Vi har nu gjort upp en plan här hemma. På 2½ år kommer vi spara ihop till 450.000,
och har alltså en kontantinsats till 3 miljoner om jag inte räknat helt galet?
Vad tror ni, får vi ett hus med tomt, carport och eventuellt förråd för de pengarna?
Vi bor i Södermanland.
Vi väntar fortfarande på att säljaren ska komma med prisförslag, och eftersom det tar sån himla tid, så kollar jag om någon här har någon aning! =)
Vi kommer bygga ett lite billigare hus, ett Aneybyhus ur deras Första Villan-kollektion.

Väldigt tacksam för svar :)
 
Hmm, Det får Ni säkert.
Vi har byggt en hel del, och som vanligt får man ju lite vad man betalar för.
Min rekommendation är att ta ett lite dyrare hus, fast kanske med oinredd ovanvåning (och kanske utan carport till en början)?
Jag vet inte hur stort ni behöver, men en tumregel är 15-30' per kvadrat (boyta) beroende på standard.
Min erfarenhet är att om Ni kommer över ett ruckel och på samma vis köper upp en generalentreprenad på renoveringen så får man tomten gratis (om man jämför slutkostnad)
Sist gjorde vi så och det blev kanon.
 
Tyresö
Jag vet inte vad tomtpriserna kostar i Södermanland, men här i Tyresö får du en skräptomt för 1,5 - 2,5 milj. Ska tomten ligga med sjöutsikt, eller att det rent av är en sjötomt, då dubblas eller tredubblas priset - sen ska det sprängas för 1 milj innan det går att bygga på tomten.....därefter kommer själva hus/garagepriset.

Men jag tror att Södermanland har bra mycket billigare tomtpriser. Ett vanligt enkelt standardhus kostar ca: 1,5 milj och ett isolerat enkelt garage kostar ca: 250.000 kr. Så om inte tomtpriset skenar iväg för er, så kommer ni långt på 3 milj.
 
Mansion of Westminster skrev:
Hmm, Det får Ni säkert.
Vi har byggt en hel del, och som vanligt får man ju lite vad man betalar för.
Min rekommendation är att ta ett lite dyrare hus, fast kanske med oinredd ovanvåning (och kanske utan carport till en början)?
Jag vet inte hur stort ni behöver, men en tumregel är 15-30' per kvadrat (boyta) beroende på standard.
Min erfarenhet är att om Ni kommer över ett ruckel och på samma vis köper upp en generalentreprenad på renoveringen så får man tomten gratis (om man jämför slutkostnad)
Sist gjorde vi så och det blev kanon.
Huset vi tänkt oss är en enplansvilla på 138 kvm. Nu bor vi i hyresrätt på 85 kvm,
så det blir en jäkla skillnad!
Men vänta, kommer över ett ruckel och köper upp en generalentreprenad. Vad betyder detta?:blushing: Gratis låter alltid bra i mina öron!
 
Tyresö skrev:
Jag vet inte vad tomtpriserna kostar i Södermanland, men här i Tyresö får du en skräptomt för 1,5 - 2,5 milj. Ska tomten ligga med sjöutsikt, eller att det rent av är en sjötomt, då dubblas eller tredubblas priset - sen ska det sprängas för 1 milj innan det går att bygga på tomten.....därefter kommer själva hus/garagepriset.

Men jag tror att Södermanland har bra mycket billigare tomtpriser. Ett vanligt enkelt standardhus kostar ca: 1,5 milj och ett isolerat enkelt garage kostar ca: 250.000 kr. Så om inte tomtpriset skenar iväg för er, så kommer ni långt på 3 milj.
Tomterna häromkring brukar ligga på 650.000 och uppåt. Sen kan man såklart finna både bättre och sämre, men det beror ju helt vad man är ute efter. Sjöutsikt behöver vi inte,
vi är nöjda sålänge vi inte är ensamma på gatan och helst i ett område där det bor fler barnfamiljer!
 
I mitt grann omr i Enköping kostar tomterna 850.000-1 200.000 och sedan markjobb och hus på det så slutar dom flesta hus på 3,5-4 milj för ett ca 150-160 kvm med carport.
 
Enk Projektet skrev:
I mitt grann omr i Enköping kostar tomterna 850.000-1 200.000 och sedan markjobb och hus på det så slutar dom flesta hus på 3,5-4 milj för ett ca 150-160 kvm med carport.
Ja, även här finns såklart dyrare tomter! Då det kommer gå ganska fort att spara ihop pengar, så kommer jag ha det i åtanke. Det vore riktigt tråkigt att hitta en tomt som känns perfekt, men som man inte har råd med. Bra att du påpekade det! Även området kan ju ändras, om 2 år kanske vi inte alls vill bo här, det vet man inte :D
 
Jo, det innebär att Ni köper ett hus, och sedan låter ett (större?) byggföretag lämna fastpris på renoveringen. Precis som husföretagen lämnar pris på nybygge.
Då kan Ni ju välja ett objekt som kan bli Ert drömhus, och sedan köpa en renovering som passar Er budget idag.
 
Tyresö
LinnW skrev:
Även området kan ju ändras, om 2 år kanske vi inte alls vill bo här, det vet man inte :D
Jo du, Vi har bott i vårt hus i snart 11 år, i ett "bortglömt" område i innerskärgården i Tyresö, utan kommunalt V/A, trottoarer, breddade vägar och gatubelysning - vi vill ha det som det är.

Inom några år ska allt förändras - då är vi av kommunen påtvingade allt det där och vi får se om vi bor kvar här då. Blir det för mycket "villaområde" av området vi bor i, då flyttar vi. Det finns gott om "bortglömda" områden i Tyresö eller Haninge.

Så ta inte för givet att ni kommer bo i ert hus resten av ert liv - det händer mycket genom åren.
 
Vänd på steken: Satsa mindre på själva hus! Och lägg så mycket mer krut på tomt, med bästa läge ni kan komma över! Det kommer ni aldrig att ångra, vad som än händer.
 
billy_baver skrev:
Vänd på steken: Satsa mindre på själva hus! Och lägg så mycket mer krut på tomt, med bästa läge ni kan komma över! Det kommer ni aldrig att ångra, vad som än händer.
Det är väl lite så vi tänkt. Vi har ju i princip bara tittat på huslrverantörernas budgetvillor. Vi behöver inget marbodalkök eller vitvaror från miele. Vi vill bara ha ett hus som är vårt eget! :) skönt att höra från nån som tänker likadant! =)
 
Helt sjuka tomtpriser det finns nere hos er!
Här i västerbotten får man en kanontomt med strandläge för 300-500 k
En villatomt på ett vanligt bostadsområde 150-250k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.