Hej!

VIlket larm skall man satsa på ?

Har ett gammalt teletec 1580 så kablage är draget i huset, men iomed vi ska renovera så tänkte vi även byta ut det.

Vilka märken skall man satsa på ?

Har blivit rekommenderad Siemens av en bekant , lite dyrare men man vet vad man får säger han :)

Vill kunna köra både trådat samt trådlöst , så man inte "bygger" in sig pga av att man inte kan dra kabel till t ex garaget osv

Är det något annat man ska tänka på som larmet ska ha ?
Läste nåt om x10 t ex , något annat ?

Det som jag tror vi behöver är

Trådad mk

Garageport 1 1 st
Garageport 2 1 st
Garagedörr bak 1 st
Källaredörr 1 1 st
Källaredörr 2 1 st
Vindingång gavel 1 st
Vindingång inomhus 1 st ? Overkill ?
Ytterdörr 1 st Overkill ? Iomed ir detektor tar hallen ?


Rök/Brandvarnare Hall 1 st kabel
Rök/Brandvarnare Kök 1 st kabel
Rök/Brandvarnare Källare 1 st kabel
ir detektor Hall kabel
ir detektor Vrum kabel



Fuktgivare diskmaskin i framtiden ?
Sedan ska det kunna gå att aktivera skalskydd på vissa delar av larmet medans folket är hemma.
Uppringare , gärna så den kan skicka sms/epost/websida/ ringa upp t ex 3 olika telenummer

Något annat jag har glömt ?
Vissa delar är kanske overkill ?
Men vill ha ett larm , där fler saker kan kopplas in , t ex vid en utbyggnad av huset
Tips mottages :)
 
Siemens är bra.. så där har din bekant rätt.. Det du har listat upp är absolut inte overkill. man skall alltid sträva efter detektering så tidigt som möjligt, att tänka som du skriver att det sitter en ir innanför medför ju att skall den ta är personen redan inne. MKT tar ju redan när personen håller på att ta sig in. Sen skulle jag inte sätta en rökdetektor i köket, det är en miljö som inte är nyttig, sätt hellre en värme eller en värme/rök kombi, då slipper du problem med stekos, vattenånga osv.
Sen skall man inte ha tankesättet att trådlöst är ett alternativ när man kör trådat, Trådlöst i en trådad anläggning är en absolut nödlösning, inget annat. För så fort man blandar in trådlöst i sin anläggning så sänker du faktiskt kvalitén och säkerheten samt blandar in en felkälla till.
Du kommer oavsett hur du gör aldrig att måla in dig i ett hörn när du väljer trådat, kabel kan du alltid få fram, visst det man vara bökigt, men man har lyckats i alla år innan det trådlösa. Sen behöver du bra mycket kabel för att en trådlös detektor skall bli lönsam
 
Någon som vet vilken utav siemens anläggningar man ska titta på isf ?
 
dunken skrev:
Någon som vet vilken utav siemens anläggningar man ska titta på isf ?
Tror inte du behöver mer än 4000.. eller max 5000 serien
 
Någon bra koll på vad som skiljer dessa åt ?
 
RilleRock
MK innanför dörren behöver du för att starta inpassering eller kan du få dörrsummer dagtid på den ifall någon försöker smyga sig in.

4000 serien är utbyggbar till 32 sektioner och 5000 serien till 128 sektioner.
Och om inte de räcker så får du kolla in 6000 serien som kan kan byggas ut upp till 512 sektioner...:D
4320 skulle jag satsat på med IP.
I den har du 8 sektioner i grunden att börja med samt 6 utgångar som kan programmeras upp hur du än vill.
Den är väldigt lätt att bygga ut med fler enheter på sektionskort eller på bussen.
Finns map för Em-tagg samt med inbyggd trådlös mottagare för SiWay detektorer och tillbehör. SiWay-protokollet används av alla detektorer och tillbehör som ingår i Sintony-60 programmet.
Allså kan man köpa till en sintony-60 fjärrkontroll som kan styra SPC seriens larm via manöverpanel etc

Har själv tidiga 4000serien och det är vekligen en stabil samt lättmanövrerad central.
I kombination med IR från Bosch med "dubbel IR" Q1 detektorerna Inte ett enda fel/falsklarm sen installation.
Lite dyrare i engångskostnad men i de långa loppet billigt och säkert.
Bytte även ut kortet på kontoret idag till en 4320 med IP.
Jag är nog lite partisk då jag installerar dem men de är en otroligt bra central.

Du bor inte runt Kristianstad?
 
Det är du som varit här hemma :)
Jo har lagt en beställning på 4320 utav dig så vi får hitta en passade dag så vi får det installerat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.