Hej,
vi kommer att bygga ett trädäck framför köket, läget är söder. Vi vill gärna plantera ett träd framför trädäcket, så att vi har lite skugga på sommaren, och sol på vintern. Alltså ett lövträd. Är det en bra idée med ett fruktträd (äpple eller päron) eller får man för mycket skräp på altanen ? (Fogelbajs, frukter...). Kan någon rekommendera ett träd ?

Tack för hjälpen
Christina
 
Jag kan rekommendera många träd, men om du berättar lite mer om hur du tänkt dig så blir det enklare. Skall det vara ett stort träd? Ett litet träd? Ett träd som behöver beskäras? Ett träd som växer i en fin form utan beskärning? Ett snabbväxande träd? Ett långsamväxande träd? Ett träd som får fin höstfärg? Osv osv osv i all oändlighet :)
Annat som kan vara bra att tänka på är vad det är för jord och övriga förhållanden, blött, blåsigt, torrt osv.

Jag är grymt avis på dig för att du bor där du bor och har så mycket mer att välja på än vad jag har. ;)
 
Hej,
tack för att du vill hjälpa mig!
Jag ska försöka beskriva hur det ser ut:

Vi har ett rött tegelhus 1,5 plan, med stora, vita fönster ner till golvet. Altanen ska vara av sibirisk lärk, kommer alltså att bli svart med tiden. Storlek ca. 5x3,5m. I söder är det sen ca. 5m gräsmatta till grannens garage som står lite lägre än vår tomt. I väster är det ca. 25m till tomtgränsen (gatan) med gräsmatta och en ligusterhäck. Bredvid altanen finns det i öster berg och den övre, "vilda" delen av tomten med buskar, två gamla ekar, körsbärsträd och lite ogräs. Tänkte att plantera kryddor på den "solterassen" som bildas av berget.

Vi vill gärna ha ett litet till mellanstort träd som inte ser för "designat" ut, hellre mer gammaldags naturligt.
Grunden: Hela tomten bestod av berg med en liten jordskikt ovanpå (där växte till och med ekar, fläder, buskar, hassel), det blev sprängning, sen fyllde de på med matjord i trädgården. Där vi vill ha träd (ett äppelträd i söd-västra hörnet, till gatan, kanske syren i norr-västra hörnet vid husingången och så trädet framför altanen) grävde de stora gropar.
Det är inte mycket blåsigt.

Hoppas, du kan ge mig lite tipps, jättetack
Christina
P.S. Orsäkta mitt konstiga svenska, kommer från Tyskland;)
 
ich skrev:
Altanen ska vara av sibirisk lärk, kommer alltså att bli svart med tiden. Storlek ca. 5x3,5m.

Kommer att bli svart med tiden? Ligger den i söder kommer den snarare bli vackert grå - såvida ni inte oljar den naturligtvis. Och det vore synd! Högtryckstvätt en gång/året kommer den att behålla sin ljusa färg.

Vi vill gärna ha ett litet till mellanstort träd som inte ser för "designat" ut, hellre mer gammaldags naturligt.
Jag tjatar fortfarande om Klotrobinian ... :) Den tänder visserligen ganska sent på våren och då klipper man den och det är jättelätt gjort - tar max 10 minuter. Den växer sig snabbt lummig och man kan själv bestämma vilken storlek man vill ha på kronan. Bladfärgen är vackert ljust grön. Inga blad på vintern som skymmer ljuset i huset.

Annars är catalpan också vansinnigt vacker och ger härlig lummighet och skugga under sommarmånaderna. Eftersom platsen inte är så blåsig blir den perfekt men sina stora hjärtformade blad och den blommar dessutom sagolikt vackert. Det går också att beskära den om någon gren sticker ut 'fel'.
Det skulle kunna vara snyggt med något av dessa lite sydländskare träd just vid uteplatsen när du annars har så mycket av våra traditionella buskar och träd i trädgården. Och båda dessa förslag är ju vanliga i ditt hemland.
 
Ni vet redan att hassel och fläder trivs hos er. Båda blir med åren vördnadsbjudande i den mindre skalan. Båda finns i olika förädlade varianter. Där sådana växter trivs brukar man lätt lyckas med gullregn, havtorn och hagtorn. I din växtzon törs man också i skyddade lägen pröva blåregn. Du bör också titta lite på hägg. Hade ni inte haft så nära till grannars tomt och egna byggnader intill altanen skulle jag rekommenderat lönn, lind, rönn och bok.

Om marken varit spontant bevuxen av "körsbär" antar jag att du avser så kallade "fågelbär", som är ett av de trädslag vi i Sverige klassar som ädellöv. Får ni plats med bara ett par större träd på tomtens vilda del kan nå spara den snyggaste eken och ett fågelbär, så långt från varandra som möjligt eftersom ekens krona under inga omständigheter får bli störd av andra träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.