Hej på er,
Jag tänkte utöka mitt värmesystem med en buffert-tank i garaget. I huset har jag en 500L acctank dockad till en frånluftvärmepump och vattenmantlad kamin. När vi byggde huset la jag ner en kulvert (2 rörs 22mm koppar) mellan garage och hus. Idén var att sätta en tank i garaget som buffert med någon form av kulvertstyrning eller termisk ventil som sköter överföringen av värme. Nu skulle jag även vilja ha solpaneler på garaget. För att få nytta av solvärmen snabbt tex på vår och höst har jag förstått att man helst ska för in värmen direkt i botten av husets acctank. Men då behöver jag en separat kulvert för solvärmen pga av de höga temperaturerna. Vill helst undvika krånglet och kostnaden med detta. Finns det någon möjlighet att sätta värmeväxlare på min befintliga kulvert halvvägs mellan garage och hus och därmed snabbt få in solvärmen i huset?
 
Ja du kan sätta en vvx i garaget och gå med värmevatten in till huset.

Jag skulle ha gått med solvärmevätskan i kulverten direkt till huset...
Då slipper du risken för frysning på vintern.
 
Jag hade tänkt att när jag har överskott på värme i huset (via eldning/sol) så skulle jag buffra upp värme i tanken i garaget. Om jag har dåligt med värme i huset så skulle jag föra över från garaget. Förstår inte riktigt hur styrningen skulle fungera och vilken utrustning som skulle behövas.
Någon idé?

Den befintliga kulverten är bara två enkla kopparrör, purisolering och svart plasthölje. Antar att den inte tål solvärme temperaturer?
 
den funktionen med slavtanksstyrning finns inbyggs i de flesa solstyrningar, iallafall effectas variant.

Annars så finns det en specialversion av laddomat 31 som gör just det du beskriver.

laddomat 31s tror jag den heter...

Kolla med tillverkaren vad kulverten tål för temp. Den behöver ju bara klara en hög temp momentant.
För oftast så håller sig solvärmevätskan under 90grader om man har en pump med rätt flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.