Hej,
vi har två Karlstad-soffor med klädsel Ullevi från ikea. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40184993

Efter bara ett par veckor blev klädseln väldigt noppig. Vi har reklamerat och Ikea kommer att byta ut sofforna åt oss. Vi får välja om vi vill ha samma klädsel igen eller välja något annat. Så frågan nu är ju om har fått måndagsexemplar eller om den här klädseln noppar sig? Ikea kunde inte svara på om det var vanligt. Finns det någon på detta forum med input i ämnet?

För övrigt har Ikea skött ärendet jättebra. Vi kontaktade dem på telefon och fick ett ärendenummer. Sedan fotade vi soffan och mailade bilderna till dem och de godkände reklamationen utifrån det. När vi har bestämt vilken klädsel vi vill ha levereras de nya sofforna hem till oss och de tar med sig de gamla.
 
Ingen?
Nu måste vi snart bestämma om vi ska prova samma klädsel igen eller välja ngt nytt.
All input är välkommen!
 
Varför tror du att klädseln skulle vara ett "måndagsexemplar"? De tillverkas i så stora batchar att det sannolikt inte handlar om detta.

Det är möjligtvis så att det är kvalitéten i hela batchen som sviktar? Men då är det nog tusentals andra soffor som har samma problem.

Förmodligen är detta inte ett slumpmässigt fel, utan snarare en egenskap i denna klädsel. Noppor orsakas nämligen av att tygfibrerna har dålig kvalitet eller är slitna och jag antar att vi inte talar om slitage i detta fall? :rolleyes:

Personligen skulle jag aldrig köpa möbler på IKEA. Just p.g.a. ovanstående. IKEA är slit och släng. En orgie i spån och plast. Har du högre krav vad gäller kvalitét finns det andra ställen att köpa möbler.

Just my 2 cents... :)
 
Redigerat:
Tack för ditt svar.
Exemplaret i butik var inte noppig, det är därför jag funderar på hur det kan komma sig att våran blev det så fort.
Du har nog rätt i att en hel batch kan vara dålig. Knappast värt att chansa på samma sort igen då.
 
kamy skrev:
Tack för ditt svar.
Exemplaret i butik var inte noppig, det är därför jag funderar på hur det kan komma sig att våran blev det så fort.
Det kan ju vara så att personalen inte skulle tillåta att en noppig soffa står framme till allmän beskådan? Jag gissar att det är en smal sak för dem att byta klädsel lite då och då?

OBS! Jag har inget belägg för ovanstående, men det är så jag resonerar iaf.
 
Nja, den här klädseln är inte avtagbar.
Nåväl, vi har bestämt oss för att pröva en annan klädsel i ett annat material denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.