Y
Min andra ämnestråd gick och blev en het debatt om centrifugeffekter, så jag känner att jag lyfter fram en andra frågan i en ny tråd även om det är lite fel att ställa samma fråga på flera ställen.

Men behöver skicka ut en lista å få offerter så snart som möjligt.



häll.................Siemens.....EH651TE11E
ugn.................Siemens.....HB73A4540S

Kikade jag på, men den ugnen saknade temperaturvisare som gick att följa medans ugnen värmdesupp å så...

Vet ni några bättre prylar, i rimliga prisklasser, tänker 15000kr för spis å häll totalt.
-vore mycket uppskattat.
:)
 
Ett råd om du har möjlighet, testa knappkänslan.

Har en Miele induktionshäll, och det tar grymt lång tid att ställa in effekten på plattorna, har även programmerat om hällen till den snabbaste reaktionstiden. Tar ett par sekunder att trycka på start, ytterligare ett par sekunders tryck för att välja platta, sedan ett par sekunders stegande, sen nästa platta etc. Detta är milt sagt irriterande, och hade man kunnat välja vred hade jag gjort det, då det tar kanske 30s att ställa in två plattor.

Sen har vissa hällar (vår inkluderad) ett väsande ljud vid deleffekt, kan vara störande.
 
Jag har den Siemensugnen du tittade på och är mycket nöjd. När man väl haft en ugn med utdragsskenor går det inte att klara sig utan. Har aldrig haft något behov av att kunna se hur ugnen värms upp. Den piper till när den fått upp värmen färdigt.

När det gäller häll så kan jag bara rekommendera att du väljer en häll med touchslider system, då behöver behöver man inte stega upp och ner mellan effektlägen utan kan trycka direkt på vilken effekt man vill ha.
 
Som TJ1965 säger visa hällar är otroligt sega! och som jhenrikj säger välj en med touchslider...
Jag kan rekommendera... Bosch PIB601N24E som har en styrning som du direkt ställer in rätt temperatur (med 17 lägen) svara direkt på tryckningarna. Snåla inte på hällen!! det är det verktyg du använder mest i hela köket VARJE dag... den hällen kostar 4000:- mer men det är värt varenda krona =) den har även en steksensor som är suverän.

Citat: Sen har vissa hällar (vår inkluderad) ett väsande ljud vid deleffekt, kan vara störande.
Det du menar är att du kan höra ett rasistens ljud vid höga effektlägen (speciellt då man använder powern/bostern), det ljudet kommer från kastrullen. Byt kastrull och ljudet ändras, vissa låter mer än andra. OBH´s serie tycker jag låter minst.
 
Y
Läser om den ovan nämnda...
Planohäll för montering i sten- eller granitbänkskivor
Vad innebär detta?
 
Helt plan häll utan ram eller avfasade kanter. Lämplig att fälla ned i bänkskivan så att man får en plan yta utan höjdskillnader mellan skiva och häll.
 
Y
Varit runt lite bland butiker och förvånas hur svårt det var att hitta något som kändes självklart val.... Suck, köket som om några timmar kommer stå redo för vitvaror..
 
Redigerat:
När det gäller häll, kan jag bara hålla med om att välja en med touchslider. Inte en massa tryckande för att ändra värmen. Siemens touchslider-hällar är väldigt responsiva och tysta. OBH's kastruller kan jag också intyga är helt knäpptysta, här märks det en stor skillnad mot andra märken jag provat.

Angående ugnen fundera också över om inte en inbyggd stektermometer kan vara något att ha.
Då får man automatisk avstängning av ugnen när rätt temperatur uppnåtts i steken/fisken vilket ger godare måltider. Hos oss används den flitigt.
 
Y
kamilenski skrev:
[länk]
[länk]

Annars tycker jag om Cylinda!
Eller:
[länk] och
[länk]
Allt under 13000:-
Jag har faktiskt fristående ved-spis och vägginbyggd ved-brödugn. hehe

Men ska vi nu dö så kan vi ju dö med stil..
Gorenje - namnet lät ju sådär oseriöst men läste att de var stora i europa..
Dock verkade inte ugnen ha termometer. :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.