Hej.

Jag har ett jätte problem med kallras i vår nyinflyttade kåk, det håller på att ta knäcken på mig.

Kåken är från 1933 träkåk.
Självdrag.
Bergvärme.
3-glas fönster.
Källare + 2 vån och en stor vind (vinden har spån isolering i golvet, men ingen isolering mot yttertaket).
Källaren är tilläggsisolerad och breddad utåt.
Panelen är tilläggsisolerad över den gamla panelen sett utifrån: Ny panel, luftspalt, vindpapp, isolering, gamla panelen, gammal vindpapp, isolering och sen inneväggen.


Problemet är att på nedervåningen har vi stora problem med kallras, speciellt på hela långsidan av huset, i och med att det är ett undertryck i huset, så forsar det bokstavligt talat kalluft in via golvet och golvlisterna samt även från el uttagen. Det är kallt 2m in på golvet, när det var -20 grader ut så tryckte det in luft som var -15 grader på ett ställe och -12 på ett annat sen låg stora delar av väggen på ca +3 –8. I källaren har vi en uppreglad vägg emot grunden (samma sida) och när jag kolla i ett av ventilation hålen så känner jag att det rör sig en massa luft inne i väggen men det kommer inte via ventilationshålet utan någon annan stans.

Vid sidan om altan dörrarna på väggen är det som mest tryck in, så jag trodde naturligt vis att de inte hade tätar rätt runt altandörren, så jag rev ned fodret runt och kollade och ja de fanns lite hål runt om i vindpappen som jag tätade men det hjälpte inte alls.

Fråga.
Finns det något bra sätt att felsöka var ifrån luften kommer in, öppen för alla förslag? Luften måste väll ta sig igenom vindpapp för att komma vidare? Jag skulle helst vilja slippa slita ner all ytterpanel för att hitta felet men snart ryker den 

Alla tips tas gärna emot. Hör av er om ni behöver mer info eller bilder.

Tack på förhand.
 
Men vindpappen går väl inte hela vägen ner i backen? Jag erkänner att jag inte vet mycket om fasadkonstruktion men visst slutar väl paner (och vindpapp) en bit ovanför mark? Då kan det ju blåsa in/upp där.
 
Nej den går väll bara ner grunden, men är det meningen att det ska komma in massa luft i isoleringen då?

Jag är som sagt va ny på hus fronten, men jag känner att jag måste få lite tips och får veta lite mer hur det ska vara så jag vet vad jag ska leta efter. Hur stora hål får det vara m.m.

Tack.
 
Inget som vet om det finns något generellt sätt att felsöka kallras?
 
Det generella sättet är med en värmekamera...

Dock om du har undertryck inomhus då kommer ju du att suga in luft utifrån, man kan ju försöka ge luften möjlighet att komma in där den gör minst skada.

/ATW
 
Kanske en balanserad ventilationslösning med värmeväxlare är grejen för dig. Som det ser ut nu så skapas ju ett undertryck av att luft sugs ut och då måste den ersättas och då kommer den in den enklaste vägen och i det här fallet är det tydligen längs väggarna det är otätt.
Men om du sätter dit mekanisk till-luft och värmeväxlar den på utluften så borde du kunna få det dimensionerat så det blir lite övertryck istället.
 
ArneTW Jag har tagit en massa bilder med värme kameran och jag ser som du säger bara vart det läcker in, inte vart det kommer ifrån. Skulle jag kunna ordna ett övertryck så skulle jag kanske kunna se det utifrån.

Hubbe2 Tror du det är lätte att få in så mycket luft att det blir ett övertryck? Skulle jag lyckas med det så skulle jag kanske även kunna se vart det läcker med värmekameran utifrån?

Tack.
 
Ingen som har någon idé vad jag ska göra? Är man uppe på vinden och känner mellan de olika lagerna av panel, isolering o vindpapp så blåser det en del där...
 
Fungerar självdraget i huset? Du skriver att du har bergvärme o 3-glas fönster. Om självdraget i huset ska fungera måste frisk luft komma in via ventiler och ut genom ex kamin som eldas i. Kan vara en anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.