Hej!

Jag har en begagnad stomme med takstolar på gång som jag vill använda till en utbyggnad vi skall göra. Problemet är att stommen är lite för låg, annars stämmer alla mått.

Hur höjer man en befintlig stomme?

Funderade på om man skall dra ett par varv leka på plattan, eller om man skall bygga en låg stomme att ställa på.

Hoppas någon har ett bra svar :)
 
Om alla andra mått stämmer så är väl leca det smidigaste om du får rätt mått med stenarna dvs...
 
Lecablock, stämmer inte måtten med det kan du göra en högre syll av trä. Hur mycket fattas på höjden?
 
Eller en liten låg stomme reglad på samma sätt som en vanlig beroende just på hur mycket som saknas
 
Mikael_L
Leca har rätt dåligt isolervärde.
Använd isoleca eller sätt mer (invändig?) isolering om det ska vara bostadshus.
 
Det är en utbyggnad av bostadshuset så isoleringen är viktig.

Leka-block verkar bra (speciellt om det finns en mer isolerande variant) eftersom resten av huset är krypgrund och det ser bättre ut om murarna stämmer överens.

Stommen är 2,5m hög men jag skall in med fönster som är 2,5m och behöver få plats med balk ovanför. Minst 2 varv leka alltså.

Går det inte att kapa lekablock? Det stämmer förmodligen inte alls.
 
Mikael_L
passenger skrev:
Går det inte att kapa lekablock? Det stämmer förmodligen inte alls.
Det går utmärkt att kapa, såga borra osv i LECA, med rätt verktyg.
http://www.weber.se/2156

Själv har jag kapat block med yxan, blir inte alltid så rakt.
Jag har också sågat av 4 block med tigersåg och billiga blad från Biltema (dvs ej hårdmetalltänder) bladet var helt slut efter 2 kap.
Har man tiger med varvtalsstyrning kanske det blir bättre, jag misstänker att bladen hade hållt längre med låga varvtal.

Man kan också såga med en uttjänt fogsvans, den har säkerligen knappt några tänder kvar efter några kap.
 
Har kollat runt lite mer. "Normala" leca-block blir inte bra eftersom u-värdet är betydligt risigare än vad övriga byggnaden får. Isolecan blir för bred. Det blir nog till att göra helt ny trästomme och återanvända takstolarna. Det är bara 40 kvm så det är inte hela värden. Gamla stommen får bli kortlingar, diverse temporära stöd och kaffeved. :)

Förhoppningsvis blir det en ganska trevlig tråd av det här när byggnationerna startar.

Tackar!
 
Ola78
Varför inte putsa den nya stommen med ett putssystem så kanske det ser lite bättre ut ihop med resten av ditt hus.
 
Ola78 skrev:
Varför inte putsa den nya stommen med ett putssystem så kanske det ser lite bättre ut ihop med resten av ditt hus.
Har faktiskt funderat på Steni Terra runt huset, men det ligger på framtiden. Då kan man ju faktiskt "fejka" även runt det här. hmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.