@Suhagg
Om jag svarar på sista frågan först, eftersom vi byggt hus i drygt 6.000 år och fortfarande inte är överens om hur vi ska göra :-0

Eftersom jag byggde ett VillaVarm hus så var det den konstruktionen som föreslogs och jag tyckte den lät bra. För Håkans(VillaVarm) del spelade det nog ingen roll eftersom jag ändå inte köpte materialet därifrån, utan för honom handlar det nog om att vara konsekvent i att konstruera ett energisnålt hus.

Ja, jag märker vid tillfällen som jul t.ex. då vi var ~30pers att temperaturen inte rusar (även om den naturligtvis går upp).
 
lat skrev:
@Suhagg
Om jag svarar på sista frågan först, eftersom vi byggt hus i drygt 6.000 år och fortfarande inte är överens om hur vi ska göra :-0

Eftersom jag byggde ett VillaVarm hus så var det den konstruktionen som föreslogs och jag tyckte den lät bra. För Håkans(VillaVarm) del spelade det nog ingen roll eftersom jag ändå inte köpte materialet därifrån, utan för honom handlar det nog om att vara konsekvent i att konstruera ett energisnålt hus.

Ja, jag märker vid tillfällen som jul t.ex. då vi var ~30pers att temperaturen inte rusar (även om den naturligtvis går upp).
:)
Jo det är väl så.
Tackar. Alltid intressant att höra hur det fungerar i verkligheten.

Har själv varit väldigt bestämd på hur jag vill ha det men jag försöker hela tiden ta in nya sätt att tänka stort och försöka utvärdera alla alternativ.

Gillade konstruktionen och Håkan kan ju prata för den också men tyckte det kändes krångligare då jag gör plattan själv. Där har jag säkert fel. Av alla jag känner har ingen byggt på detta sätt så när jag behöver hjälp så kommer jag nog inte få några bra svar.

Sen inbillar jag mig att det är kanske bra med lite läckvärme ut i väggar och kanten på plattan så finns det någon fukt kanske det finns en möjlighet att den kan torka ut.

Ska omvärdera och kolla på detta en extra gång innan jag spikar något.d^_^b
 
Jag gjorde också plattan själv och tyckte att detta var ett enklare och snabbare sätt att få plattan gjord på (igentligen ville jag dessutom inte ha nån platta utan ett bjälklag eftersom med ett bjälklag så kan man ändra & göra om efteråt, men där orkade jag inte stå emot).
Vad avser plattans fuktighet så blir den en icke-fråga med flytande konstruktion, utom precis under syllen men den är ju tätad med ett syllband.
All "läckvärme" är av ondo! Däremot ska man tänka på att kanske dra dubbla värmeslangar längst ute vid väggen, när det var -28 så låg golvtempen precis innanför väggen(första dm) på runt 17-18C, medans den längre in låg på ~20C (vi pratar yt-temperaturer).
 
lat skrev:
Jag gjorde också plattan själv och tyckte att detta var ett enklare och snabbare sätt att få plattan gjord på (igentligen ville jag dessutom inte ha nån platta utan ett bjälklag eftersom med ett bjälklag så kan man ändra & göra om efteråt, men där orkade jag inte stå emot).
Vad avser plattans fuktighet så blir den en icke-fråga med flytande konstruktion, utom precis under syllen men den är ju tätad med ett syllband.
All "läckvärme" är av ondo! Däremot ska man tänka på att kanske dra dubbla värmeslangar längst ute vid väggen, när det var -28 så låg golvtempen precis innanför väggen(första dm) på runt 17-18C, medans den längre in låg på ~20C (vi pratar yt-temperaturer).
Tackar! Att ha extra slang vid väggen är ju något som är bra att tänka på oavsett vad man har slangen. Tänker på i plattan eller ovan. Kallt blir det ute vid väggarna i alla fall.
 
Vet inte om detta "bara" har med sättet att bygga golven på (det är klart det inte har) men man kan inte klaga på energiförbrukningen! Huset är snålt!
I Dec 2010 (kallt) så gick det c:a 8,4 kWh/m2 till värme & 1,7 kWh/m2 till varmvatten (5 pers).
Jag har en kökspanna (Wamsler K158 med energimätning på) för all uppvärmning & vv, samt en elpatron när man inte är hemma.

Håkan, det är bara att tacka & bocka för ett bra ritat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.