Såg denna annons på blocket.

http://www.blocket.se/malmo/Ved_31886344.htm?ca=23_11&w=0

Visst ser det ut som gran?

Jag skulle själv inte elda med det om jag fick det gratis, för mycket kåda i gran (risk för skorstensbrand). Dessutom brinner det så fort att man inte hinner slänga in nytt fort nog.
 
1. Det förefaller som ved är värt sin vikt i guld. Att sälja löst packade byggreglar i 30 cm-längder för 350 :- kubiken är nästan att likställa med stöld.
2. Ved i största allmänhet som annonseras på Blocket verkar vara ganska högt prissatt även när det är ved med något energivärde i (till skillnad från byggregel).
3. Om du får risk för skorstensbrand för att du eldar gran bör du nog se över din anläggning.
 
Gran brinner väll rent och fint ! Jag eldar då nästan enbart barrved mest fura .
Har man bra förbränning är det inga större problem tycker jag .
Värst sotar tjärnfura vill jag säga ! Det beror på att den innehåller mest tjära .
Gran innehåller ingen tjära bara kåda . Blandar därför gran och fura då går det bra att elda barrved .
Anledningen att jag eldar ca 90 % barrved är att jag lättast kommer över det och gratis !
Granved är å andrasidan lättast att få torr och hålla torr !
Granved är olämpligt i öppenspisar men mycket trevligt i en kamin då det ger
lite trevligt bras ljud och inte bara flammar ljudlöst : )
 
Tyresö
Vi har i alla år eldat spillvirke från alla byggprojekt på tomten - vi har även eldat granved, och det har alltid fungerat bra.

Till och med sotaren har berömt oss för att sotet i vår skorsten bevisar att vi eldar på rätt sätt.

Fast jag skulle å andra sidan inte betala 1 krona för ved, jag har så bra kontakter till gratis ved - eller rättare sagt: timmer som vi gör till ved.
 
Enda nackdelen med gran är att det sprätter, annars helt ok att elda. Jag kör blandved och märker ingen större skillnad mellan ilägg av mest gran eller ilägg av mest tall.
 
Jag vet inte men nu har jag eldat astorr björk, snickerispill, barrved gran,fur, loggs, askved men inte kan jag säga att den ena är bättre än den andra jag behöver lägga i lika mycket för att få samma värme kan väl tänkas om jag eldade endast med loggs så skulle det bli lite för varmt. Så skillnaden enligt mig är mestadels priset och kanske att björken brinner liiite lugnare. Ska man däremot elda i en kamin inomhus så skulle jag nog föredra björken men i panna har det ingen som helst betydelse enligt mig.
 
Ok då. Jag hade en dåligt underbyggd idé om att elda kåda gjorde så att det blev "klet" på skorstenens insida, vilken med tiden kunde orsaka brand. Jag väljer nog bort granen i alla fall.
 
Dålig förbränning kanske vad vet jag.
 
Gran ger inte speciellt mycket sot och är inte farligt att elda med men speciellt snabbvuxen gran har lägre energiinnehåll så det blir lite "tomteblossved", brinner som fanken en liten stund men ger inte så mycket värme.
Däremot är det lätt att klyva och tända och lämplig att blanda med annan ved.
Blir det mycket sot och tjära så beror det på sur ved, fel eldningsteknik, olämplig panna eller allt detta på en gång.
 
Håller med de flesta andra, eldar i min kamin i princip uteslutande med gran för det är det som farsgubben tar ner och då blir det gran som jag sågar och klyver. Ibland slinker det med lite björk, sälg, ek eller något annat lyxigt men gran är det då inget fel på i mina ögon. Sotar skorstenen så eldar du fel.
 
Tyresö
Fotografen skrev:
Blir det mycket sot och tjära så beror det på sur ved, fel eldningsteknik, olämplig panna eller allt detta på en gång.
Det är min teori också - annars skulle vi haft skorstensbrand för länge sen, eller åtminstone en tillrättavisning av sotaren.

Vi eldar vissa år så mycket gran (det enda som gick att få tag på det året) att det i så fall borde sota igen skorstenen totalt - men det blir inte mer sot för det, blir likadant som när vi vissa år enbart eldar björkved.
 
Redigerat:
Jag har eldat nästan uteslutande med gran i 10år utan några problem.
Värmer 230 kvm med ca 25 kubik.
Desutom är gran billigare och mer tillgänglig, iaf. där jag bor.
 
Men det är ett satan att kvista gran. En anledning att inte hugga gran.
 
Hardley Worthit skrev:
Men det är ett satan att kvista gran. En anledning att inte hugga gran.
Är det? Aldrig märkt och då har jag fått roa mig med den hobbyn i många år. ;)
Det är nog bara vana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.