Jag har tittat på två olika hus som hittills är favoriter.

Hus nr 1 - 42-47 kwh/kvm/år.
Hus nr.2 - ca. 57 kwh/kvm/år.

Är detta väldigt stor skillnad, är det något jag bör ha i åtanke?

Självklart vill vi bo så billigt som möjligt, men då jag inte är det minsta insatt så tänkte jag höra med er. Det kanske är så lite att det inte ens "räknas" och då väljer jag nog hellre hus nr. 2.
 
På 100m2 hus så blir kostnadsskillnaden c:a 1500-2000kr/år
 
Förutsatt att beräkningarna är korrekta så blir hus 2 minst 20% dyrare att värma upp. 57kwh/kvm/år är över den gräns (i mellansverige) som gäller fr.o.m. förra årsskiftet, så jag antar att vi inte pratar om att du ska bygga det. Räknat på 150kvm och 110öre/kwh så blir förbrukningen 7755.- mot 9405.-.

Beräkningarna brukar väl stämma sisådär..
 
Daniel_o_Sandra skrev:
Förutsatt att beräkningarna är korrekta så blir hus 2 minst 20% dyrare att värma upp. 57kwh/kvm/år är över den gräns (i mellansverige) som gäller fr.o.m. förra årsskiftet, så jag antar att vi inte pratar om att du ska bygga det. Räknat på 150kvm och 110öre/kwh så blir förbrukningen 7755.- mot 9405.-.

Beräkningarna brukar väl stämma sisådär..
Vad tråkigt! Vi lutar mer och mer åt hus nr.2, det känns bäst för oss.
Vi får se hur det blir då.
 
Ett par tusenlappar mer eller mindre per år ska väl inte vara avgörande för husköpet?

Vi har inte en aning om hur husen ser ut. Det mer energikrävande huset kanske har massvis av energibesparande åtgärder man kan göra...??

Kör på huset som passar dig bäst!
 
Hawkai skrev:
Ett par tusenlappar mer eller mindre per år ska väl inte vara avgörande för husköpet?

Vi har inte en aning om hur husen ser ut. Det mer energikrävande huset kanske har massvis av energibesparande åtgärder man kan göra...??

Kör på huset som passar dig bäst!
Vi tänker nog mycket ur miljöperspektiv också.
Men du har helt rätt, det finns säkert idéer för det redan! Det får jag fråga om vid mötet.
Hus nr 2 är det som känns mest som "hemma" av planritning att döma.
Hus nr 1 har dock också massor av fördelar. Båda är 5 rok, men hus nr 2 är större.
Det gillas! Gud, att det ska vara så svårt!
 
Välj det hus som passar er bäst, men välj till mer isolering så att ni får lägre förbrukning.
Energi kommer inte att bli billigare än vad den är nu.
 
Enk Projektet skrev:
Välj det hus som passar er bäst, men välj till mer isolering så att ni får lägre förbrukning.
Energi kommer inte att bli billigare än vad den är nu.
I like it! Det ska jag också ta upp med säljaren. Jag måste erkänna att jag inte ens visste att man kunde välja till mer isolering! Det är väl inte för intet som det står "nykomling" under min bild :D
 
Om du nu ska bygga i Eskilstuna så är det fortfarande 55kwh/kvm som gäller. Du kommer troligen inte få bygglov om du inte klarar den gränsen. Märkligt att säljaren inte informerat om det. Be att få ta del av energiberäkningarna och be dem motivera siffrorna, alternativt så kan du skicka dem till din tilltänkta KA.
 
Daniel_o_Sandra skrev:
Om du nu ska bygga i Eskilstuna så är det fortfarande 55kwh/kvm som gäller. Du kommer troligen inte få bygglov om du inte klarar den gränsen. Märkligt att säljaren inte informerat om det. Be att få ta del av energiberäkningarna och be dem motivera siffrorna, alternativt så kan du skicka dem till din tilltänkta KA.
Frågan är om broschyrer och hemsida är dåligt uppdaterade?
I deras räkneexempel (på månadskostnad alltså) så står det fortfarande att de räknar med en insats på 10%. Jag får nästan fråga säljaren! Väntar på att höra av henne nu,
har väntat ända sen igår utan ett ljud. Men om jag gör så att jag har mer isolering som tillval, hur funkar det då? Får man bygglov då eller är det kört?
 
Välkommen in i husbyggarsvängen! En av de första lärdomarna jag lärde mig var, vänta inte på samtal om du vill få nått gjort! Ligg på säljare/markentreprenör/projektledare/hantverkare/kommun/elkille/utstakare/vattenbolag/elbolag/telebolag osv osv.. om du vill få något gjort.

I beräkningarna tar man hänsyn till en hel del parametrar, isolering väger in å det grövsta. Begär du mer isolation så kommer det ut nya siffror. Vad är det för hus och leverantör?
 
Daniel och Sandra:
Det är huset A138 av Anebyhus ur deras Första villan-kollektion. Jag har bara hittat en sida där det står exakt energiförbrukning, det är en artikel skriven juni -09. Så förmodligen har de kanske ändrat?
Jag har talat med säljaren en snabbis idag, hon hade väldigt fullt upp. Typiskt nog glömde jag ju självklart fråga detta! Blir så arg på mig själv..
 
Ta det lungt :) tids nog kommer du vara uppe i varv med sömnlösa nätter och högt blodtryck....
Det är otroligt mycket att sätta sig in i vid ett bygge av hus, och har man ingen erfarenhet så tycker jag att prata med några i din omgivning som har byggt, be dom vara ÄRLIGA och lyssna på vad dom tycker och hur dom har gjort och inte skulle ha gjort.
Det finns många fallgropar i detta och det är bättre att veta att det finns och på det viset kanske slippa dom värsta.

Lycka till :D
 
Enk Projektet skrev:
Ta det lungt :) tids nog kommer du vara uppe i varv med sömnlösa nätter och högt blodtryck....
Det är otroligt mycket att sätta sig in i vid ett bygge av hus, och har man ingen erfarenhet så tycker jag att prata med några i din omgivning som har byggt, be dom vara ÄRLIGA och lyssna på vad dom tycker och hur dom har gjort och inte skulle ha gjort.
Det finns många fallgropar i detta och det är bättre att veta att det finns och på det viset kanske slippa dom värsta.

Lycka till :D
Tyvärr känner jag bara ett par som byggt nytt hus, och det var inte riktigt på samma villkor.
De köpte visserligen ett nyproducerat hus, men jag är ganska säker på att husen var med fast planlösning. De flyttade in i ett nytt kvarter som byggdes, och husen var redan på god väg att byggas när de skrev kontrakt. OM jag inte fått allt om bakfoten.
 
Ok, jag förstår problemet och att det är mycket att både ta in och försöka först, men i din andra tråd fick du några bra länk tips, sätt dej och läs i lugn och ro så vet ni kanske lite mer vad ni ska fråga och ifrågasätta.

Ta det lugnt, det fixar sig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.