Vi håller på och tar in offerter på bergvärmeinstallation i vårat hus. En riktig djungel. Vi står nu i valet och kvalet mellan NIBE och IVT. Se offerter nedan. Vore jättebra med lite utlåtanden och synpunkter.
Här följer en beskrivning av huset och nuvarande värmesystem:

- Byggår: 1909, tillbyggt och renoverat: 1968
- 1,5-plansvilla i utkanten av Linköping.
- Uppvärmd yta: ca 140 kvadratmeter.
- Ingen källare, ingen vind.
- Självdrag.
- Kopplade 2-glasfönster (1968).
- Enrörssystem.
- Vissa radiatorer är enkelpaneler, vissa dubbel och en trippelpanel.
- Golvvärme (inkopplat på vattenburna systemet) i badrum (8kvadratmeter).
- Vedpanna (1987), acktank 500 liter, shuntautomatik.
- Vedåtgång per år: 30 kubikmeter stjälpt mått
- Framledningstemp när det är som kallast: ca 55-60 grader


Offert 1
- Installation av 1st NIBE Fighter 1245-8
- Tryckkärl ingår. ( Expansionkärl )
- Erforderliga rördelar ingår.
- VVS-arbete ingår.
- Energiborrning 160 m inkl 6m foderör. Extra foderrör deb med 595 kr/m inkl.moms.
- Container för borrkax ingår.
- Köldbärarrör isoleras.
- Ingrävning från borrhål ingår.
- Elektriskt arbete och material ingår.
- Mjukstart ingår.
- Driftsättning och genomgång med kund.
- 2 års garanti och fri service.
- 6 års TRYGGHETSFÖRSÄKRING.
- Bortforsling av bef värmepanna och acctank ingår.

PRIS: 144 000:- inkl. moms
Arbetskostnad ingår med 48 000:- inkl. moms.
PRIS inkl. ROT: 120 000:-

Tillval:
- Leverans och montering av 1 st Tp radiator i pannrum deb med 3 000 kr inkl moms. Arbetskostnad ingår med 1 500 kr inkl.moms.



Offert 2
- IVT Greenline HT Plus C7
- Arbetstank VA100.
- 140 meter borrhål inkl. 6 m foderrör.
- VVS-installation och material, nytt tryckkärl, ny ventilrörssats med säkerhetsventil och påfyllnadsventil. Ny yttre cirkulationspump.
- Radiator i pannrum
- Elinstallation med arbetsbrytare från befintlig el-central. Utomhusgivare.
- Demontering och bortforsling av panna, ack-tank uttages hel.
- Igångkörning och intrimning av värmesystemet inkl. dokumentation och skötselanvisningar.
- 2 års fullgaranti
- 6 års trygghetsförsäkring (10 år på kompressorn) under förutsättning att självrisk ej överstiger 3000:- på ordinarie villaförsäkring, samt att villaförsäkringen reglerar skadan som maskinskada.

PRIS: 140 000:- inkl. moms
Pris inkl. ROT-avdrag: 114 000:-

Tillval:
- Container för borrmjöl: 2125:-
- Vid eventuell framtida utbyggnad av hus rekommenderas fördjupning av borrhål med 25 meter, samma värmepump: 6500:-
 
Tycker Offert ett låter bäst, då slipper du fördjupa borrhålet, vilket man sällan gör, utan man gör ett nytt hål..
Niben är bättre dimensionerad enligt mig, men det finns väl många olika skolor inom värmepumpar..
 
Hur ser energikalkylen ut?
 
ichgary skrev:
Tycker Offert ett låter bäst, då slipper du fördjupa borrhålet, vilket man sällan gör, utan man gör ett nytt hål..
Niben är bättre dimensionerad enligt mig, men det finns väl många olika skolor inom värmepumpar..
Var väl mer att om man hade tänkt bygga ut huset i framtiden så tycker dom att man skall borra 20 meter längre och det kostar 6500 kr. (Lika långt som offert 1).

När jag installerade min bergvärmepump borrade jag 30 meter längre än rekommenderat. Kostade 7k. Man vet ju inte vad som händer i framtiden men nästa pump och som det är nu så har jag fortfarande +grader ut till borrhålet även om pumpen kör på max och -20 ute, och det känns bra.
 
30 kubik ved, skulle det inte passa bättre med en IVT C9 då?
Du hade bara arbetstank med i IVT offerten?
 
MöIIer skrev:
Var väl mer att om man hade tänkt bygga ut huset i framtiden så tycker dom att man skall borra 20 meter längre och det kostar 6500 kr. (Lika långt som offert 1).

När jag installerade min bergvärmepump borrade jag 30 meter längre än rekommenderat. Kostade 7k. Man vet ju inte vad som händer i framtiden men nästa pump och som det är nu så har jag fortfarande +grader ut till borrhålet även om pumpen kör på max och -20 ute, och det känns bra.
Precis! Om jag väljer Offert 2 så får de borra 25 meter till, så att det blir 165 meter borrhål och en totalkostnad på 126 500:-
 
MB77 skrev:
Hur ser energikalkylen ut?
Vad vill du veta?
Effekttäckningsgrad på Offert 1 (NIBE): 67%
Effekttäckningsgrad på Offert 2 (IVT): 85%

Skiljer ganska mycket... Båda pumparna beräknas ändå ha ungefär samma energiförbrukning:
Offert 1: totalt 7093 kW/år (6818 kW/år är drivenergi)
Offert 2: totalt 7060 kW/år (7010 kW/år är drivenergi)

OBS! Jag har även ytterligare en offert från ett annat företag som installerar NIBE. De har kommit fram till en effekttäckningsgrad på 72%, på samma installation som Offert 1.
 
abrovink skrev:
30 kubik ved, skulle det inte passa bättre med en IVT C9 då?
Vad grundar du denna teori på?
 
Ådala skrev:
Precis! Om jag väljer Offert 2 så får de borra 25 meter till, så att det blir 165 meter borrhål och en totalkostnad på 126 500:-
Jag menar förstås 120 500:-
 
Vad tror ni om en arbetstanki vårat fall? IVT skriver såhär på våran offert:
Arbetstank VA100 rund, 51 diam, H96. För ökad arbetsvolym och gynnsamma driftförhållanden vid golvvärme och radiatorsystem. Samt möjlighet till individuell rumsreglering via termostatventiler.

Är detta en grej IVT kör med, eller skulle det vara rätt att ha det i vårat fall, oavsett vilken installatör vi väljer?
 
Vi förbrukade något mindre ved och kör en IVT E9.

Vi valde en Volymtank istället för en arbetstank. Mer vattenvolym och mindre knäppningar i systemet.
 
abrovink skrev:
Vi förbrukade något mindre ved och kör en IVT E9.

Vi valde en Volymtank istället för en arbetstank. Mer vattenvolym och mindre knäppningar i systemet.
Jag trodde volymtank och arbetstank var samma sak... "För ökad arbetsvolym..." skriver IVT. Vad är skillnaden på arbetstank och volymtank?
 
Skillnaden är hur man ansluter tanken.
Volymtanken används mest för att utöka volymen i systemet, förhindra knäppning och ge bättre gångtider på pumpen.
Arbetstanken ger mer volym och mer flexibel justering av värmen. Kräver oftast en extra cirkulationspump. Används oftast när man har både golvvärme och radiatorer.
 
Finns nog en viss prutmån, ställ offerterna emot varandra och försök få elementet i offert 1 inkluderad i priset och likaså få extraborrningen i offert två "gratis". Då du redan har en ackumulatortank borde du väl kunna återanvända denna som volymtank eller arbetstank.
Då du har både golvvärme och element så kan man utnyttja ackumulatortanken som arbetstank åt värmegolvet och slippa schunta den via elementvärmen för att ha go värme i golvet även om elementen är svala. Det är lite mer att koppla men ger mycket komfort för pengarna.
 
Jag har nu räknat ut radiatorvolymen i mitt system. 56,3 liter.
Vet inte hur många liter det är i golvvärmen i badrummet, som är 7,5 kvadratmeter. Jag uppskattar det till 8 liter. Sedan har vi volymen i alla rören. Jag uppskattar det till 10 liter. Sammanlagt blir detta 74,3 liter.
Alltså lite i underkant om en 8kW-pump vill ha 20 liter/kW.
En volymtank/arbetstank på 100 liter borde alltså passa bra i mitt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.