Hej kära byggare.

Har gjort en grov produktionskalkyl till banken.
Har tänkt att göra allt själv till en början men kanske får man leja bort en del arbete.

Min fråga är om denna kalkyl ser något sånär rimlig ut.

El och VVS är uppskattat, är de rimliga kostnader?

Den som vill och är intresserad får gärna titta och komma med kommentarer.


Ha det fint

Här är filen i excel:

Visa bilaga Produktionskalkyl 7,5x12.xls
 
Hmm, kanske ska nämna något av vikt:

Huset är ett 1 1/2- plans 7,5 * 12 meter med en liten förstukvist på 9 kvm där pannan ska stå.
Inget annat än standard.

Tänkte också vänta med att inreda övervåningen.

Tack
 
Jag håller precis på med mitt självbygge och jag gör allt själv förutom grävningen. Jag tycker överlag att du räknat för snävt. Tumregeln att lägga på 10% är en regel som visar sig stämma bra med verkligheten. Det går åt fantastiskt mycket mer av allt än det man planerar för :D

Jag kanske inte såg allt, men
Grävning?
Rör i mark? (det gick t.ex. åt DUBBELT så mycket böjar än vad jag hade räknat med)
Spik och skruv och lim är en underskattad post, räkna med 15 000
Grus och stenmassorna du räknat med såg väldigt lite ut..
Ska du bara ha en ytterdörr?
fönsterfoder etc?


För att inte lura dig själv, lägg på 10% på allt.
 
Tack för svaret. Jag ska lägga på, som du säger 10% och se vad det blir.

Tack.
 
Fyllnadsmassor ser ut att fattas, 6k för allt fyll är en droppe i havet.
Badrummen ser ut att fattas möbler, ev. duschväggar/badkar om det inte är med i övrigt.
Känns lite märkligt överlag att speca små detaljer som spackel för 600kr och sen ha en övrigtpost på 80k.
25k för ett kök låter lågt även om det är Ikea. Bänkskivor/diskbänk/kakel?
Nån form av trädgård?
Allt pappersutgifter; lagfart, pantbrev, anslutningsavgifter (vatten/avlopp, el, ev. fiber), utmätning, besiktning, Nybyggnadskarta, Byggfelsförsäkring,Tomt,Bygglov
Tvättstuga?

Överlag tycker jag låter extremt lågt med under miljonen för ett hus på 160m2 (vad nu boytan blir).
På tex Fiskarheden kan man ungefär se vad en materialsats skulle kosta, ca 800k för 160m2 i 1,5-plan.
http://www.fiskarhedenvillan.se/prislista/

Då är det utan alla pappersavgifter, arbete, grund, trädgård, badrumsinredning osv.
 
Ser ut som mina kostnade på en del saker, vad ska du göra resp inte göra själv?
Hur ser tomten ut?
Ytskick inne?
Takstolar?
Markjobb?
 
Redigerat:
Jag håller på att avsluta mitt egen bygge, efter 3 års byggande, och jag skulle inte kunna bygga med någon uppgjord budget, för när spiken är slut, får man cykla ned om köpa fler. Man kan undra hur du vill lösa det med alla rör i marken, som man normalt har med vid grävninga av grunden, samt fyllnadsmassor till rörgravar, som avlopp, VA, dagvatten, dränering och el in, kanske även elverket fordrar att man lägger tomrör för kommande, fiber eller annat. Du kan visst ha din budget, men ha även 200-300 tusen löst i fickan, så du kan betala det som fattas efterhand. När grävkillen håller på med dagvattenledningar och dränering, föreslår han kanske ett par rensbrunnar, då är det enkelt att ta ned handen i fickan, och hissa upp en tusing......o s v i all oändligthet.....tycks det.....

Man borde kunna ha en mall att gå efter, om man nu vill bygga ett hus, liknande ett kataloghus och som är väldigt standard, låt säga att ett sådant kostar 3 mille nyckelfärdigt, då drar man av arbetslöner från bygget,( 1 1/2 plan) = 2500 timmar à 500:-/tim, = 1.25 mille, man kan höja upp till 1.4 mille för att tillgodose säljarens vinst för huset, = 1.4 - 3 mille, = 1.6 mille, där borde det egenbyggda huset hamna, om man nu gör allt jobb själv.
 
Redigerat:
Hej och tack igen för svaren.

Tomten har vi redan.
Grävare finns i familjen så markjobbet gör vi själva.
Behörig elektriker finns.
Tänkte ha nockbalk.
Anledningen till konstiga poster så som spackel och sen övrigt är att jag hade lite tidspress och gjorde en uppskattning. Det jag kan tänka mig i arbete som behöver läggas ut på utomstående är
betong
koppla in panna
ventilationen

Planen var att platsbygga ett kök. Kanske ska man ändå beräkna på ett köpekök runt det dubbla priset ifall man tar sig vatten över huvudet.


Mycket tacksam för era synpunkter.
Ös gärna på med fler. =)

Mardrömmen är ju att ha räknat för snålt.

Tack
 
Jag började med att bygga garaget, för att kunna samla materialet där, efterhands som jag fick tillfälla att handla till bra pris. T ex fönster o dörrar (37 st) kostade 170.000:- passade på när Traryd hade sin årliga drive, och betalade 113.000:- o s v
 
Som någon tidigare sa, lägg på minst 10%, håll dej sedan till enkla och billiga lösningar så får du nog ihop det.
Är det nyprod så måste du kanske ha koll på att energibehovet och ventilation är ok med komunen.

Själv bygger jag om en sommarstuga och har räknat med nästan samma kostnad men försöker att bygga så billigt och enkelt det går.
 
Ett bra tips jag fick är att ta reda på vad en firma tar för att göra grunden t,ex. Därifrån kan du räkna av de du gör själv eller ev bättre priser du får. Risken är att du förhoppningsvis hamnar med en lite högre budget än om du räknar från andra hållet.
Jag satt och gissade hej vilt och hamnat otroligt fel så det misstaget behöver du inte göra om. Har du byggt något hus innan så prickar du säkert väldigt rätt, första gången prickar du säkert fel precis som jag :)

Många Övrigt, vad är det i dessa? Speca bättre och ha en post för oväntade kostnader istället på varje delmoment så att säga.
Jag hade specat så noga det gick för att sedan ha någon 50.000kr för oväntade saker. Dessa försvann utan problem :)

Att du har en tomt säger inte mycket heller.
Avlopp, vatten, el?

Jag har gjort allt jobb själv och har redan lagt en 500hundring minst på "tomt" som redan fanns sedan innan så att säga.
 
Redigerat:
Hur gör man, när man får reda på att isoleringen till bygger kostar 78.000 kronor, bygger man då med mindre isolering, eller........

Att starta med för lågt räknat pris på material t ex, kan sluta i kaos. Ser en budget på spackel för 800:-
Skall du använda ett spackel som funkar till det egna bygget, kan du räkna med 2500:- Skall du inte ha något på väggarna mer än färg, kan du räkna med 20 st x 10 L a 700:- (lågt räknat) 14.000:- inte räknat med något till tak.

TS fråga, har kommit upp många gånger på Forumet, men sällan får vi svar på hur det gick för andra som ville bygga själv. Ni har nu möjlighet här och berätta varför det inte blev något bygge, eller kanske dela med er av ert bygge, som visst blev byggt...
 
Det är jättesvårt att göra som du gör kalkylen; att försöka räkna ut exakt vad som kommer att gå åt av precis allting som kommer att användas vid bygget. jag tror inte det ligger i mänsklig förmåga att klara det. Möjligen när du är inne på ditt tredje hus, om du har fört minutöst noggrann bok över de tvår första, så kan du få grepp om det.

Dessutom lurar du dig själv. Vissa poster har du räknat med en kronas noggrannhet, andra har du höftat till på tiotusen när (och en väldig massa poster har du naturligtvis missat helt). Då får du ut en kalkyl som förefaller vara helt exakt, men som egentligen är helt missvisande.
 
Håller med, det är inte rätt att räkna fel.... men man ska heller inte räkna på dyrare än nödvändigt, Ovan köper någon 37st fönster för kanonpris = 113.000.-
Jag har precis byggt ut och betalade för 4st bra fönster och en balkongdörr = 8000 = 1600.-/st
det ger ca 60.000 för 37 st. Alltså halva priset.

Isolering till den kåken jag går o fantiserar om, ca 250kvm i väggarna x 285mm = 15.000.-
Taket ca 400kvm x 380mm = 32.000.-
Cellplast till markisolering ca 40.000.-
totalt ca 87.000.- för isolering, och detta är ett ganska stort sten/betong-hus
 
har inte stenkoll på budgetfrågor förutom vissa saker.
Vart köper du kök? Köksskåp och stommar brukar snarare kosta 50 än 25 tkr enligt min erfarenhet. (byggt många kök som snickare)

enligt en vän som är elektriker brukar elen i en villa gå på mellan 200-300 tkr. Det priset kan man ju få ner rejält om du hittar en schysst elektriker som kan tänka sig att låta dig dra slangar och sen själv bara dra själva elen. Många elektriker vill göra allt själva och även sälja materialet. För även om du dragit slangarna så är det elektrikerns ansvar om nåt blir fel, även om du själv gjort just den delen av jobbet. Men det är helt klart värt ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.