En vägg i nya badrummet blir rundad (konvex kvartscirkel) med mosaik på. Jag har reglat 200cc och tänkte sätta 200 breda bitar våtrumsskiva. Då blir väggen typ 6-kantig. Så vad är lämpligt att spackla den rund med innan fuktspärren? Kakelfix?

Vet att det finns böjbara wedi-skivor, men de är 30 mm tjocka och då blir övergången till övriga väggar inte bra.

Bilden tagen från korridoren, så badrummet blir på andra sidan "buren".
PICT4693.JPG

Blev bra i korridoren i alla fall :)
PICT4737_mindre.JPG
 
Det går bra att böja gipsskivor, antar att det även funkar bra med våtrumsskivor om det är i zon 1... du ska hursomhelst nog inte spackla något eftersom det inte orkar bära kakel...
Sök på "böja gips" på forumet så hittar du bra tips.
 
xl15 skrev:
Så vad är lämpligt att spackla den rund med innan fuktspärren? Kakelfix?
Forbo skrev:
. du ska hursomhelst nog inte spackla något eftersom det inte orkar bära kakel....
Tror du inte kakelfix klarar att bära kakel? d^_^b
 
Går utmärkt att böja gips!
 
  • Kupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Forbo skrev:
du ska hursomhelst nog inte spackla något eftersom det inte orkar bära kakel...
Självklart finns det spackel som bär upp vikten av kaklet! Jag brukar köra med Ardex, så jag ger några tips från dom. A 45, A 828, A 950, R 1. Alla dessa är snabba produkter, som gör att du kan fuktskydda efter ett dygn. De flesta tillverkare har liknande produkter. Har du gott om tid så fungerar det med vanligt kakelfix.
 
T
Fräck hall, mycket snyggt. Vad är det för golv? Bambu kanske?

PS: Tycker du har för lite tavlor, någorlunda spartanskt.
 
Jag menar att man nog inte ska bygga rundning med spackel...eller fix...2-3 centimeter ut från väggen för rundningen känns väl knappast stabilt. I vart fall är ju den bättre lösningen att böja skivan helt enkelt....

Men rätta mig gärna:)
 
Oj, här var det lite action. Bemöter alla kommentarer i ett svep.

Tack för de positiva kommentareran om hallen. Tavlorna är en fotovägg av nära och kära. Har man inte foto av släkt och vänner är man en mördare och psykopat (har sett det på "Criminal Minds" :p).

Golvet är laminat från Hornbach, ca 150:-/m² (och skitjobbigt klick-system).

Väggen i hallen är 2 st 6 mm gips som jag torrböjde lite i taget, och ändå fick jag spackla för att få det perfekt. Hade aldrig gått att torrböja en 13 mm gips inom rimlig tid.
Att blötlägga en våtrumsskiva för att öka formbarheten hoppas jag innerligt att det inte fungerar ;). Det är för övrigt zon 1 i badrummet.

Enligt mina beräkningar kommer det bli 8 mm spackel som tjockast. Och med tanke på hur hårt härdat kakelfix kan sitta i en spann måste det hålla.

Vad kan man räkna med för torktid på 8 mm kakelfix innan man kan sätta tätskikt (normal temperatur och fuktighet)? Kan väl inte vara mycket mer än något dygn?

Tack för all input.
 
T
xl15 skrev:
Vad kan man räkna med för torktid på 8 mm kakelfix innan man kan sätta tätskikt (normal temperatur och fuktighet)? Kan väl inte vara mycket mer än något dygn?

Tack för all input.
Räkna med 2-3 dagar innan det har härdat helt.
 
OK. Tack för infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.