2
Byggfel upptäckts efter 11 år - Något skydd?

Efter en renovering av tvättstuga då vi även böt väggskivor upptäcktes att isoleringen i väggen var bristfällig. Det saknades bitar av isolering i vissa fack.:@

Detta är ju självklart ett fel som varit hela tiden, huset levererades med andra ord med bristfällig isolering.

Vi förväntar oss att husleverantören hjälper oss med detta ekonomiskt, men blir samtidigt oroliga att de kommer kunna slinka undan eftersom felet upptäcktes först efter 11 år.

Vi har en pågående disskussion med leverantören och de ska komma och värmefotografera huset utifrån för att se om det finns värmeläckage på fler ställen.


Vet någon om och vilka rättigheter man har som köpare i liknande fall?

Vart vänder vi oss om vi behöver hjälp?

// Lisen
 
Såvitt jag förstår har du aldrig rätt att reklamera mer än 10 år efter godkänd slutbesiktning (med vanlig disclaimer om att jag inte är någon jurist)

Notera dock att det är det slutbesiktningsdatum som står i slutbesiktningsprotokollet som gäller som startpunkt för de 10 åren, inte när arbetet utförs. Om ingen slutbesiktning gjorts räknas dock åren från arbetes slutförande.

Ifall du ska reklamera kan det också vara av intresse om husleverantören agerat som entreprenör, eller bara som leverantör av byggsats. Nu är nog det i och för sig mest en akademisk fråga eftersom det troligen gått mer än 10 år och att din reklamationsrätt därmed är över.

Givetvis skulle husleverantören kunna ersätta er för att visa god vilja.
 
Redigerat:
Att de vill kolla med värmekamera låter ju lovande.
 
några paket isolering kan Du kanske tigga dig till. men det hela verkar väldigt långsökt. Menar du verkligen allvar med detta "problem" för dig. Mängder med hus i landet har isolering i väggarna som sjunkit ihop, och lämnar glipor upptill.
 
2
Hej,

Tack för era inlägg. Desvärre är det inte bara glipor upptill utan i vissa fack upptäckte vi att det saknades isolering i halva facket d.v.s. över 1 meter! Detta rum har vi redan åtgärdat själva, men vår oro ligger i hur resten av huset ser ut.

Vi får hoppas på deras goda vilja....eller springa till banken:(

// Lisen
 
Verkar vara en seriös husfirma som vill värmekontrollera, jag håller tummarna.
 
Sorry, det är 10 års garanti. Därefter tar producenten inget ansvar alls.
 
Mikael_L
Men hur kan ni saknat isolering på halva väggens höjd i över tio år utan att märka något?

Har ni inte haft vinter på tio år. :O
 
B
Ja.....Gissa om vi idiotförklarar oss själva - att vi inte märkt något under alla dessa år!

I tvättstugan var det 2 fack som saknade ca 1 meter isolering vardera. Väggarna var kaklade och man vistas ju inte någon längre tid där. I tvättstugan har det faktiskt alltid varit varmt och gott, så vi blev minst sagt chockade.

Förhoppningsvis är resten av huset schysst eftersom vi inte märkt av något någonstans,....Vi hoppas på det!
 
B
Nu ska vi i alla fall se till att allt blir ordnat med huset, som vår son med familj sedan ska flytta in i.

Jag och Lisbeth ska bygga nytt nu på ålderns höst, och denna gång kommer vi övervaka bygget mer aktivt.
 
Läste om ett liknande fall för några (11?) år sen. Den gången var det en granne som hade sett att byggarna hade "glömt" isolering på ett par ställen.

Jag tror inte att det är så lätt att märka om det saknas isolering på några kvadratmeter vägg. Värmeelementen brukar ju ha termostat så de drar ju på lite extra om huset behöver mer värme. Sen finns det väl fortfarande brädfodring, plastfilm och inerväggar som ger en viss isolering och även vindskydd. Jag kan inte se nåt enkelt sätt att upptäcka att det brister i isoleringen. Möjligtvis kan man känna en temperaturskillnad om man lägger handen på olika delar av ytterväggen. Huset bör ju också ha en högre kostnad för uppvärmning, men så länge det bara handlar om några kvadratmeter vägg är väl det marginellt.
 
Om husleverantören fixar detta så är det helt klart en "fjäder i hatten" för denne.
Detta bör ni återgälda med att skriva vem det är.
Entreprenörer skall ha ris när de förtjänar det, men även ros när de förtjänar det.
 
Mikael_L
lurk12345 skrev:
Läste om ett liknande fall för några (11?) år sen. Den gången var det en granne som hade sett att byggarna hade "glömt" isolering på ett par ställen.

Jag tror inte att det är så lätt att märka om det saknas isolering på några kvadratmeter vägg. Värmeelementen brukar ju ha termostat så de drar ju på lite extra om huset behöver mer värme. Sen finns det väl fortfarande brädfodring, plastfilm och inerväggar som ger en viss isolering och även vindskydd. Jag kan inte se nåt enkelt sätt att upptäcka att det brister i isoleringen. Möjligtvis kan man känna en temperaturskillnad om man lägger handen på olika delar av ytterväggen. Huset bör ju också ha en högre kostnad för uppvärmning, men så länge det bara handlar om några kvadratmeter vägg är väl det marginellt.
Jag tycker fukt borde kondensera mot den oisolerade delen av väggen, särskilt i en tvättstuga ...
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker fukt borde kondensera mot den oisolerade delen av väggen, särskilt i en tvättstuga ...
Det beror lite på hur väggen ser ut. Det kanske finns tillräckligt med isolerande lager i väggen för att det inte ska ske. Även dåligt isolerade hus från 30-talet har inga problem med kondens, så vitt jag känner till. Och just i en tvättstuga är det ju inga tapeter som kan börja mögla, så om det är kondens kanske den inte märks så mycket.
 
Kan intyga, vi har ett 30 tals hus. Ytterväggarna saknar i princip helt isolering, men består av 60 mm massivt trä, som väl isolerar något. Inga kondensproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.