Hej!

Bygger till mitt hus på höjden (nya takstolar så det går att inreda) och allt det utvändiga inklusive isolering är klart.
Nästa steg blir det invändiga med allt vad det nu innebär.

Har en projektor med 5.1 system sedan flera år och min tanke är att göra en framtidssäker förberedelse för denna anläggning och dess efterföljare.
Jag drar samtidigt ett cat6 datanätverk till alla rum både där uppe och i nedanvåningen.

Jag har gjort några skisser i det eminenta ritprogrammet excel på hur jag tänkt mig det hela. De finns i ett galleri på minhembio.com - http://www.minhembio.com/jabbathehutt/301480/
.
Det blir öppet upp till nocken i hela ovanvåningen med synliga takbjälkar i allrumsdelen.
Ovanpå sovrummen kommer att bli ett sovloft.

Har tänkt mig förbereda för 7.1 och högtalarkablar i rör till samtliga högtalare.
Ovanför bjälkarna funderar jag på att sätta högtalaruttag så det ska bli snyggt. Passar de i vanliga dosor?
Även kabeln till projektorn (HDMI) vill jag dra i väggarna. Här är planen att dra en 15m kabel ut genom dosan, längs bjälken till projjen.
Jag vill ha både TV och projektor så småningom.

Jag tar tacksamt emot feedback och idéer på installationstankarna. smile.gif
 
Vad var din fråga egentligen?

Tips: dra alltid något extra rör, som kanske bara terminerar framme/bakom under en centrumplatta. Installationer kan ändras med tiden.

Alla uttag mm kan du göra själv via centrumplattor mm från de flesta elserierna, t.ex. Eljo trend, själv har jag gjort mina på Renovaserien.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=132423&st=0&p=1124383&#entry1124383

Här kommer min projektors matning, enklast möjliga: http://hem.bredband.net/b534741/Bild 077.jpg

Alltid kul att få börja om. Jag skulle lägga mer energi på rummets ljudmässiga förutsättningar om jag skulle göra om mitt hemmabiorum. Men det finns varken, tid, energi eller pengar för det just nu.
 
Det var kanske lite otydligt vad jag egentligen frågade efter :)

En fråga var: de högtalaruttag som man kan köpa på t.ex http://www.kjell.com/?item=37258&path=470000000,517000000,518500000. Passar de i vanliga el-dosor?
Såg i galleriet bilder på en sådan installation jag tänker mig - ser snyggt ut!

Om jag drar en HDMI i ett 32mm rör (som jag förstått att det behöver vara) hur fäster jag ett sådant stort rör i dosan och hur får jag igenom kontakten i dosan?

Jag ska fundera på att dra några extrarör till de andra rummen på ovanvåningen som du föreslår.

Annars var det en mer öppen fråga om jag tänkt rätt eller missat något viktigt kring data/hembioinstallationen.
 
Tror inte den passar i vanliga dosor. De är 73mm i diameter och den du länkar till är 76mm i innerdiameter.

Jag satte själv Nutrik Speakon kontakter i vanliga blinda insatser. Till en av högtalarna satte jag dessutom en phono kontakt för subben.

Om du har för stor slang/rör för en dosa så är det bara att karva upp och fästa på lämpligt sätt.

Jag kan rekommendera Supras HDMI kablar MET-B. Där kan man delvis demontera kontakterna. Man skall få igenom dem i 20mm VP rör med böjar. Jag har provat dem i 25mm flexslang och det gick utan problem. Oerhört smidiga att arbeta med.
 
Det jag reagerar på är att du har 4 switchar. Skulle du inte klara dig med maximalt 2? En i sovrum1 och en i allrum och dra dubbla kablar mellan övriga punkter. Blir billigare och lättare att felsöka när något slutar fungera.
 
TLovskog skrev:
Tror inte den passar i vanliga dosor. De är 73mm i diameter och den du länkar till är 76mm i innerdiameter.

Jag satte själv Nutrik Speakon kontakter i vanliga blinda insatser. Till en av högtalarna satte jag dessutom en phono kontakt för subben.

Om du har för stor slang/rör för en dosa så är det bara att karva upp och fästa på lämpligt sätt.

Jag kan rekommendera Supras HDMI kablar MET-B. Där kan man delvis demontera kontakterna. Man skall få igenom dem i 20mm VP rör med böjar. Jag har provat dem i 25mm flexslang och det gick utan problem. Oerhört smidiga att arbeta med.
Det var synd att de inte verkar passa. Kollade lite på dosor på webben och det verkar bekräfta det du säger. Diametern är för liten.

Satte du dina Speakon-kontakter i blindlocken till dosan?

MET-B verkar ju kanon för rördragning! De ska jag definitivt kolla upp.

Ang. flexslang så får jag känslan att de skulle vara svårare att dra kabel i t.ex att om det kärvar så skulle det kunna lossna från dosan men det är kanske helt obefogat?

Tack för tipsen!
 
vojma skrev:
Det jag reagerar på är att du har 4 switchar. Skulle du inte klara dig med maximalt 2? En i sovrum1 och en i allrum och dra dubbla kablar mellan övriga punkter. Blir billigare och lättare att felsöka när något slutar fungera.
Du har rätt!

Den ena switchen som är inbyggd i modem/router från Telia så den finns på köpet så att säga. Skulle jag byta leverantör så försvinner den och jag kommer inte att sakna den. Likadant med den i vardagsrummet. Det uttaget är för bredbandstv och en switch där är bara motiverad om det kommer fler prylar där som vill ha ethernet t.ex en TV eller spelkonsoll utan wi-fi.

Sovrumsswitchen på plan 2 kommer att vara navet i övriga nätverket och den som finns i allrummet är för att fördela på alla apparater som kommer att finnas i mediamöbeln.
 
Fredrik_Andreasson skrev:
Det var synd att de inte verkar passa. Kollade lite på dosor på webben och det verkar bekräfta det du säger. Diametern är för liten.
Takdosor är 77mm i innerdiameter, i alla fall dom jag använder, kopplingsdosor funkar säkert också men då har du fästringen att ta hänsyn till också, den slipper du i takdosor.

/Daniel78
 
Förutom Teliaswitchen skulle du faktiskt kunna klara dig med en enda switch och därigenom slippa extra switchar med små nätadaptrar som också skall gömmas.
Kör med en 24-portars gigabitswitch och ställ på lämplig plats typ teknikskåp eller dylikt och kör sedan ut kablar därifrån till varje rum. 24 portar gör att du får minst ett ledigt uttag per rum och har ett uttag över i switchen för framtida bruk. Mindre att felsöka som tidigare inlägg också beskriver och en "renare" nätverksmiljö.
Använd sedan "vanliga" nätverksuttag i de rum där det räcker med 2 uttag och använd "keystone"-uttag och monteringsplatta till de rum som behöver 4 eller fler uttag.
Monteringsplatta för 1-6 uttag fklarar sig med en dosa, två dosor krävs när man behöver 8 och fler uttag. Placerar man dessa på rätt ställe blir det snyggare och mindre kablar att hålla reda på.

När jag sist besökte släktingar i Usa så använde jag följande uttagslock:

http://www.cablestogo.com/product.asp?cat_id=2220&sku=03414

Finns fler varianter och utförande på deras sida - de är snygga och lätta att sätta upp och uttagen sitter tätt ihop och ger bra antal uttag på liten väggyta.

Då de använder keystonestandard så kan du sätta in rj45, Hdmi, fiber, F-kontakt, optisk, hörlursuttag - ja i stort sett alla sorters kontakter i samma platta. Allting samlat på ett och samma ställe snyggt infällt i väggen utan att det tar så stor plats. Det finns även "färdiga" plattor med diverse multimediauttag och dubbla dylika med ena sidan tom så man kan kombinera det man vill på den sidan.
 
Redigerat:
Satte du dina Speakon-kontakter i blindlocken till dosan?
http://www.elbutik.se/product.html/blindlock-snapp?category_id=172 i ram (dock ett annat utförande). Borrade ett hål (tror det var 24mm) och limmade en speakon chassie hona bakom. Honan sticker igenom hålet precis lagom så det blir helt platt framifrån.

Skall se om jag kan få fram en bild ikväll.
 
NetNut skrev:
Förutom Teliaswitchen skulle du faktiskt kunna klara dig med en enda switch och därigenom slippa extra switchar med små nätadaptrar som också skall gömmas.
Kör med en 24-portars gigabitswitch och ställ på lämplig plats typ teknikskåp eller dylikt och kör sedan ut kablar därifrån till varje rum. 24 portar gör att du får minst ett ledigt uttag per rum och har ett uttag över i switchen för framtida bruk. Mindre att felsöka som tidigare inlägg också beskriver och en "renare" nätverksmiljö.
Använd sedan "vanliga" nätverksuttag i de rum där det räcker med 2 uttag och använd "keystone"-uttag och monteringsplatta till de rum som behöver 4 eller fler uttag.
Monteringsplatta för 1-6 uttag fklarar sig med en dosa, två dosor krävs när man behöver 8 och fler uttag. Placerar man dessa på rätt ställe blir det snyggare och mindre kablar att hålla reda på.

När jag sist besökte släktingar i Usa så använde jag följande uttagslock:

[länk]

Finns fler varianter och utförande på deras sida - de är snygga och lätta att sätta upp och uttagen sitter tätt ihop och ger bra antal uttag på liten väggyta.

Då de använder keystonestandard så kan du sätta in rj45, Hdmi, fiber, F-kontakt, optisk, hörlursuttag - ja i stort sett alla sorters kontakter i samma platta. Allting samlat på ett och samma ställe snyggt infällt i väggen utan att det tar så stor plats. Det finns även "färdiga" plattor med diverse multimediauttag och dubbla dylika med ena sidan tom så man kan kombinera det man vill på den sidan.
Det är ju också en tanke med en större switch. Tror dock att jag föredrar att sätta ut en switch i mediabänken för där kommer att behövas en hel del uttag.

Uttagen var ju snygga!
Men vad sätter man för dosa undertill?
 
TLovskog skrev:
[länk] i ram (dock ett annat utförande). Borrade ett hål (tror det var 24mm) och limmade en speakon chassie hona bakom. Honan sticker igenom hålet precis lagom så det blir helt platt framifrån.

Skall se om jag kan få fram en bild ikväll.

Jag hittade en bild (tappade bort länken tyvärr) på en som använt http://www.kjell.com/content/templa...item=37207&path=470000000,517000000,518500000 och skruvat ett par i ett vanligt fyrkantigt lock. Såg inte så tokigt ut faktiskt - ska kollas upp.

Kjell har också kontakter som ser liknande ut som Speakons. Idén med instickskontakter är ju rätt smidig och bastant. Kan hanen ta lite större diametrar på högtalarkabeln? Ser ut att kunna vara en begränsning,
 
Fredrik_Andreasson skrev:
Det är ju också en tanke med en större switch. Tror dock att jag föredrar att sätta ut en switch i mediabänken för där kommer att behövas en hel del uttag.
Kan ju bara en fördel då du lättare gömmer nätverkskablarna där, enda nackdelen är pryl till.

Fredrik_Andreasson skrev:
Uttagen var ju snygga!
Men vad sätter man för dosa undertill?
Jag använde amerikanska standardboxar, vet inte om våra svenska runda passar.
får bara keystoneuttagen plats i vår runda doa så borde det gå att använda locken direkt, bara de är breda nog att täcka dosan.

Länk till standardboxar:

http://electrical.hardwarestore.com/14-electrical-boxes.aspx
 
Hade ju lovat bilder på min lösning. Blindlock som jag borrat ett 24mm (vill jag minnas) hål i och limmat i Neutrik Speakon chassikontakter (kjell.com 67283).
 
  • 2011-02-09 04.39.18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2011-02-09 04.40.04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
TLovskog skrev:
Hade ju lovat bilder på min lösning. Blindlock som jag borrat ett 24mm (vill jag minnas) hål i och limmat i Neutrik Speakon chassikontakter (kjell.com 67283).

Det ser fint ut också.
Hur är det med storlek på högtalarkabel? Kan man sätta i t.ex 4,0 kvadrats kabel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.