Y
Massa maskiner som ska inköpas, inte roligt om man är påväg att köpa något som kanske visar sig vara kasst. Jag har valt ut dem utifrån vad andra har betygsatt och kommenterat, i de flesta fallen... Men någon kanske känner igen någon modell som borde ha varningssymbol eller som är inaktuell mot dagens nya standard..

tvättmaskin......LG.............F1480QDS
torktumlare......Bosch........WTW86581SN
kyl..................Electrolux...ERE38500X
frys.................Electrolux...EUF29500X
diskmaskin.....Bosch.........SMU50M35SK
häll.................Siemens.....EH651TE11E
ugn.................Siemens.....HB73A4540S ** upptäckte nu att en nämnt denna saknar funktion som visar temperatur **

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=642687,724072,597455,597457,600767,422791,434683
-vissa saknar betygsättningar där, men det finns när man kollar i vitt utförande istället för rostfritt, men det är ju samma maskin...
 
Redigerat:
Vet inte huruvida det stämmer eller inte, men: När jag var och tittade på tork och tvätt förra året var rådet att satsa på Bosch 8 kg:s-maskiner, eftersom de tillverkades i deras tyska fabriker med tysk kvalitetskontroll etc. - medan de mindre maskinerna tillverkades i deras andra fabriker i Polen, Spanien osv.
 
Y
Um okej.. Det fick mig ju att kika lite närmare och utmana ödet ifrån vad folk har betygsatt.

8kg tvättmaskinen LG F1480TDS
8kg torkmaskin LG RC8041A3
-modellerna med flest program å så...

Får det nog bli istället. Sen var de tillverkas vet jag inte.

Fast jag är mest bekymrad över ungen och hällen för det var bara rent chansande..
 
C
Nu har jag inte kollat i vilken prisklass du ligger, men du har inte kollat på cylindas maskiner med anslutning till både kall- och varmvatten, som blandar själv, med kraftigt sänkta driftskostnader (jag råkar veta att du tänker göra varmvatten med en Nibe 1245) som följd. Fast dom ska visst vara dyra i inköp (inte för att jag har kollat, men jag har hört...).
 
Y
Såsant, jag har ju mina projekt pågång och planerade att kunna provköras onsdag nästa vecka :)

Jag tog kontakt med Cylinda och frågade efter en 8kg maskin som kör både varmt och kallt.
Svaret blev då;

Cylinda FT 286

varm å kallvatten - båda måste vara inkopplade..
energi tvätt: 1,04 kWh
energi per kilo: 0,15 kWh
1600varv centrifug..
Energiklass A+++
8kg
centrifugeffekt, restfuktighet: 45%
uppskattad energiförbruking/år 4pers.. 208,00 kWh
uppskattad vattenförbrukning/år 4pers.. 13 200 liter
66liter vatten
52tvätt/75db centrifug
20 program - en snabbtvätt 14minuter


---------------------------

LG F1480TDS

1,21 kWh per tvätt...
44% restfuktighet
54/59db centrifug
1400varv centrifug
14 program.. snabbtvätt 30min
varav ånga och anti bacill...
62liter trumma

---------------------------

Och då är frågan... 1,21 - 1,04 = 0,17 kWh per tvätt....

Vad kostar då inte det varmvattnet den förbrukar måntro, de har ju inte specificerat varmvatten förbrukningen utan bara generell förbrukning.
(0,17 kWh - är det mycket eller lite?)
 
Redigerat:
Jag har den LG tvättmaskinen du funderar på och har du inte redan beställt den så gör det fort som tusan så den inte tar slut ;=) Nu är det inte jag som sköter tvätten här hemma så jätte ofta, men sambon lovprisar maskinen jämt men ojar sig lite över att det finns ju så vansinnigt många tvättprogram så man kan ju aldrig lära sig vilka som är bäst i olika situationer.

Om du jämför med Cylindan ovanför så kan du ju kolla på volymskillnaden vid centrifugering. Cylindan hade jag inte velat ha i samma hus jag bor i. Jag har tvättstugan vägg i vägg med sovrummet och kan tvätta sent på kvällen utan att bli störd av LG:n....
 
Y
Hällen och ugnen är de två som jag känner mig mest osäker på, vad är bra exemplar idag, vad hade ni köpt?
de två får gärna på mindre än 15tusen dock...
 
Ang tvättmaskinen är det i mina ögon det självklara en med 1600 rpm som gäller...
 
Enk Projektet skrev:
Ang tvättmaskinen är det i mina ögon det självklara en med 1600 rpm som gäller...
Trots att den med 1400rpm har mindre fukt kvar efter centrifugering? I mina ögon är rpm helt ointressant utan bara ett försäljningsknep.
 
Väg tvätten före och efter på resp maskin, återkomm sedan.
Tycker att ett % tal är ett försäljningsknep om något :)
 
Mikael_L
Höga RPM på en maskin med liten trumdiameter är ju sämre än större diameter på trumman och lite lägre RPM.
Jag håller med, RPM säger inte allt.
 
Enk Projektet skrev:
Väg tvätten före och efter på resp maskin, återkomm sedan.
Tycker att ett % tal är ett försäljningsknep om något :)
Mätningarna borde visa att tvätten ur cylindan kommer att väga mer, eftersom det är mer fukt kvar i dessa kläder än från LG:n...alltså kommer tvätten i den nämda cylindan att väga mer trots högre rpm för att designen på den maskinen inte släpper ut lika mycket vatten. Bara för att den roterar snabbare finns det inget som säger att den gör sig av med mer vatten.

I teorin kan du ju bygga en maskin som centrifugerar i hur många tusen rpm du vill men som inte kan göra sig av med vattnet, då är tvätten fortfarande lika blöt efteråt.

Men den där %-enheten det skiljer är ju väldigt ointressant egentligen, men en maskin som låter 75db vid drift kommer aldrig in i mitt hus, det är en sak som är säker. För mig var ljudvolymen den helt avgörande faktorn, dessutom möjligheten till ångtvätt och automatiskt rengöring av trumman är ett klart plus.
 
"Mätningarna borde visa att....." helt riktigt och eftersom vi inte VET resultat är vi hänvisade att tro på vad dom säger och det betyder i sig inte att det är rätt.
Ang ljud nivån håller jag med att det är kanon med så tysta vitvaror som möjligt för egen del är ljudet från DM viktigare då jag tillbringar mer tid i köket än i tvättstugan.
 
Nu är man inne och ändrar på naturlagarna när man påstår att ett högre varvtal inte ger bättre restvärde av % vatten.Det decibeltalet som LG anger tror jag inte något på det är i alla fall inte mätt vid 1400 RPM. tänk själv 54 vid tvätt och 59 vid cent. jag har inte hittat någon annan tillverkare som har under 70 decibel vid centrifugering, men 41decibel vid tvätt och då har samme maskin 71 decibel vid 1800 rpm centrifugering.
 
Redigerat:
Y
Jag vandrade runt med min pryl-lista i hopp om att de skulle ge offert. Men två företag höll på att sätta i halsen när jag ville ha LG maskiner och menade att det var det värsta som fanns, går något sönder så är det kört osv..

Och tyckte jag skulle se på cylinda iställer eller annat..

-är det så illa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.