US använder 433 bandet vilket är licensfritt i sverige.
I Sverige/EU har man både ett äldre 433 system (pratar dock inte med US systemet) samt 868Mhz
 
P
Så du menar att DSC larmen köpta på olika kontinenter inte pratar samma protokoll fast dom finns på samma frekvenser? Låter idiotiskt och bara ett sätt att tvinga folk att betala mer till ingen nytta.
 
Om de ligger på exakt samma frekvenser i samma band vet jag inte.
att de inte pratar med varandra vet vi säkert. Det har avhandlats tidigare här på forumet
 
TheStills skrev:
Så du menar att DSC larmen köpta på olika kontinenter inte pratar samma protokoll fast dom finns på samma frekvenser? Låter idiotiskt och bara ett sätt att tvinga folk att betala mer till ingen nytta.

Jag kan intyga att det inte fungerar.....har ett EU-system men det funkar inte med NA-systemet trots samma frekvens.
 
Hur står sig Bosch larm DS7240 mot DSC-larm?
 
Entertainer skrev:
Hur står sig Bosch larm DS7240 mot DSC-larm?
Uppbyggnadsmässigt ingen skildnad.
Programeringsbiten är 10 resor värre på 7240.. DSC är dessutom bättre anpassat då om man pratar om Powerserien, då är DSC ett hybridlarm klarar trådat och trådlöst.

Till ett 7240 får du 2 manualer, den ena är programeringsmanualen den andra är en manual för hur du skall tyda den första, båda är lika tjocka.

DSC klarar det på en manual. Det förklarar hur omständigt det är.
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
Vilken typ av kabel använder jag, tex mellan centralapparat och manöverpanel?
Vanlig telefonkabel EKKX med kabelarean 4 x 0,2 mm² är för klent va?
I manualen till t.ex. Bosch larm surras det om 0.8 mm² (#22 AWG) vid <1000 ft och 1.2 mm² (#18 AWG), vid <2000 ft.
Vilken kabeltyp kan jag förvänta mig att en larmfirma kommer att använda?
 
En larmfirma använder Pisstråd, Fyrsnöre eller som den igentligen heter EKKX (alt motsvarande EKKQB eller nått sånt heter den) Dvs 1x4x0.5 alt 2x2x0.5
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
Det går att köra med vanlig EKKX och det är som frohike säger det man använder för det mesta.
Sen har tex Kjell o Company en fyrledare de säljer för larmbruk. Mjukare och lite grövre då det är flerkardeliga ledare i den.
 
Har ett PC 1616 som jag håller på att dra tråd till nu innan jag stänger väggarna.
Har dragit allt till centralen i ett stjärnnätverk och det är 1 MAP ,4 magnetkontakter,1 brandvarnare,2 rörelsedeckare och 1 siren(inomhus-siren antar jag).

Vad jag har förstått så är det 6 utgångar och två till programmerbara + en från MAPen oxå?
Om jag vill använda MAP utgången,vad kan den användas till då?
Om jag har förstått det rätt vad är det för skillnad på dom programmerbara utgångarna?

Har jag dragit allting rätt ?
Har jag glömt något?
Det jag funderar på är om jag vill ha blixtljus och utomhus-siren oxå ,måste jag ha två flexrör till från centralen?
Hur drar man tråden om man vill ha både inne och ute siren?
Gsm uppringare sätter man väl bara vid centralen?

Kommer mitt PC 1616 räcka till med utgångar?
 
Ett 1616 har väl 6 ingångar plus 2 utgångar. Dvs Z1-Z6 samt PGM1 och PGM2 om jag minns rätt.
Beroende på vilken MAP du har så har du en ingång till där. Den uppträder då som vilken annan ingång som helst.
PGM:s är just utgångar så de använder man föra tt styra andra saker (tex kan man ju sätta en diod på utsidan av huset som visar om larmet är aktivt).
PGM2 kan också användas som ingång för vissa tyåer av brandlarm (4 tråds)


Bell, svs sirenutgången kan driva 700mA. Det räcker till två hyffsade sirener plus en liten pipare eller så.

Du kan kompletera ett PC1616 med fler ingångar (upp till 16 fasta plus 16 trådlösa)
Behöver du just utgångar går det att hänga på fler sådanna också.




Beroende på vilken tyå av branddekare du jar så kan du använda PGM2 för att ansluta den
 
Ok,då kan jag använda Z1-Z6 åt 4 st magnetk. och 2 st rörelsedek. sedan använder jag en av PGM till brandvarnaren.

Sen har jag även en extra ingång från MAP till typ magnetkontakt eller rörelsedek.

Om man vill ha GSM uppringare,sätter man den bara vid centralen då?
Var placerar man bäst sirenen inomhus?

Tack för snabbt svar Mats
 
Normalt vill man ju ha Map:en vid en dörr så den magnetkontakten är det ju bonus på att dra till map. Då behöver man ju bra en fyrledare därifrån till Centralen trots att man täcker både en map och magnet.
GSM uppringaren sätter man ju helst i centralen ja.
Inomhussirenen sätter du på någon annan plats än var centralen sitter. Den senare ska ju tjuven helst inte hitta alls.
iom att du ska integrera brandlarmet så tycker jag att en plats nära sovrummen förefaller väldigt bra
 
Hej,
1. Jag har lite följdfrågor i denna tråd. Jag har ett PC1616 och vill använda PGM2 som ingång, men jag hittar inte detta i manualen. Hur gör man?

2. Jag har förstått att man kan koppla in en trådad givare till PGM:en på manöverenheten (som jag tror kallas MAP här). Om jag kopplar in den, är det då en bonusingång, eller tar den en plats från de övriga trådade? Jag inbillar mig att man kan ha trådat: 7 ingångar, 1PGM pogramerad som ingång och 1som går via manöverenheten, eller? Dvs 9 ingångar?

3.Om man inte använder PGM2 som ingång kan man ju inte komma upp i de utlovade 16 trådade ingångarna som man kan få med tilläggskortet pc5108, eller? Eller räknar de en sabotageingång som en ingång?
Tacksam för svar!
 
på mapen så kan man välja om man vill ha en ingång (zon) eller utgång (PGM).

PGM två kan programeras som en ingång i sekvens 009
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.