Jordfelsbrytaren slog till igår. Det var nog 5-10 gången. Varför den gjort det behöver vi inte diskutera. Det har jag koll på.

När jag åtgärdade felkällan och slog på jordfelsbrytaren så gick endast 2 faser igång. All apparatur som var kopplad till en fas funkade inte. Det verkar som JFB:n har pajat.

Min fråga är: Håller inte en JFB längre än så?
 
Med lite otur låg det mycket last på jfb precis i brytögonblicket. Vidare är det stor kvalitetskillnad mellan välkända (dyra) märken o biltemas skit.
 
Fråga det va inte så att en huvudsäkring gått????
 
Kl 23.30 när det hände var jag väldigt nära att hoppa i bilen och handla säkringar, för givetvis trodde jag att det var en huvudsäkring. Jag hejdade mej och dubbelkollade säkringarna.

Dessutom har jag två JFB:er i skåpet. Under andra JFB:n funkar alla tre faserna.

Jag tror på kvalitetsskillnaderna, men så länge en JFB från Hager kostar 1300 buck på www.elbutik.se och en DINLine kostar 170 kr på Malmbergs så har jag svårt att motivera prisskillnaden. Prispremien för den bättre produktens varumärke sväljer jag inte.


EDIT: Visst, jag kan köpa en 25A-Hager för 594 kr....
:-/
 
Jag stjäl min egen tråd för en närbesläktad fråga:

Vilka märken anser ni Elektriker hålla god kvalitet när det gäller JFB:er?
 
själv kör jag med AEG s grejor
 
Hager Abb Siemens.

Där har du kvalitetsmärkena.
 
Hur är det med Legrand?
 
Legrand har ja ingen erfarenhet av.
 
Nu är den bytt. Precis som jag räknat ut hade den gått sönder - på en fas. För att få liv i huset fick det bli en billighets-JFB.

Som heltidsarbeteande kontorsmänniska finns det inte många tillfällen att handla bra grejor eftersom de butikerna sällan är öppna när man är ledig.

 
Fasting65 skrev:
Jag stjäl min egen tråd för en närbesläktad fråga:

Vilka märken anser ni Elektriker hålla god kvalitet när det gäller JFB:er?
Vi kör med Siemens, AEG och MG, och jag upplever dem alla som bra och gedigna.
Själv gillar jag faktiskt MG´s grejer rent generellt.
(Jo, jag vet att de är fransoser, men man får svälja sin stolthet och erkänna att även dom gör bra grejer ibland ;) )
AEG och Siemens är också toppenbra, men jag har haft en del problem med en tidigare serie av personskyddsautomater från AEG. Dock inte med renodlade jordfelsbrytare.
 
Legrand har vi använt en del ...billigare än många men man får det man bet. för i det läget....Rek. siemens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.