Hej alla glada byggahusläsare! :rolleyes:
Jag och maken funderar på att överta svärfars lilla "stuga" då de flyttar till barndomshemmet. Huruvida, huset är relativt litet och vi har tre barn som ska få plats. Plats är ju relativt, i vårt fall önskar vi ett sovrum åt alla samt ett schysst kök vore min dröm.

Problemet är väl främst storleken på huset idag. Det är ca 80 kvm nederplan, med oisolerad inredd andravåning på ca 55 kvm. Vi har nu kommit på en ganska bra planlösning men det är alltid så mycket att tänka på, och för oss som förmodligen kommer bo i huset medan det renoveras tål det att tänkas på, och planera, inför en make-over. På listan står utan inbördes prioritering:

-bygg ut, dvs gjuta större platta, samt bygga övervåning med sovrum (se ritning)
-ny värmekälla (idag endast el). Större brunn behövs, är det då möjligt att samtidigt borra för bergvärme?
-ny entré behövs pga ombyggnationen
-ny inomhus trapp eftersom trappen i dagsläget är feldimensionerad och enormt brant. Inte ett dugg barnvänligt.

När övervåningen är klar med alla sovrum etc funderar vi på att förändra nedervåningen och
flytta köket (som idag är mer ett genomgångskök) till tv-rummet som ligger i sydväst (?) dvs kvällssol , vilket inte är brukligt vad jag förstått. Men jag vill nyttja utsikten, och hellre kvällssol i köket än i tv-rummet. Eller? Har jag missat något? ;) I såna fall kommer det bli en vacker kakelugn i köket, några nackdelar med det?


Det jag då funderar över är synpunkter hur renoveringen ska kunna flyta på, vilket moment i vilken ordning etc. Vi önskar lite idéer och synpunkter till våra förslag på utbyggnad, val av värmekälla, och om någon som gillar att rita kan tänka sig att bidra med något alster är vi mer än glada :)


Bifogar en ytterst enkel ritning kring utbygget. Även foton av husets baksida som förmodligen kommer förändras rejält. Fler bilder kommer (mobilen la av...)

Med vänlig hälsning!
d^_^b
 
  • 20110123591.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • renoveringsidéer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så många som läst tråden, men inga synpunkter kring starten av renoveringen och värmekälla....
 
Hejsan!
Ska ni göra jobbet själva? Är huset helt rakt? Grunden bra? Ser ut att murstocken tar mycket plats... men den är inte utritad på BV?
Själv hade jag övervägt att riva murstocken, men du vill ha din kakelugn kvar... Tycker att gamla murstockar oftast tar upp för mycket plats, och hindrar bra planlösning.
Ska trappan flyttas? Finns inga vatten element idag? Då är det kanske ved/pellets kamin som gäller. Placera den mitt i huset för enkel värmespridning...

Mycket att tänka på....

//AA
 
Det är massor att tänka på, föregående skribent ville riva murstocken men beroende på hur gammalt huset är så kanske den är en viktig del i både ventilation och för värme i grund och vind för att hindra mögel. Så, förhastade planer är dåliga planer!

Sen hjälpte just det här inlägget kanske inte så mycket i själva frågan ;)
 
Mycket svårt att ge tips och råd om hur ni ska göra så det blir så bra som möjligt. Ni har säkert funderat en hel del och har många tankar som inte ryms i ditt inlägg. Jag tipsar er om att satsa en slant på att prata med en arkitekt, de kan skapa en planlösning som inte blir onödigt dyr att realisera.
 
Jag och frugan köpte 2004 ett 1 1/2 plan hus med oinredd vind.Det jag har lärt mig är att planering är allt. Ritning har ni ju redan och det är en bra början. Se till att ni är överens så ni slipper ändra er under byggets gång för det tar både tid och energi. (egen erfarenhet )
Kolla upp vad som behövs för tex bygglov. Jag tänker bla på konstruktionsritningar, VVS-ritning (begärde vår komun in), prata med komunen och fråga vad ni behöver. Det är inte roligt att riva för att man missat något.

Det viktigastre av allt. Be om hjälp. Det är roligt att bygga men inte själv. Bjud polarna med familj på mat och öl och så gör man en heldag av det. Ett par sådana med olika vänner/syskon så går det som tåget.
 
En duktig snickare från trakten, (som byggt om hus i liknande stil) vore bra att bjuda in för konsultation. Där får ni nog mycket "kött på benen" för 400:-/h...

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.