Med risk för att diskvalificera mig från hela forumet ställer jag nu följande fråga:

Kan man beskära ett par stora syrenbuskar vid den här tiden på året (bor i Övik, zon 5)?

/Pernilla
 
Det går bra nu men jag föreslår att du väntar till senvintern. Nu är det väl lite väl mycket snö för att helt få överblick. Försök att glesa ut den i första hand eftersom det inte är helt säkert att alltför stabbiga grenar tänder igen - och då har du sidogrenarna som kan fortsätta täta den.
 
OK. Spelar årstiden någon roll beträffande detta med att alltför stabbiga grenar som beskärs ska kunna "tända" igen? Tänder dom bättre om dom beskärs på våren..? :)

/Pernilla
 
HolidayDip skrev:
OK. Tänder dom bättre om dom beskärs på våren..?  :)
Nej ;)
 
Tack yonna för länktipsen.  :)

Synd bara att dom inte tänder till mer på våren. Det kunde ju ha varit värt att vänta på...  ;)

/P

*** EDIT ***

Tack MORSAN för länktipsen, menar jag.  :)
 
Syrener är kraftigväxande och behöver ses över med ett antal års mellanrum och har den varit misskött under många år gäller föryngringsbeskärning. Du ska inte vara orolig ;) - även om inte de stabbigaste grenarna tänder kommer den gamla syrenen ändå att klara sig med nya skott.

Se'n gäller det här som så mycket annat i trädgården: man kan visserligen läsa sig till proffsens råd men det är 'ens egna försök (och misstag) som man lär sig av och det är just detta som är så roligt med trädgård. Syren är ingen oöm buske och utmärkt att träna på!
 
yonna skrev:
Syren är ingen oöm buske!
Mina är synnerligen oömma i.a.f   ;)
 
Syrener är som ogräs, det är svårt o ta död på dem (om man nu mot all förmodan skulle vilja det) :-?
 
.......ja precis, ner med moderatorn  :cool:  revolutioooon  :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.