Mikael_L
Det är nog större problem med väggar som är dåligt isolerade på bara något ställe.

Men visst kan det helt klart fungera utan minsta utslag av kondens också. Särskilt ifall det samtidigt är god luftväxling.
Nu har ju TS inte märkt något under flera år så av allt och döma var det inte några speciellt tydliga tecken.


Hrrmmm, ska man vara tvungen att i framtiden thermofotografera alla nybyggda hus för att kontrollera att entreprenören skött sig. :@


edit:
Ja, när jag tänker efter lite så brukar ju inte insidan av fönster och dörrar heller vara fulla av kondens, trots att isoleringen är tre till sex ggr sämre där.
 
Mikael_L skrev:
Det är nog större problem med väggar som är dåligt isolerade på bara något ställe...
Varför skulle det vara "större problem"? Kan du utveckla det påståendet.

//KoW
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Varför skulle det vara "större problem"? Kan du utveckla det påståendet.

//KoW
Joo , du förs...
eller nja ... :blushing:

Som du ser skrev jag i min edit att i så fall borde fönster och dörrar ha generella kondensproblem. Gamla tvåglasfönster med u-värde 3 kanske motsvarar på ett ungefär en vägg med bara ytterpanel och innerväggsskivor.
Har man kondens på dessa fönster är det mer ett tecken på att husets (eller rummets) ventilation inte fungerar som det ska.

Men får man kondens någonstans så blir det ju först på själva fönstret, innan det hamnar på de mer välisolerade och därmed varmare väggarna.
Här gjorde jag en slags orsak/samband kullerbytta.
(ungefär att om det inte är några fönster ser man ingen kondens någonstans, är det ett fönster blir det kondens just där, därför avslöjas problemet där, men det jag skulle frågat mig var vad som händer om alla väggar blir fönster från golv till tak)

Det är ju klart att ifall kondens på en liten fläck eller hela rummets väggyta blir resultatet ifall det enda som förändras är att den kalla ytan är just fläcken eller alla väggar.
Möjligen blir det omöjligt att hålla samma temp i rummet med alla ytterväggar oisolerade, och då kan luften inte hålla samma mängd fukt. Men å andra sidan blir antagligen luftfuktigheten närmare 100% samtidigt, så problemen kommer ändå att uppenbara sig på samma vis.

Nä, rent fysikaliska belägg för min utkastade teori var det dåligt om, och fysiken brukar vara sann och rättvis, så jag tar tillbaka det påståendet.

Eller åtminstone måste det modifieras till något likn:
"Om endast en del av väggen är oisolerad kan möjligen kondens visa sig just där och lite tydligare än om hela väggen är oisolerad. Men detta kräver viss gynnsam samverkan med att minst en faktor till förändrats genom avsaknaden av isolering på hela väggen.
Och detta finns det inga direkt troliga och vanliga orsaker till heller."

Och som jag skrev tidigare, att se problemet är nog svårt i ett hus med bra ventilation, för ser man ingen kondens på fönster lär man inte se något på väggen heller. Men det går nog att känna kylan,
 
Jo, nog har Mikael en poäng. Om hela huset är dåligt isolerat måste man dra på värmen för att hålla värmen. Det ger mera luftcirkulation i rummen vilket borde minska risken för kondens. Sen brukar ju äldre hus med tvåglasfönster få frostrosor på fönstren när det är riktigt kallt (typ -30). Den frosten var väl kondens innan den frös. Men vid mer "normala" vintertemperaturer brukar det inte bli kondens på tvåglasfönster, så om bara väggen isolerar lika bra som ett tvåglasfönster får vi väl ingen kondens där heller.
 
Ang. att känna kylan. Nej faktiskt inte. Vi har i vårt hus som dels gamla väggar som innifrån består av tretexskiva, 25mm råspont, 30mm luftspalt, 60mm stående spontade plank, asfaboard, puts (huset putsades 1960, därav asfaboard). Dessutom vindpapp på utsidan av de massiva plankorna, och ngn sorts vitt papper på insidan.

Men även nya väggar från påbyggnaden häromåret, med skaplig isolering. Det känns inte nämvärt kallare på de gamla väggarna. Men om jag mäter med en Ir termometer så skulle man säkert se en skillnad.

Däremot så finns det på några ställen läckage in i mellanbjälklaget, huset är byggt med andra våningen "utkragad" ca 40 cm. Mellanbjälklaget sticker alltså ut 40 cm. Den "lådan" är inte optimalt isolerad överallt, där blir det klart kallare på golvet just vid väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.