Jaha, förhandsbeskedet klart. Och nu är det dags att bestämma oss för hur vi vill disponera tomten. Så nu skulle jag uppskatta massor av feedback från forumets medlemmar. Jag börjar med en bild som jag själv ritat (i Paint... :D )över tomtens disposition etc.

Förutsättningarna är; mycket liten by, landsbygdsmiljö, boningshus med gavel mot vägen (enligt villkor i förhandsbeskedet). Vi ska bygga ett tvåplanshus i stil med detta:
gavelxx.jpg

Vi vill också ha ett/en garage/lada där vi kan ställa traktorn (jag vet att vi inte längre kommer att ha något behov av traktor med nya tomten - men älskar man sin traktor så gör man :p) och meka/förvara. Finderar på en liten ladugårdsliknande byggnad i vinkel.

Hur skulle NI disponera tomten?
 
  • Vår tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var på tomten skall ert hus stå?
 
morsan skrev:
Var på tomten skall ert hus stå?
Det är ju det hon vill ha hjälp med eller, hur dom ska placera önskade byggnader på tomten...?
 
Min första tanke var att ha traktorgaraget/"ladugårdsliknande byggnad" i vinkel i övre vänstra hörnet, med ytterväggarna parallellt med kanterna på tomten, och huset nedanför. Jag tänkte att då blockerar man inte den fina utsikten för grannarna med ett trist garage, eller ja, det behöver så klart inte bli trist, men lite enklare är de ju ofta. Sedan vet jag inte hur stort garage ni tänkt er, men "ladugårdsliknande" associerar jag till ganska avlångt och inte helt litet? Det blir då lite "gårdsplan" mellan garaget och huset, och huset blir det man ser mest från vägen. Det hamnar dessutom lite ifrån de andra husen så man inte ser rakt in i varandras fönster.

Nu är jag fullkomligt usel på att föreställa mig sträckor och mått, så jag är rätt osäker på hur stor tomten är "på riktigt" och hur mycket av tomten som hus och garage skulle ta upp, så jag kanske tänker tokigt.

Ungefär något sånt här:
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo, men det enda som står är "gavel mot vägen"? Är vägen denr grova strecket i nederdelen och är det väster? Undrar lite eftersom grannarnas hus verkar koncentrerade i överkant rirningen
 
Hemma från jobbet! Ja, Morsan, det är precis det som jsg vill ha hjälp med. Och, jag det grå är vägen. Glömde jag skriva in det på ritningen? Smal liten landsväg med ganska lite trafik. Och det enda villkoret är att vi ska ha en kortsida på huset mot vägen. I övrigt är vi fria att ställa huset var vi vill på tomten.
 
Wagner: kul! Det var något åt det där hållet som jag såg framför mig garaget också. Och av samma anledningar som de du framförde. Garaget skulle kunna vara hyggligt skalenligt men det hus som du ritat in är snarare en 25x20 meter eller något liknande (dvs ca 500 m2 per plan) vilket är lite större än vad vi tänkt oss. :) Det hus som ligger norr om tomten (till vänster på kartan är vårt befintliga hus och åt det hållet har vi med andra ord alla möjligheter att ge oss själva tillstånd avv bygga på tomtgräns eller liknande om vi skulle vilja.

Någon som har någon mer skojig input? Eller en helt annan idé om bur det skulle kunna se ut?
 
Rebeckaf skrev:
Garaget skulle kunna vara hyggligt skalenligt men det hus som du ritat in är snarare en 25x20 meter eller något liknande (dvs ca 500 m2 per plan) vilket är lite större än vad vi tänkt oss. :)
Äh, klart ni ska ha större än grannarna!:D
 
Det blir villa a la svinstallar. :) Vårt befintliga hus idag är ca 28 meter långt och 8 meter brett. Och delvis bygger vi nytt för att vi vill ha mindre. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.