Vi skall nu bestämma hur långt ner fönstren skall gå.

Standard är 50cm från mark (3st vid altandörren i vardagsrum) men vi funderar på att dra ner dom till golv.

Finns det nackdelar med detta förrutom annan insyn?
Jag är emot medans frugan för...har ni argument/erfarenhet för/emot som får någon av oss att släppa på sin ståndpunkt?
 
Rummet blir känsligare att möblera med fönster hela vägen ner, men det kan förvisso vara jättesnyggt under förutsättning att det ser naturligt ut, dvs. gärna mot trädgård eller annan fin utsikt, att ha det tex. ut mot gatan tycker jag personligen både ser och känns konstigt, nästan en smula 'naket/oskyddat' ;)

MVH//Christina.
 
Jättesnyggt! Vi har det nu i vår bostadsrätt.  :)
Grannarna går förbi ibland men det vänjer man sig vid.
Nu skulle jag aldrig vilja vara utan det!
Känner mig instängd när jag är i ett hus utan det nu.

Vår tvåring älskar det han kan sitta på golvet och titta på bilar som kör förbi på vägen och det är hur kul som helst verkar det som.

Det blir också ett väldigt fint ljus i rummet.
Tänk också på att det kan bli varmt om det är i söder så solen ligger på hela dagen. ( Markiser )  
Vi har våra i syd väst.
Vårt blivande hus har fönster till golv i de flesta rum.

Så gör som ni själva känner.

Häls Niclas
 
Jag har hört att det inte rekommenderas sådär jättevarmt av en del som är byggtekniskt insatta, men jag har tyvärr inga tekniska belägg själv angående detta. Sök mer i forumet så kanske någon har en teknisk förklaring
 
Hallå igen.

Kanske skulle tillägga att de flesta jag pratat med rekommenderar golvvärme vid fönster till golv.
Man bör ha lågt u-värde också som 1,3 eller lägre.

Häls Niclas
 
Hej

Vi har fönster till golv i vårt nya hus och det är kanon!! Fint ljus och närheten till trädgården.

Att det blir varmt det blir det men vi har satt Ikeas rullgardiner i alla fönstren, de som är tunna med alu-list i nerkant de är perfekta när solen ligger på. sammanlagt har vi 13 höga fönster på huset 10 på botten våningen och 3 på övervåningen, vi har ett tvåplans funkishus. Själv tycker jag/vi att det är snyckt och insynen lär man sig leva med.
Mvh Lisen
 
Ute och inne blir ett!
Vi har fönster till golvet i vardagsrummet, 4 st. I köket har vi det på dörren men de andra två slutar30 cm från golvet för att vi ville ha fönsterbräda vid matplatsen. Har oxå ett i hallen bredvid dörren.
Vi har dessa fönster mot baksidan och ingen granne bakom så insyn slipper vi. Så det ända det är insyn i är det i hallen men jag upplever inte det jobbigt.
Om jagvar du skulle jag välja fönster från golvet; ljuset du får på köpet, närheten med ute osv. Sen kan jag hålla med om att solvärmen blir större men vi har oxå IKEAs rullgardiner (de heter Enje och går att kapa även om IKEA inte säger det) och sen har vi ju vårt segel oxå!
 
FlitigaLisa skrev:
Ute och inne blir ett!
Vi har fönster till golvet i vardagsrummet, 4 st. I köket har vi det på dörren men de andra två slutar30 cm från golvet för att vi ville ha fönsterbräda vid matplatsen. Har oxå ett i hallen bredvid dörren.
Vi har dessa fönster mot baksidan och ingen granne bakom så insyn slipper vi. Så det ända det är insyn i är det i hallen men jag upplever inte det jobbigt.
Om jagvar du skulle jag välja fönster från golvet; ljuset du får på köpet, närheten med ute osv. Sen kan jag hålla med om att solvärmen blir större men vi har oxå IKEAs rullgardiner (de heter Enje och går att kapa även om IKEA inte säger det) och sen har vi ju vårt segel oxå!
Vi kommer att få sådana fönster i insynssyddat sydvästläge, insynen är inget bekymmer men jag har just funderat på hur varmt det kan tänkas bli om somrarna. Denna rullgardin ni pratar om - vad är det? "Vanlig" rullgardin som ni har nerdragen??? Hjälper den? Blir det inte mörkt? Förklarara gärna så kang också pröva den modellen om den funkar.
 
Rullgardinerna: De silar bara ljuset, det blir inte mörkt du slipper helt enkelt det direkta solljuset men behåller ljuset!
 
Det med värmen har jag inte tänkt på.
Men nu när nis skriver om det så tänker jag på de hus vi besökt som haft fönster ända ner..alla hade markiser.

Tror nog vi skall ta så de slutar 30cm ovan mark..en kompromiss :)

Bra synpunkter!!!
 
M
Tänk på att de med 30 cm från marken inte går att öppna det gör de som är 50 cm från marken (16 fönster)
 
Jaha...ännu en sak.
Finns det inga enkla val när man bygger?
Om fönster är jobbigt hur skall det gå med kök, bad osv...

Tack för informationen!
 
Inte ner till golv! Skvätt spark och pangvarning utfärdas!


Vidare - för att skydda sig emot sol men ändå behålla värme så rekommendras Ludvig Svenssons utbud å det varmaste ( de är grossister men står ändå till förfogande med bra info). Där kan Du beställa måttsydda gardiner med just de förhållande some fetrsträvas - skugga men ändå behålla värme? Enbart skugga?
Kan itne rekommenderas NOG för uterum och verandor ( vi är nöjda ägare sedan ettochetthalvt år tillbaka)
 
Gummigum skrev:
Inte ner till golv! Skvätt spark och pangvarning utfärdas!
??? Spelar ni boll inne, eller?! ;)
Vi har bott i vårt hus i ca 1,5 år men fönster ner till golvet i både kök och vardagsrum, som jag skrev tidigare, och kan inte se dessa problem. Skulle det mot förmodan skvätta torkar man lätt av ett fönster jämnfört med tapet...
 
FlitigaLisa skrev:
Rullgardinerna: De silar bara ljuset, det blir inte mörkt du slipper helt enkelt det direkta solljuset men behåller ljuset!
Jepp, och jag tycker det ochså blir mycket kyligare i rummet. Har nu två stora fönster mot sör samt väst och det hjälper. Bra grejor!  ;D

mvh hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.