärme etc. Det som oroar mig är snarare att man förlorar boyta. Vi har förlorat ett par kvm på att isolera mycket. Å andra sidan får vi jävligt snygga fönstersmygar.

mvh
David
 
Såg ni förresten artikeln i DN i lördags? Den handlade om ett testprojekt på KTH där man kopplat en värmepump till ett kombinerat takpapp/värmeabsorberande material under takpannor gjorda av glas. Energibesparingen kunde visst bli enorm om jag kommer ihåg rätt. Ett hus som drog 30.000 kWh skulle teoretiskt sett dra 4.000 kWh. Ta uppgifterna med en nypa salt då mitt minne är dåligt och kort. Lär väl dröja innan vi ser en fullt fungerande variant på marknaden.

mvh
David

Edit: Artikeln finns under http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=305. Hämta ned bostadsbilagan del 1 31/1.

 
  • Gilla
B1939
  • Laddar…
Jag vill nog också slå ett slag för mycket isolering, och framförallt det Kalledussin säger: Bra fönster.

Jag gillar räkneövningar:
Säg att man har 20 m2 fönster i ett hus
Genom att byta dem förbättrar man U-värdet med 1.
Man har då "tjänat" 20 W/K.
Om man, grovt räknat, har 20 dagar med -10, 100 dagar med 0 och 100 dagar med +10 utomhus. Resten är +20 (vore ju mysigt...) Dessutom nöjer vi oss med +20 inomhus.

Detta innebär att besparingen blir (20*30+100*20+100*10)*24*20=1728 kWh per år.
Om man har eluppvärmt, och elen kostar 70 öre så blir besparingen ca 1200 kr per år.

Nästa övning torde väl bli väggar/tak...
Om vi lägger på 1 cm isolering på väggar och tak så blir "vinsten" 0,25 W/m2K.
Om man har 150 m2 yta så blir det 150*0,25=30W/K.
(20*30+100*20+100*10)*24*30=2600 kWh.
Men!
Detta högst teoretiska resonemang bygger på att man inte har fönster i huset...
Värmen tar alltid lättaste vägen ut, varför dåliga fönster i ett hus med aldrig så mycket isolering i väggar och tak ändå är den stora energiboven.

Alltså: lita inte alltid på beräkningar, även om det är snygga siffror...
(Men första resonemanget om fönstren ger en bra indikation på vad besparingen kan bli)

 
David, visst torkisloering stoppar värmen ut på vintern och "värmen" in på sommarn precis som du säger. Problemet är att vi och våra grejer som finns inne i huset även på sommaren alstrar värme, allt solljus som kommer igenom förnstern stannar där inne osv. Det lär finnas testhus som är byggda med tokmycket isolering där man knappt behövde använda värmeelementen ens om vintern. Men man har problem med att det blir för varmt inomhus på sommaren ;D

Nix, vad kostar det att byta 20 kvm 2-glasfönster till moderna 3-glas? Dela det med besparingen så får vi dagens pay-off tid, räntan kan vi strunta i för tillfället. Resonemanget gälde under förutsättning att de gamla fönstyren var ok, annars är det ingen tvekan vid nyinvestering osv.
 
Vi kör 145+45 i ytterväggar, 500 mm lösull på vind och 3glasfönster ELIT med superlågt uvärde. Ska nog hålla värmen inne och kylan ute...
 
Säg att du har ett U-värde på 3 idag och kan komma ner under 2. 3 är ett ok fönster och 2 är inget superduperfönster (om man kan acceptera icke öppningsbart kan man krypa ner mot 1).
Antalet gradtimmar varierar i landet, men 100000 är ett rätt konservativt mått. (Hur många timmar man har behöv av uppvärmning under året, förutsatt en viss innetemp)
Alltså har man sparat 100 kWh per kvm fönster eller i ditt fall 2000 kWh per år.
Vad kostar fönster?
Jag har kollat på nätet och skulle slarvigt säga 4-5000 kr för vanliga dubbelfönster.
20 kvm är väl kanske 10 fönster. Alltså 45000 för fönstren.
Om en snickare skall montera: en vecka kanske?
I så fall 40*300. Runt 10000 till alltså.
Vi säger 50-60 tusen.
Alltså en 35-40 år i ovanstående exempel.

Räknar man om lite, med 140000 gradtimmar och att man sänker från 3 till 1,8 så blir det 3500 kWh (knappt).
Det ger oss 20-25 år.

Om man kan få ner priset till 400000?
17 år.

Om vi köper icke öppningsbara för 50000?
13-15 år.

Tänk dock på att jag gjort rätt vildsinta antaganden, så ta det med en nypa salt.
 
hej Betula!
Nu ska du nog revidera din åsikt, eller? ;)
240 i väggar låter rimligt + 40-50 i taket! Vad bra att några tänkte på det innan huset blev fastspikat. Färdiga huslösningar har sin egen isol. standard och det är inte många som bättrar på den, verkar det som. Jag har läst mycket om tillval i köket men aldrig om tillval i isoleringen. Undrar hur mycket det kostar att öka på med 10 cm isolering (vägg,tak). Det kan kanske bli så mycket pengar att man inte har råd med det?
gaia
 
Hej Nix!
Nu har har du get oss en räkneexempel på att isolering är det ända utgift som återbetalar sej själv (om det nu är efter 5 eller 50 år är mindre viktigt). Jag kan inte komma på annat ställe i ett hus som man får sådan positiv verkan på husägarens ekonomi. Kan någon?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.