Tja, det är nog bara ytterligare ett steg på vägen från handverktyg via handelverktyg via stora elverktyg till handhyvlar, att nu börjar jag fundera på filar.

Slippapper blir inte plants, bara slätt. Hyveln blir plan, men ibland är den svår använd. Så då tar jag fram en fil. Har ett par stycken, några för metall, och några för trä. Inget märkligt.

Men sedan börjar jag undra, om man vill ha en bra fil för trä, inte typ rasp, utan för att fila bort lite men lämna en slät yta, visst finns det en otäck uppsjö sådana också att välja bland?

Någon som vet var man skall börja leta? Lee Nielsen hade ett par, Veritas hade inga (som jag hittade). Classic hand tools hade ett par. Men de verkar mer inriktade på metallarbete.

--- Mats ---
 
Jag har aldrig sett en riktig träfil, har dock (sällan förvisso) använt först en dubbelgradig och sen en enkelgradig fil i trä. Enkelgradsig ger finare yta, båda blir dock fulla av spån snabbt. Ofta kan ett slippapper vikt runt ett föremål av lämplig form vara en bra ide.

Sen är det absolut inte säkert att det är lättare att få saker plana med en fil än med en stor kloss+slippapper. Speciellt tunna filar flexar gärna och tar för mkt på hörn och kanter.

Den enda träfil jag hitta hos lie nielsen var denna (http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?sku=F-CB) vilken inte verkade vara tillverkad av lie nielsen. Jag antar att de djupare spåren är till för att få bort trädamm innan det fyller filen. Mycket intressant om någon har provat en sådan.
 
Det är som sagt en float du är ute efter. Därmed inte sagt att du inte ska leta efter en rasp! Som min far brukar säga "Det är ingen konst att snickra, bara man har rasp" Handknackade franska raspar är helt suveräna. Rekomenderar en cabinet makers rasp grain 9 och en modelmakers grain 15 från Auriou. Vanliga filar fungerar ju också bra på trä. Man behöver dock en borste för att göra ren den emellanåt så att inte tänderna sätter igen sig.
/B
 
  • Gilla
BM5
  • Laddar…
Jag har remsor av plywood med pålimmat slippapper, det funkar bättre än filar.

Protte
 
Det var ett antal väldigt bra svar. Några nya ord att söka på, och ett par hemskt lockande webbsidor. Det här kan bli dyrt...

--- Mats ---
 
Daniel_N skrev:
Jag har aldrig sett en riktig träfil, har dock (sällan förvisso) använt först en dubbelgradig och sen en enkelgradig fil i trä. Enkelgradsig ger finare yta, båda blir dock fulla av spån snabbt. Ofta kan ett slippapper vikt runt ett föremål av lämplig form vara en bra ide.

Sen är det absolut inte säkert att det är lättare att få saker plana med en fil än med en stor kloss+slippapper. Speciellt tunna filar flexar gärna och tar för mkt på hörn och kanter.

Den enda träfil jag hitta hos lie nielsen var denna ([länk]) vilken inte verkade vara tillverkad av lie nielsen. Jag antar att de djupare spåren är till för att få bort trädamm innan det fyller filen. Mycket intressant om någon har provat en sådan.
Jag har alltid trott att det finns både och. Har en låda i verkstan med ett antal filar i, använder dom sällan och har avstått för att jag inte tyckt mig veta vilken som är för trä och vilken som är metall. Nu förstår jag att ingen av dom mår dåligt av att användas på metallföremål....tack! :blushing:
 
När du fått hem dina floats, kom ihåg att de måste vässas innan du använder dem. En liten trekantsfil funkar bra.
/B
 
MathiasS skrev:
Jag har alltid trott att det finns både och. Har en låda i verkstan med ett antal filar i, använder dom sällan och har avstått för att jag inte tyckt mig veta vilken som är för trä och vilken som är metall. Nu förstår jag att ingen av dom mår dåligt av att användas på metallföremål....tack! :blushing:
Bara du inte tar en rasp, den tar styrk av metall:)
 
Prototypens förslag med plywood+pålimmat slippapper var ungefär vad jag menade i mitt första inlägg, tycker det funkar bra generellt.

Floats verkar mycket intressant, risk för att det blir en sådan också framöver.

De franska rasparna har jag aldrig testat. Är generellt inte så förtjust i raspar (fast skillnaden kan ju vara som en sliten skolhyvel med buktig sula och en veritas i toppskick så jag kanske ändrar mig) - gillar inte riktigt hur de "förstör" och slit sönder fibrerna.
 
mattiasp skrev:
Med tanke på vad floats kostar, tycker jag att det verkar vara intressant att testa att fila trä med en karosserifil. Någon som testat?
[länk]
Nix, men jag ska se till att göra det vid tillfälle.

Surformen är en anna historia som bör nämnas i detta sammanhang, inte så dum vid rätt tillfällen, och sliter inte riktigt isär trä på det viset som en rasp gör.
 
Daniel_N skrev:
De franska rasparna har jag aldrig testat. Är generellt inte så förtjust i raspar (fast skillnaden kan ju vara som en sliten skolhyvel med buktig sula och en veritas i toppskick så jag kanske ändrar mig) - gillar inte riktigt hur de "förstör" och slit sönder fibrerna.
Jag har några Auriouraspar som verkligen inte sliter sönder och förstör. De är handgjorda vilket innebär en slumpmassig variation i hur eggarna sitter. Dessutom är de verkligt vassa och skär spånor ur trät. Sammantaget ger det en mjukare känsla och en slätare yta. Inte så mycket rivjärn alltså.
SEn är ju det en fråga om att använda rätt verktyg till rätt sak. Raspen är för grov avverkning och fil och float för fall där ytan är viktig. Forma med rasp och snygga till med fil och sandpapper. Float om det är viktigt att ytan är plan som på tex en tapp.
/B
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Bara du inte tar en rasp, den tar styrk av metall:)
nävafan det har jag också fattat, raspen har tillochmed fått en egen trälåda att bo i.....
 
Karosserifil funkar fint till det mesta tycker jag, även trä. Tar bra, men blir slätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.