Vi står nu här och måste skaffa oss ett hemlarm, det känns som det är dags då det varit inbrott på samma gata...

Men vad ska vi skaffa? det ska helst inte kosta mer än 3-5000:- de olika jag tittat på nu är...

Dico Privat 433MHZ från Detect.se
GRIPEN GUARD SST-901 868MHZ från securitysweden.com

Dico Privat får jag ett väldigt bra pris på, det kommer kosta ca 3500:- ink allt nedan.
Dock så är detta inte med gsm så jag måste då även ha fast telefoni hemma men jag får med fria väktarryck i 1år och jag äger larmet. sen använder larmet den gamla frekvensen.

Gripen guard sst-901 kommer kosta bra precis ca. 5000:- ink allt förutom läckagesensor.
Med gsm vilken är önskvärt, ingen väktartjänst men det behöver jag igentligen inte heller.

Det jag behöver är...
1 st kontrollpanel
4 st magnetkontakter
4 st rörelsesensorer som är husdjurssäkra
1 st utesiren
3 st brandsensorer
(ev läckagesensor)
(helst gsm uppringning/sms)

Är det någon som har tips på något bättre för samma pengar?
 
RilleRock
Det första larmets givare ligger på 433.920Mhz, samma som alla fjärrkontroller till billarm, garageportar, traverser och kranar m.m. Samtliga sändare på denna frekvens i radiostyrningssammanhang får ha en sändareffekt på 10mW om jag inte minns fel. alltså en hundradels watt. Tanken är kortdistansändamål på max 100-200 meter.

Hur agerar larmet om en annan radiosändare sänder på samma frekvens med högre effekt? Det vill säga att en annan sändare slår ut kommunikationen mellan centralenheten och dess givare.
Som liknelse kan du ställa dig och skrika så högt du kan bredvid två andra personer som försöker prata med varandra.. ingen av dom kommer höra vad den andre säger.

Hur stör man då ut ett sådant här larm som ligger på 433.920Mhz?
Världens enklaste om man har 2000:- till övers.
Man beställer en billig handradio (kommunikationsradio) som klarar UHF-bandet. T.ex. en handradio för amatörradiobandet. Då har man en sändare som klarar att pyttsa ut 5 Watt på bland annat 433.920Mhz, vilket är 500 gånger så hög effekt som larmets givare.

Detta har länge praktiserats bland "biltjuvar" som på detta sätt blockerat billarmets fjärrkontroll så bilen inte låstes när ägaren gick in i affären och tjuvarna kunde enkelt länsa allt av värde.

Bara en notis om billiga larm. d^_^b
 
RilleRock skrev:
Detta har länge praktiserats bland "biltjuvar" som på detta sätt blockerat billarmets fjärrkontroll så bilen inte låstes när ägaren gick in i affären och tjuvarna kunde enkelt länsa allt av värde.
OT, men kollar man inte att bilen uppfattar signalen från fjärren med dess ljud/ljus-signal? Det gör iaf jag.

Vad gäller huslarm, så skickar väl centralenheten ett service- eller sabotagelarm om den tappar kontakten med enheterna? Men visst, det sker väl inte omgående då de inte står i ständig kontakt med varandra i normalfallet.
 
egge skrev:
Vad gäller huslarm, så skickar väl centralenheten ett service- eller sabotagelarm om den tappar kontakten med enheterna? Men visst, det sker väl inte omgående då de inte står i ständig kontakt med varandra i normalfallet.
Det sker med ett par minuters mellanrum samt oftast med tollerans för ett par missade sändningar. Så ett larm om tappat kontakt med detektorer kan ofta ta upp emot 10 minuter om inte mer. Detta gäller både larmsystem som sänder på 433 & 868Mhz.

Med bl.a. detta i åtanke bör man först o främst välja ett trådbundet larm eller ett hybrid där merparten är trådat.
 
I forum brukar jag läsa kommentarer som sågar alla larm som använder 433MHz medan de å andra sidan ger sitt välsignande åt larm som använder 866Mhz bandet. Har inte båda frekvenserna samma problem? Båda är väl helt öppna frekvenser även om 866MHz är nyare och ännu inte hunnit fyllas på samma sätt som sin föregångare, eller har jag missat något?
 
swebichon skrev:
I forum brukar jag läsa kommentarer som sågar alla larm som använder 433MHz medan de å andra sidan ger sitt välsignande åt larm som använder 866Mhz bandet. Har inte båda frekvenserna samma problem? Båda är väl helt öppna frekvenser även om 866MHz är nyare och ännu inte hunnit fyllas på samma sätt som sin föregångare, eller har jag missat något?
Helt riktigt. 868Mhz är dock reserverat för larm och nått mer så det är mindre risk för störningar än på 433Mhz. Annars lever de båda med samma problem även om du i teorin borde kunna ha tätare kontrollsändningar mellan detektor och centralapparat samt mindre tolerans mot uteblivna kontrollsändningar på 868. Detta begränsas dock av att detektorerna är batteridrivna så man vill begränsa antalet sändningar för att få längre intervall mellan batteribyten.
 
RilleRock
egge skrev:
OT, men kollar man inte att bilen uppfattar signalen från fjärren med dess ljud/ljus-signal? Det gör iaf jag.

Vad gäller huslarm, så skickar väl centralenheten ett service- eller sabotagelarm om den tappar kontakten med enheterna? Men visst, det sker väl inte omgående då de inte står i ständig kontakt med varandra i normalfallet.
Det var inte det primära i inlägget utan att för en billig peng kan man störa ut huslarmet.
 
Dels bör man skilja på oavsiktliga och avsiktliga störningar.
Oavsiktliga störningar är vanligare på 433 MHz med tanke på hur många olika utrustningar som härjar i det bandet, ökar risken för falsklarm som följd av att kommunikation med detektorer störs ut så att kontrollsändningar inte går fram.
Avsiktlig störning är tekniskt sett lika enkelt på båda banden, men antagligen lite enklare att köpa utrustning för 433 Mhz.
Kontrollsändningar är inte enda skyddet mot avsiktliga radiostörningar. Huvudenheten lyssnar ju hela tiden och om den upptäcker en kontinuerlig radiosignal på sin frekvens så betraktar den det som lite skumt och kan lösa ut larmet. Oftast finns det dock lite olika filtreringar för att minska risken för falsklarm, men kontentan är att det med en sådan funktion inte tar flera minuter för systemet att upptäcka störningen.
Jag vet inte hur många eller vilka modeller som har denna finess, men det finns system där man kan aktivera en sådan funktion.
 
Har dico själv genom försäkringsbolag. De använder kodad överföring så det skall ej störas av andra saker.

Störa ut 868Mhz frekvensen för en inbrottstjuv bör väl vara lika enkelt...
 
Tiger79: Kodad överföring eller ej spelar ingen roll när frekvensen är jammad.
 
mexitegel skrev:
Tiger79: Kodad överföring eller ej spelar ingen roll när frekvensen är jammad.
Nej, men då kan ju centralenheten ta det istället som nämnts tidigare.

Tack för bra svar Erikoolio & Alfista!
 
Finns inte ett trådlöst larm som kör okodad kommunikation mellan ingående delar.. Därav fungerar inte olika fabr med varandra. Så kodning eller ej har ingen betydelse då det fortfarande handlar om radiovågor som nämnts tidigare
 
alfista skrev:
Kontrollsändningar är inte enda skyddet mot avsiktliga radiostörningar. Huvudenheten lyssnar ju hela tiden och om den upptäcker en kontinuerlig radiosignal på sin frekvens så betraktar den det som lite skumt och kan lösa ut larmet. Oftast finns det dock lite olika filtreringar för att minska risken för falsklarm, men kontentan är att det med en sådan funktion inte tar flera minuter för systemet att upptäcka störningen.
Denna funktion finns som sagt på flera olika fabrikat, men jag rekommenderar ingen att aktivera den om man har ett larm på 433Mhz. I början när DSC kom med sina trådlösa var denna funktion aktiverad default. Har sällan varit ute på så många "systemsabotage" som då. Tror dock att denna funktion kan fungera bättre om man kör på 868 i.o.m. att det bandet är betydligt mindre använt, men man ska vara medveten om att störningar och därmed larm lätt kan uppstå.

Hur som helst, ska man köpa ett trådlöst larm idag så tycker inte jag att system som går på 433Mzh är något alternativ.
 
BOSCH easy serien, trådbundna varianten. sedan kan man komplettera med trådlösa givare också.

Helt klart den bästa, och med en riktig uppringare..
 
B
ranzor billigast möjliga är att fixa lappar som det står larmat på, gärna med något företag typ securitas. kanske en tv-bevakningsskylt.
sen rörelsevakter med belysning är bra med.
att sätta lampor på timer är bra med. gärna ställa dom på oregelbundna tider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.