Jag och min sambo planerar att bygga nytt hus och behöver råd om vilket värmesystem vi ska välja.

Förutsättningar:
Huset huset blir två våningar souteräng på ca170m2 med berg under. Söderläge, lä mot norr.

Golvvärme i större delen av huset, radiatorer i min akvarielokal (~25m2) i källaren. Akvarielokalen måste hålla 25grader. Kan kompletteras med doppvärmare i nödfall, eller på sommaren om man stänger av VP/pannan.

Vi ska köpa mark av svärföräldrarna som har bondgård med skog och spannmålsproduktion, och har sålunda tillgång till billig ved och havre.

Det är lite si och så med el-försörjningen på vintern. Det brukar vara strömavbrott ett par gånger pga nedfallna träd.

Vilket värmesystem blir billigast för oss?

/Kenneth
 
Ved (och kanske spannmål) kan du värma huset med även om du har strömavbrott. En växelriktare och bilbatteri eller ett litet bensindrivet elaggregat räcker för att driva pannfläkt och pumpar. Har du hyfsat drag i skorstenen och grova rör så behövs inte ens det. Om du har stor ackumulator så kanske du inte ens behöver elda när det är strömavbrott.

Det kan däremot bli knepigt att köra en värmepump på ett billigt elaggregat. De drar väl flera kW?

Mycket beror på hur lat du är. Mycket lat så gäller värmepump, ganska lata människor kör med pellets eller spannmål, vi som inte alls är lata eldar med ved.
 
sveno skrev:
Det kan däremot bli knepigt att köra en värmepump på ett billigt elaggregat. De drar väl flera kW?
Min 7kW nibe drar 2.1 kw ink cirkpump vill jag minnas. Höga startströmmar gör säkert det hela ännu knepigare för elagget....
 
Helst är jag lat men det har hela tiden lutat åt att elda något. ;) ...

... men eftersom jag är så ekonomisk så jag värderar min tid så vore det intressant att se någon ekonomisk jämförelse mellan värmepumpar och eldning. Jag har bara sett jämförelser mellan spannmål-pellets-ved-olja.

Glömde säga att vi också ska ha en kamin av något slag inne i huset.

/Kenneth
 
Vad är det för fel att planera in ett ordentligt solrum i söderläge och köra frånluftsvärmepump? När Ni ändå bygger nytt? samt planera för installation av solvärme ( den dagen priserna går ner) och förbereda för solvärme om Nivillhadetendag......installation av frånluftsvärme är bra mkt billigare än en bergvärmepump dessutom. Ha en duktig energikonsult räkna på det så Ni inte bara 'hoppar i bergvärmetunnan' bara för att alla andra har gjort det. Folksam har ju gjort undersökning och av fyrtio tillfrågade hade tio fått offert på bergvärme som inte sparade något 'egentligen' jämfört med andra system. Jag minns inte om det var sålda pumpar också...

Och jag hade köpt mig ordentlig kamin - plus kompletterat med något i reserv ( dieselkamin eller annan nödkamin för akvarierna) för eventuella strömavbrott - detta enbart för källaren.

Vi har liknande Din sits fast vi kör inte golvvärme i bottenvåningen mer än ca 1/3 ( uterummet/solrummet) och har växter istället för fiskar :) och kan itne begripa vaffö man skall hala upp så mkt pengur för bergvärme när frånluftsvärme kostar hälften - men när Du nu bygger - fläska på ordentligt med isolering! Det har Du igen....
 
Hej

Jag är nog benägen att hålle med sveno till stor del, men skulle väl vilja tillägga att oavsett vad ni väljer skulle jag ha sett till att ha en acktank till att börja med (gärna i ett "pannrum" med murstock, kan ju placeras lämpligt i förhållande till den planerade kaminen).

Där kan man sedan hänga på allt möjligt. Solvärme, ved/pellets, el , värmepump i den ordning och urval man känner för.

Vet inte hur lätt det är att ha en spannmålsbrännare i panna kombinerat med ved, kan man t.ex stoppa in en spannmålsbrännare i en Baxi Bonus??

Det finns ju pannor som klarar spannmål, pellets och flis som man kan köra med och komplettera med solvärme m.m. som jag sade ovan, men förutsättningen är ju en tank med lämpligt antal slingor i.

Jag vet att BAS har haft uppe lite om detta också (att kombinera värmepump med andra uppvärmningsalternativ)

Kom på en sak
En variant kan ju vara dubbelpanna för t.ex pellets/ved. Fungerar som så att den använder sig av pellets hela tiden tills man säger att nu lastar jag in ved! och så brinner det tills veden är slut och sedan startar pelletsbrännaren vid behov igen.
Kan kanske vara ett bra alternativ om man inte vill köra "ved eller pellets" (dvs ställa om manuellt till pellets igen). Vet däremot inget om effektiviteten då det inte har varit ett alternativ för mig :) .
Slut på tillägg

Mvh
Reine
 
Gummigum skrev:
Vad är det för fel att planera in ett ordentligt solrum i söderläge och köra frånluftsvärmepump? När Ni ändå bygger nytt? samt planera för installation av solvärme ( den dagen priserna går ner) och förbereda för solvärme om Nivillhadetendag......installation av frånluftsvärme är bra mkt billigare än en bergvärmepump dessutom. Ha en duktig energikonsult räkna på det så Ni inte bara 'hoppar i bergvärmetunnan' bara för att alla andra har gjort det. Folksam har ju gjort undersökning och av fyrtio tillfrågade hade tio fått offert på bergvärme som inte sparade något 'egentligen' jämfört med andra system. Jag minns inte om det var sålda pumpar också...

Och jag hade köpt mig ordentlig kamin - plus kompletterat med något i reserv ( dieselkamin eller annan nödkamin för akvarierna) för eventuella strömavbrott - detta enbart för källaren.

Vi har liknande Din sits fast vi kör inte golvvärme i bottenvåningen mer än ca 1/3 ( uterummet/solrummet) och har växter istället för fiskar :) och kan itne begripa vaffö man skall hala upp så mkt pengur för bergvärme när frånluftsvärme kostar hälften - men när Du nu bygger - fläska på ordentligt med isolering! Det har Du igen....

Nä, jag tänker inte gå i någon bergvärmepumpfälla. :) Hur mycket kostar det att dra runt en frånluftsvärmepump jämfört med tex bergvärme?

Behöver jag bara ha frånluftvärmesystem som uppvärmning eller behöver jag också komplettera med golvvärme/radiatorer?

Jag behöver väl ändå ha en ack-tank med el-patron eller elpanna för att producera varmvatten.

Solvärme har jag funderat på redan (sambon vill ha pool) och jag kommer garanterat att förbereda mig för solvärme. Problemet är att vi kommer att ha pulpettak med kanska liten sluttning vilket jag kan tänka mig är till nackdel för solpaneler på taket. Blir det dyrt att värma poolen med bergvärmepumpen? Om jag använder billig ved/havre för att driva poolen vad blir då kostnaden för uppvärmning av pool?

 
CATengustav skrev:
Hej.
Jag tror att det blir billigast med spannmål för din del, om ni inte verderar er tid väldigt högt för det är ju defenitift enklare med bergvärme.
Jag har nyss köpt spannmåls brännare en sonny multi stoker som jag tror blir bra.
Står lite på den här tråden.
[länk]
Jag läste en jämförelse mellan Stoker/Ling/Baxi där stokern hade väldigt dålig verkningsgrad. Verkningsgraden slår väl direkt på plånboken om jag inte minns fel, dvs lägre verkningsgrad = mer inköp av bränsle.

http://www.afabinfo.com/nyheter/rapporter/spannmalseldning.htm innehåller sammandrag från en större rapport om spannmålseldning.

Fördelarna med stokern är väl att man kan elda det mesta i den.
 
Det var intresant läsning. Jag hade nog köpt en sonny stoker ändå om det går åt några ton havre mer så blir det ändå billigt, en fördel är att man kan elda vete och i bland så "lyckas" man ju få blandsäd som i prinsip är värdelös. Förhoppningsvis kommer skorstensmannen och sätter in röret i skorstenen snart så kan man provelda :D
 
Är det moraliskt riktigt att elda upp spannmål.
Jag förstår att oljan snart tar slut (30 ...60 år)
Och att våra jorbruksprodukter är dyrare än värlsmarknadspriset.
Men ändå.. Vi hör om svältande afrikaner. Vore det inte bra att satsa några skattekronor för att hjälpa de svältande .. och oss att hålla öppna landskap ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.