Varför säger, och skriver, folk att ett hus är "Arkitektritat"?
Finns det t ex rörmokaritat, bankmannaritat eller förskoleläraritat hus.

Arkitektritade hus borde väl vara de mest förekommande, eller?
 
Det är lite "finare" då :)
Sen förekommer naturligtvis att en del ritar själva, tyvärr med blandade resultat...
Har varit i flera hus och jobbat där dom som "byggde" ansåg sig vara minst lika bra på att rita som vilken utbildad arkitekt som helst.
Tyvärr kunde man se en del mindre bra lösningar men det är deras hus och deras problem och har dom tur vid en ev försäljning är köparna lika vilsna dom också och då är det ju inget problem :D
 
Tyresö
Ja verkligen! Jag har även funderat på varför det alltid är "värsting-stylade" hus som benämns som arkitektritade.

Alla hus är väl ritade av en arkitekt - alltså arkitektritade? Allt ifrån en produktions-sommarstuga i skärgården till Bill Gates palats.
 
Min tillbyggnad på sommarstugan (som fö är dubbelt så stor som ursprungliga huset) är datorteknikerritad. Byggfirman kopierade den rakt av till bygglovshandlingarna efter kommentaren "det där blir skitbra". Snickarna sa detsamma när de var färdiga :)
 
Beror på var du har sett ordet. Men det är som Tyresö säger, allt har ju någon suttit och ritat så allt är alltså arkitektritad. Helt korrekt så här långt.
Däremot anspelar ordet "arkitektritad" på något helt annat, nämligen att byggnaden sticker ut på något sätt, det kan vara formmässigt, planmässigt, materialvalet, tekniska innovationer, och så vidare. Pratar man om småhus så är de inte sällan anpassade för kunden betydligt mer än katalogshus.
 
Tänker du skriva att huset är datorteknikerritat i annonsen om du säljer huset?
Det kanske finns en marknad, folk vill ju ha det som är exklusivt, dvs ovanligt.d^_^b

egge skrev:
Min tillbyggnad på sommarstugan (som fö är dubbelt så stor som ursprungliga huset) är datorteknikerritad. Byggfirman kopierade den rakt av till bygglovshandlingarna efter kommentaren "det där blir skitbra". Snickarna sa detsamma när de var färdiga :)
 
Alla hus är ju inte "Arkitetritade", men de flesta, därav min undring...
Det som du menar är nog att huset är designat för en viss person/personer.
Men det har ju med eget önskemål för byggnadsägaren att göra, och inget med vem som ritat huset.

End skrev:
Beror på var du har sett ordet. Men det är som Tyresö säger, allt har ju någon suttit och ritat så allt är alltså arkitektritad. Helt korrekt så här långt.
Däremot anspelar ordet "arkitektritad" på något helt annat, nämligen att byggnaden sticker ut på något sätt, det kan vara formmässigt, planmässigt, materialvalet, tekniska innovationer, och så vidare. Pratar man om småhus så är de inte sällan anpassade för kunden betydligt mer än katalogshus.
 
Nej, det stämmer. Men i folkmun, när man säger arkitektritad så syftar de flesta på att det är exklusivt/anpassat. Men om man ska hårddra ordets betydelse så är alla byggnader arkitektritade för så fort någon ritar ett hus så är man arkitekt. De hus som INTE är arkitektritade enligt den hårddragna meningen är när man utan skiss eller några mått tar fram brädor och börjar bygga.
 
Jag var ganska snabb på att kommentera att vårt staket var aktitektritat vid vår försäljning av förra lägenheten.. ! Sen att jag fick ritningarna direkt av arkitekten inför av ett stundande närliggande bygge är väl inget att klaga på!
Annorlunda, dyrt men förbaskat snyggt!

Lite OT men relvant vad gäller arkitekter! Dom kan iaf! d^_^b
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
End skrev:
Nej, det stämmer. Men i folkmun, när man säger arkitektritad så syftar de flesta på att det är exklusivt/anpassat. Men om man ska hårddra ordets betydelse så är alla byggnader arkitektritade för så fort någon ritar ett hus så är man arkitekt. De hus som INTE är arkitektritade enligt den hårddragna meningen är när man utan skiss eller några mått tar fram brädor och börjar bygga.
Men varför anses det "exklusivt/anpassat" bara för en "aktitekt" har ritat huset, det borde väl vara mer exklusivt om tex en skomakare ritade huset, då man sällan hör om sådana hus. Alla som ritat ett hus kan ju kallas Arkitekt beroende på att det är inte är en skyddad titel i Sveige, alltså borde det inte tillhöra katergorin exklusivt.

Vi har ju i denna tråd hört om datortekinkerritade hus, men det är ju det fel, för om man ritar ett hus är man ju per automatik "Arkitekt"! :cool:
 
Kul diskussion. Vi har själv efter att gått igenom massor med huskataloger och hus vi hittat på nätet "ritat" ett eget hus, med det bästa från kataloghusen kombinerat med våra egna önskemål. Allt blev sen "färdigritat" av ett husföretag utifrån våra önskemål.

Vad ska man kalla vårt hus? Arkitektritat, amatörritat eller kataloghusritat?(ritat av en dussinarkitekt på ett hus företag):D
 
En annan synvikel på detta är också att det inte betyder att det varken är snyggt, bra eller praktiskt bara för att det är arkitekt ritat, kan till och med vara tvärtom :)
 
t_ehrngren skrev:
Men varför anses det "exklusivt/anpassat" bara för en "aktitekt" har ritat huset, det borde väl vara mer exklusivt om tex en skomakare ritade huset, då man sällan hör om sådana hus. Alla som ritat ett hus kan ju kallas Arkitekt beroende på att det är inte är en skyddad titel i Sveige, alltså borde det inte tillhöra katergorin exklusivt.

Vi har ju i denna tråd hört om datortekinkerritade hus, men det är ju det fel, för om man ritar ett hus är man ju per automatik "Arkitekt"! :cool:

Hehe det beror på hur man vill se på saken, men det är helt riktigt, arkitekt är inte skyddad titel därav ordets uppkomst, vemsomhelst blir arkitekten bakom ett visst hus om denne ritar huset.
Exklusiviteten ligger i att arkitekten, nu menar jag personen som är en utbildad arkitekt har en annan auktoritet om än oskyddad titel, gentemot lekmannen. Min tolkning är att när man pratar om arkitektritad så menar man, i alla fall i Sverige, arkitekter anslutna till SAR/MSA eller liknande.
 
Enk Projektet skrev:
En annan synvikel på detta är också att det inte betyder att det varken är snyggt, bra eller praktiskt bara för att det är arkitekt ritat, kan till och med vara tvärtom :)
Jo men det där hänger på kundens önskemål, vill de ha alltför kundanpassat så får man räkna med avkall på det praktiska.
 
End,

Menar absolut inget illa, men jag tror att du missar t_ehrngrens fundering. Du gör flera ansträngningar i att förklara vad man menar med arkitektritat. Jag är fullständigt övertygad om att t_ehrngren vet vad man i allmänhet menar med det. Hans fråga är en helt annan - nämligen begreppets användning mot bakgrund av att nästan alla hus faktiskt är arkitektritade. Det borde därför rimligen inte vara något att skriva - det är ju en förutsatt egenskap hos huset. Snarare borde det framgå om huset inte är arkitektritat då det är betydligt mer ovanligt :).

Jag stämmer förövrigt in i funderingen som t_ehrngren har. Husleverantören X anställer arkitekten Andersson. Andersson ritar en husmodell som X säljer några tusen av under några år. Ingen skulle särskilt nämna att husen är arkitektritade. Varken mäklarna eller ägarna.

Andersson säger upp sig och startar eget. Anderssons arkitektbyrå. Andersson utarbetar ett hus åt en kund efter dennes önskemål och tomtens förutsättningar. Huset benämns nu "arkitektritat" av både mäklare och ägare. Jag är lite road av detta :).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.