byggankan
Visst måste det finnas beskrivningar, men det är ganska roligt att du som IT-konsult (vilket jag också är) inte nämner att ett av världens största företag inte skickar vare sig beskrivning eller handledning till sin största produkt, och det är inte Elitfönster jag tänker på utan ett annat Fönster 7, Fönster Vista, Fönster XP typ.
 
hjälpcenter finns på windows
 
B
huggan hjälp finns alltid att få

om du vill kan du bygga ett i mindre format(typ stuga) innan du börjar på riktigt.
 
Redigerat av moderator:
Jovist, hjälp fins, man kan bygga nått mindre o öva på, osv... Men varför inte ställa upp med instruktioner? ? ?
Att bygga ett hus är inget överjordiskt projekt, men kan ju va mycket uppförsbacke om man måste uppfinna hjulet gång på gång...
Även bra instruktioner på deras hemsida skulle ju vara en bra hjälp.
Går ju dela upp tex. fasaden i delar så man kan se på det som gäller för mig o mitt hus.

Jag tror att den hustillverkaren som kan utveckla detta kommer att få sälja fler hus...

//AA
 
Jag har redan byggt garage, lagt om tre tak. Så jag vet hur man snickrar. Men när man bygger ett hus som hobbysnickare måste ju instruktionerna vara bra för att klara av så huset följer normerna och att man inte gör nån tabbe i processen. Visserligen är jag inte så dum som han på senaste fuskbyggarna som inte ens fäster syllen i plattan men det finns säkert många saker man inte hade tänkt på.
 
De anger ju att det ska följa med monteringsanvisningar och det tolkar ju jag självklart som att det kommer monteringsanvisningar till mig. Inte till snickarna, de ska väl klara av det där ändå.
 
Ja det finns men undermåliga. Det är ju det som är problemet. Egentligen skulle man ta kontakt med dom och säga att man kunde köpa ett hus och att man kunde göra en mer utförlig beskrivning och sen sålde man den till FH.
 
B
huggan. du ska få olika ritningar på ditt hus. detaljritningar och sådant. fråga företaget så kanske du får mera uppgifter.
på detalj ritningar brukar det stå mått, vad för skruv/spik du ska ha vad för olika mått du ska ha koll på. och vilket matriall du ska använda.
monteringsanvisningarna visar typ vad du ska göra i dom olika stegen. och tittar du på detaljritningen får du reda på vad du ska använda
 
Någon som köpt byggsatshus från tex polen eller baltikum?
Mvh Anders
 
B
botil77. ska du göra det så måste kolla så att dom dimensionerar för svenska förhållanden.
 
Snailman skrev:
De har numera en ganska ok manual hur man bygger ihop deras hus...

[länk]
Såg riktigt bra ut tycker jag.
 
Snailman
FredrikR skrev:
Såg riktigt bra ut tycker jag.
Jo, den kan ju användas av dem som tänker bygga lösvirkeshus på egen hand oxå,

Det enda som verkar lite knasigt är väl att fiskarheden har 3 lager reglar 170 45 45

men bara korsar reglarna (bryter köldbryggan) en gång istället för två gånger som är mera normalt normalt är väl tex 45 195 45 som tex jag har...

en lustighet är oxå att de allra längst in har ett lager glespanel även på väggarna den är alltså innanför plasten och antagligen avsedd att dra elen i...
 
Jo de har ett 'installations-skikt' innerst.
 
Jag skulle vilja se något motsvarande för ett tvåplanshus. Har pratat med FH och detta är "vad de har hittills". Någon annan som har något liknande dokument (eller en film) som visar samma sak fast för två plan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.