Hej!

Jag såg tråden när jag sökte på byggahus.se för att få ett hum om hur tjock en pålad platta är och fann detta intressanta spörsmål.

Vi har ett hus byggt 1979 som har 100 kvm platta pålad till berg c:a 8 m.

I källaren i plattans betong ligger värmerören till vattenradiatorerna. Vi fann att det blev för varmt i källaren och stängde av elementen. De har sedan aldrig varit varma och vi har bott 31 år nu med den oavsiktliga? golvvärme det blev med de ingjutna kopparrören.

Jag har kollat upp genom att gå i strumplästen att "gatorna" blir c:a 2 dm breda vid varje rör och de täcker då några kvm yta vilket värmer källaren mer än nödvändigt. Vintertid c:a 22-23 grader.

Huset är nog lite dyrt att värma men med bergvärmepumpen blir det ändå inte mer än 10.000 kWh per år så det är OK. Med hushållsel c:a 15000 kWh per år. Huset har 295 kvm uppvärmda ytor inkl. källaren

Du behöver nog inte bekymra dig över energiförlusten till marken. Det kan kanske vara 1000 kWh el per år som sticker iväg där om jag får gissa. (Utan bergvärme c:a 3000kWh alltså).

Jag funderar också att lägga några ytterligare vattenslingor för att få lite skönare golv i hela den kombinerade badrummet/tvättstugan/bastun. Ska jag koppla till radiatorslingan eller göra en liten extraslinga kan man undra. Enklast blir nog att dra några meter och seriekoppla med befintliga rör. Tänkte mig handukstorkar istället för elementen 3 st (som alltid varit avstängda). Riskerar att få lite för varmt i källaren på vintern när jag ökar ut golvvärmda ytorna. Kan man strypa vattnet i golvslingorna utan att tappa temperaturen i rören mot slutet? Vintertid 40-50 grader vattentemp.


Min fråga är: Hur tjock platta kan det vara när den är pålad? Byggt av Diös 1979 i Göteborg.

Jag ska bila upp några meter i källaren för ytterligare golvbrunn. Riskerar man att komma igenom eller försämra hållfastheten? Hur gör man med armeringen? Den blir ju bruten i rännan jag sågar/bilar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.