A
Standardbastu med träväggar 7,5m3 men just nu utan aggregat, 3 fas framdraget, bara att koppla in tåtarna. Vad ska jag välja, Tylö combi RC 8 med ånga, eller Tylö 8 SO med 30 kg stenmagasin?
 
Tyresö
Det är ett riktigt svårt val. Vi har ett Tylö combi 6,8 KW (är lite osäker på exakta W-antalet) men vårt aggregat har panelen inbyggd i aggregatet, där vi kan styra värme/ånga eller vanlig bastu/ångbastu.

Vi badar 80% vanlig bastu, men ett ångbastubad är ju så otroligt skönt när man är på det humöret.

Samtidigt är blir ju ett traditionellt bastubad så mycket skönare med ett aggregat som har 30 kg sten.

Efter ett moget övervägande, så väger det faktiskt över till ett combiaggregat - det är precis att vågen väger över till det valet pga ett ångbastubad vill jag inte vara utan.

Hade alternativen varit mellan ett combiaggregat eller ett vedeldat aggregat - då är det inget snack om saken - en vedeldad bastu är alltid "top of the line" och då hade jag utan saknad klarat mej utan ångbastubadet.
 
A
Hur fungerar egentligen ångaggregatet? Är det en massa krafs som kan gå sönder däri?
 
Tyresö
bra-byggare skrev:
Hur fungerar egentligen ångaggregatet? Är det en massa krafs som kan gå sönder däri?
Det är inget annat än en vattenkokare (modell herrejösses) som kokar upp vatten och skapar ångmängd efter vad man har ställt in den på. Man kan även kombinera ånggeneratorn samtidigt som man badar traditionell bastu = väldigt fuktig bastu. Eller enbart använda ånggenerator och då ha 100% RF i bastun.

Ånggeneratorn och bastuvärmen kan regleras i 10 steg oberoende av varandra.
 
Har det lilla 6 SO och det är rätt trevligt att kunna slå på vatten där stenmängden gör att det verkligen förångas.
Jag är inte proffs på bastu, men en större stenmängd gör att du kan hålla lite lägre temperatur och sedan styra värmen med vatten. Vi brukar köra runt 75grader och sedan blir det några liter vatten under bastandet.
Vår bastu är på ca 5,5m3.
 
A
Tyresö skrev:
Det är inget annat än en vattenkokare (modell herrejösses) som kokar upp vatten och skapar ångmängd efter vad man har ställt in den på. Man kan även kombinera ånggeneratorn samtidigt som man badar traditionell bastu = väldigt fuktig bastu. Eller enbart använda ånggenerator och då ha 100% RF i bastun.

Ånggeneratorn och bastuvärmen kan regleras i 10 steg oberoende av varandra.
Okej, tack då förstår jag hur den funkar. Låter trevligt med ångbastu, men jag vill ha hyfsat stort stenmagasin också. Någon som känner till något bastuaggregat som har både ånggenerator och sisådär 30-50 kg stenmagasin?
 
A
Jag kikade i bruxen för Tylö combi och man ska tappa ur vattnet efter varje gång och ibland avkalka. Är det mycket pyssel med ångaggregatet? För jag tycker pyssel är bara kul när det är kul, när det inte är kul är det inte kul längre.
 
Tyresö
"bra-byggare"

Det går att köpa och installera en lös ånggenerator (utanför bastun, med en ångslang in i bastun) och sen ha ett aggregat med 30 - 50 kg sten inne i bastun.

Jag tror det blir den bästa lösningen - slutsumman blir inte så mycket högre än ett cimbiaggregat, det är åtminstone en prisvärd lösning.

Sen "pysslet" att tappa ur vattnet.....det sitter en slang på aggregatet som man enkelt lägger ner i en plåthink (vattnet är ju varmt) och tömmer behållaren. Det är inte mer pyssel än så - ett pyssel på 30 sek.

Avkalkning är som att kalka av en kaffekokare - det görs på exakt samma vis och är inte speciellt jobbigt.
 
Redigerat:
A
AndersS skrev:
Har det lilla 6 SO och det är rätt trevligt att kunna slå på vatten där stenmängden gör att det verkligen förångas.
Jag är inte proffs på bastu, men en större stenmängd gör att du kan hålla lite lägre temperatur och sedan styra värmen med vatten. Vi brukar köra runt 75grader och sedan blir det några liter vatten under bastandet.
Vår bastu är på ca 5,5m3.
Det är 12 kg sten i Combiaggregatet (8KW-modellen) och 30 kg i SO-modellen, är det tydlig skillnad mellan 12kg och 30 kg vid bastandet eller är det bara på priset man märker skillnad?
 
Jag har en duschkabin med ånga, men förstår inte varför den skall låta så väldigt högt, när den är igång= inget njutbart bastubad precis.
 
Tyresö
saturnus skrev:
Jag har en duschkabin med ånga, men förstår inte varför den skall låta så väldigt högt, när den är igång= inget njutbart bastubad precis.
Vi hade en ångkabin innan vi flyttade till vårt hus. Jag löste det med att det låter högt, med att ta bort munstycket som ångan blåser mot inne i kabinen, och sen monterade jag på en grövre ångslang, tror den var 19 mm inv.

Sen blev det väldigt tyst - man slapp då det där väsande ljudet. Så skapa ett fritt ångblås in i kabinen, så låter det inte mer än som när man kokar potatis i köket.
 
bra-byggare skrev:
Det är 12 kg sten i Combiaggregatet (8KW-modellen) och 30 kg i SO-modellen, är det tydlig skillnad mellan 12kg och 30 kg vid bastandet eller är det bara på priset man märker skillnad?
Ett större magasin sten klarar av att förånga större mängder vatten och vid lägre temperatur. Det som är mest avgörande är trots allt vad du själv finner behagligast.
Skickar du lite mera vatten direkt på stenarna i ett mindre stenmagasin så rinner delar av det rakt igenom, men som komplement brukar dessa ha en liten ränna som man kan fylla.
Jag brukar dessutom gå in och skicka på 1-2 skopor vattten 1-2 gånger under uppvärmningen, samt innan man duschar före bastandet. Då har du en bra grund att börja med.
Vi har ju en liten bastu så där är nog inte stenmängden lika avgörande. Däremot så märkte grannen skillnaden. Han har en lite större bastu och "vanligt" Tylö aggregat. Jag brukar portionera vattnet för att inte få för kraftig "ångdusch", men han gjorde misstaget att snabbt "slå i" 2 skopor vatten och fick sedan "fly fältet";)
 
Tyresö skrev:
Vi hade en ångkabin innan vi flyttade till vårt hus. Jag löste det med att det låter högt, med att ta bort munstycket som ångan blåser mot inne i kabinen, och sen monterade jag på en grövre ångslang, tror den var 19 mm inv.

Sen blev det väldigt tyst - man slapp då det där väsande ljudet. Så skapa ett fritt ångblås in i kabinen, så låter det inte mer än som när man kokar potatis i köket.
OK tack, skall kolla hur det ser ut där du menar, men det är även en magnetventil, tror jag, som slår till o från hela tiden, fan dom inte kan ha tyst trafik inne i cabinen, man vill ju njuta av tillvaron därinne.
 
Tyresö
saturnus skrev:
OK tack, skall kolla hur det ser ut där du menar, men det är även en magnetventil, tror jag, som slår till o från hela tiden, fan dom inte kan ha tyst trafik inne i cabinen, man vill ju njuta av tillvaron därinne.
Magnetventil??? Till vad? En ånggenerator är ju inget annat än en vattenkokare "Modell herrejösses" och det är ju ett relä som kokar vattnet i dom impulser som du väljer utifrån graderings-skalan på panelen.

Det var åtminstone så vår ånggenerator fungerade i ångkabinen - ånggeneratorn i vårt combiaggregat fungerar likadant.
 
  • Gilla
Johan Karlström1
  • Laddar…
A
Ånggeneratorer är inte billiga och har kommit fram till att jag inte tror ångkok kommer användas i någon större utsträckning så just nu lutar det åt SO-aggregatet med 30kg sten. Åtterstår att hitta det billigaste stället i Sthlm, alternativt beställa på nääääätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.