hej det är så att jag bygger en husbåt och ritar allt själv. jag kommer få det väldigt svårt att få banken att ge mig ett lån men för att öka chansen så tänkte jag att jag skulle prata med en arkitekt.
han skulle kolla igenom ritningarna för att ge råd men framfört allt om han tycker att allt är bra kunna ge någon sorts dokument, underskrift eller något man skulle kunna visa för banken.

vad tror ni något sådant skulle kosta?
 
Jag tror nog egentligen inte att det är där haken sitter. Det är ju tex inte svårt att få lån för hus man ritat själv, jag tror snarare dom är tveksamma till hela båtkonceptet.

Om jag var du skulle jag snarare leta efter bra exempel på folk som gjort ungefär samma sak som du gjort, så att du kan säga "titta här, dom här fem personerna byggde husbåtar själva och det blev skitbra"

Helt enkelt bevisa att det är en bra idé att bygga en egen husbåt överhuvudtaget, snarare än att bevisa att det blir en bra husbåt.
 
Det beror nog till stor del på var du har båten också, ser att du har skrivi Stockholms län så jag antar att det är i stockholmstrakten.

Har du en plats på pampas t.ex. så att du kan sälja båtplatsen tillsammans med båten så är den ju mycket mer värd än om du har den på ett ställe där köparen inte kan få behålla båtplatsen (tror att det är så t.ex. på norr mälarstrand) eller om det är ett "osäkert" ställe i att det finns intresse av att inte alls låta båtarna finnas kvar i framtiden (som det finns risk för när det gäller båtarna som ligger vid Gröna lund).
 
byggankan skrev:
Det beror nog till stor del på var du har båten också, ser att du har skrivi Stockholms län så jag antar att det är i stockholmstrakten.

Har du en plats på pampas t.ex. så att du kan sälja båtplatsen tillsammans med båten så är den ju mycket mer värd än om du har den på ett ställe där köparen inte kan få behålla båtplatsen (tror att det är så t.ex. på norr mälarstrand) eller om det är ett "osäkert" ställe i att det finns intresse av att inte alls låta båtarna finnas kvar i framtiden (som det finns risk för när det gäller båtarna som ligger vid Gröna lund).
det är nog lite värre en det :x
jag har inte tänkt ha någon kajplats utan förankra den på lämpliga platser i mälaren. för att senare använda en gummibåt för att komma till min båt. båten kommer vara helt självförsörjande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.