Hallå. Har läst ganska mycket på forumet om KMP / Ariterms kaminer, verkar som om många har synpunkter på dem.

Fick en pelletskamin Lilla Frö med KMP drag installerad i början av december och det har varit lite problem med den.
Från början slog kaminen av 2 -3 gånger per dygn vid uppstart, misstänkte flamvakten vilket installatören vidimerade och justerade. En ny flamvakt är beställd. Är detta ett "vanligt" fel?

Kaminen har dock hela tiden sotat ganska mycket och installatören har skruvat lite på inställningarna för att få till en bättre förbränning (utan större framgång). Han har bara mätt vilket undertryck som finns i /mot skorstenen (iof kmp drag) .
Har själv mätt rökgaserna vid utgången (askfällan) och tempen låg på 95 grader villket verkar vara ganska lågt.... Borde inte kaminen justeras efter rökgas temp, O2, CO, CO2 för att få optimal förbränning. Kan jag på något sätt justera brännaren för att få bättre effekt...
 
Kan inte så mycket om pelletskaminer men vid eldning behövs alltid ordentligt med tilluft för att låga (elden) inte ska sota. Har du tilluft vid kaminen?Eller i rummet?
 
Tillluften kommer via KMP drag.
Så den kommer utifrån och KMP drag bör ju vara konstruerad så att den bör ge rätt mängd in baserat på vilken mängd som går ut.... typ.

Misstänker att man kan justera tilluften om man kom in i servicemenyn.
 
Du skriver utifrån var? rummet eller utomhusluft? Det är ganska stor skillnad eftersom har du ett välisolerat hus finns minimalt med luft att tillgå.
 
Kaminen får förbränningsluften utifrån, vilket gör att den har obegränsad tillgång på luft. Måste finnas en inställning (gömd bakom servicekoden) för att öka tilluften.
 
ollec67 skrev:
Kaminen får förbränningsluften utifrån, vilket gör att den har obegränsad tillgång på luft. Måste finnas en inställning (gömd bakom servicekoden) för att öka tilluften.
Jag röstar på att det är just den du behöver justera den verkar strypt.
 
Håller med, men det finns en liten hake. Man måste ha en kod för att komma in i styrprogrammet.

Snälla finns det någon som har servicekoden till Ariterms Lilla Frö.
 
Har också fått hem en sån där kalkon kamin vid namn lilla frö.. Hur mycket skit ska man tåla innan man kan reklamera skiten? Har ca 5-10 driftstopp per dag , bytt flamvakt, kretskort osv men ingen förbättring, SOtar något helt galet ELdar 20 min så är glaset kolsvart. Tror nog att det här är mitt livs sämsta köp. Och som grädde på moset så på något konstigt sätt så sprider den ut svart aska i rummet . har en hinna av aska i hela rummet , Det kan ju inte vara som det ska vara. Så någon när får man rätt att kasta skiten i ansiktet på återförsäljaren och ta pengarna och gå ?
 
Din åf-kontakt får nog gå lite mer systematiskt tillväga,inte utgå ifrån att det är fel på kretskort o flamvakt.Börja med undertrycket och pelletsmatningen så det slutar sota.Servicekoden brukar stå på sidan 9 i manualen 021 tror jag.Matningen kan behöva ändras i stort sett varje gån man öppnar en ny pall med pellets. Sänker man matningen för mycket kan det lysa för lite åt flamvakten då kaminen går på lågfart så lite fingertoppskänsla är en fördel. L:a Frö tar in sin luft utifrån i en smal spalt runt rökröret men skulle man ha extremt högt undertryck inomhus genom att köksfläkten är i drift och huset har dåligt med luftintag kan detta ändå bli negativt och kaminen sota. Kör man med choken ute på bilen så sotar även den. Driftstopp kunde även inträffa på kaminer fram till 2011 pga att luckbrytaren kunde bryta pga att manöverarmen som tryckte mot luckan var 1 mm för kort.Allt har en orsak och problem är till för att lösas .Glaset kommer ändå att sota en del vilket mest sker under start o stopp.
 
Service koden 021 står ju i manualen , Sen har ju tekninkern en egen meny som han använder verkar det som på min,
Håller med om det nog skulle behövas en grundligare undersökning än det som har skett ,
 
MM Usermenu settings den koden är ju 021, men till teknikernas service meny där man bl.a.kan ändra känsligheten för flamvakten och troligtvis även kan ställa känsligheten på termostaten.

Tror att många av dessa fel kan undvikas om man justerar kaminen på rätt sätt, inte bara undertryck utan även rökgasanalys..

// O
 
Har med en lilla frö dock inte kmp drag och den har faktist varit problem fri i sig sedan att jag har haft kondensproblem är ju ett annat dilemma.

kenivel3000 - Verkligen trist att din kamin inte fungerar som den ska trots att behörig installatör installerat och felsökt kaminen, finns ju många värden att läsa av på displayen men även mycket ska ju mätas vid installationen med för att säkerställa rätt förbränning, drag mm.


Det jag tycker är dåligt är att man själv som köpare inte kan kontakta ariterm via telefon utan endast åf med behörig kod kan det.Så då måste man först ta kontakt med sin installatör som i sin tur kontaktar ariterm när det passar denna och sedan meddelar åf kunden om han/hon kommer ihåg det..=rörigt
 
"Det jag tycker är dåligt är att man själv som köpare inte kan kontakta ariterm via telefon utan endast åf med behörig kod kan det.Så då måste man först ta kontakt med sin installatör som i sin tur kontaktar ariterm när det passar denna och sedan meddelar åf kunden om han/hon kommer ihåg det..=rörigt"

Jag lovar dig att installatören/åf har samma he....te för att få kontakt med supporten på Ariterm. Däremot verkar det vara enkelt att beställa nya kaminer.
 
Ja . vad ska man säga. Hur är ansvars biten när den ÅF man har kanske går i pension lr liknande .
Är fortfarande ansvaret på ÅF runtom i landet då ? .
Kan inte riktigt se det positiva med ett företag som totalt stänger kunder ute och bara hänvisar ansvar till underleverantör. Känns lite som rör svängen jag jobbar i.
Är Ariterms uppgift bara att spotta ur sig produkter sen skita i ansvar för felande saker som skulle havarit testade och godkännda. I mitt fall så litade jag på denna produkt och byggde om en stor del av huset för att kunna ha kaminen som värmekälla. Att stiga upp till 9 graders värme är en fröjd. Men men det löser sig ..
 
hmm,Ariterm är riktigs svåra att få tag på , dessutom har de ingen koll på sitt lager och kan inte skicka rätt grejer.

ett hett tips är att rata ariterms sk** produkter ,det har jag gjort för gott.

Vill ni mot all förmodan komma i kontakt med dem så ring växeln och fråga efter kenneth.


Hittils 3 kompletta pannor typ biomatic utslängda och bortforslade Ariterm + pellets = ********

/Cerwin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.