Står här på vinden med mina 24 bakben till stolar. Hur får jag till de här två ytorna på bästa, smidigaste och mest repeterbara sätt? Den högra ytans vinkel är den klart viktigaste, där ska sidosargen tappas in. Tidigare har jag gjort det för hand men nu är 12 stolar det handlar om. Någon med ett förslag?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag, men det kommer säkert fler:
Fräsa i fräsbord efter en mall. Den skarpa vikeln till vänster fixas antingen med bandsåg eller ryggsåg + stämjärn.
/B
 
Du kan även ta den skarpa vinkeln med en notfräs om du har en geranhåll som passar i fräsbordet. Eller ett justerbord till fräsen. Typ. Jag skulle sätta ett fast stopp på anhållet och fräsa bakläges så att notfräsen vill trycka arbetsstycket mot det fasta stoppet. Annars kan spåret bli hur som helst. (DAHIKT)
 
Ni har fel allihop det är så man skall göra.
Nä skämt å sido det finns en del sätt att göra det på om man nu vill göra det för hand men inte riktigt lika många om man skall göra det med maskiner här är i alla fall mitt förslag.

Jag hade fräst dom monterat på en mall med den sida som skall bort parallellt med bordet på det viset får man dom skarpa innerhörnen mallen bygger man så man kan fräsa båda ytorna utan att ta bort mallen.
Skulle använda mig av bordsfräsen.

Alternativ två som jag kom på medans jag skrev det första är nog enklare men framför allt så går mallen fortare att bygga. Spänn fast benet i hyvelbänken som bilden visar så att delarna som skall fräsas bort kommer uppåt (om alla benen är parallella så kan man montera ihop alla12 benen och fräsa alla på en gång på det visat behöver man inte vara rädd att det skall splittra sönder man behöver bara en offerbit på det sista benet) gör en mall som du trär över benet som har anläggningsytan för fräsen parallell med dina ritade sträck se till att du har tillräckligt med stöd för handöverfräsen (tänk en woodrat). Du behöver bara två stopp det ena på vänster sida det andra då på höger sida. Du behöver inte ens mallring du kan använda sidan på fräsens bottenplatta som stopp referens. Har du förstått som Baloo sa till mowgli. Vet inte riktigt hur jag skall förklara .


Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Ni har fel allihop det är så man skall göra.
Nä skämt å sido det finns en del sätt att göra det på om man nu vill göra det för hand men inte riktigt lika många om man skall göra det med maskiner här är i alla fall mitt förslag.

Jag hade fräst dom monterat på en mall med den sida som skall bort parallellt med bordet på det viset får man dom skarpa innerhörnen mallen bygger man så man kan fräsa båda ytorna utan att ta bort mallen.
Skulle använda mig av bordsfräsen.

Alternativ två som jag kom på medans jag skrev det första är nog enklare men framför allt så går mallen fortare att bygga. Spänn fast benet i hyvelbänken som bilden visar så att delarna som skall fräsas bort kommer uppåt (om alla benen är parallella så kan man montera ihop alla12 benen och fräsa alla på en gång på det visat behöver man inte vara rädd att det skall splittra sönder man behöver bara en offerbit på det sista benet) gör en mall som du trär över benet som har anläggningsytan för fräsen parallell med dina ritade sträck se till att du har tillräckligt med stöd för handöverfräsen (tänk en woodrat). Du behöver bara två stopp det ena på vänster sida det andra då på höger sida. Du behöver inte ens mallring du kan använda sidan på fräsens bottenplatta som stopp referens. Har du förstått som Baloo sa till mowgli. Vet inte riktigt hur jag skall förklara .


Mvh Pär H
Jag skulle gå efter alternativ två. Möjligen med viss modifiering (använda två vinkelmallar istället för en, samt MFS). Om du sågade ut den högra delen av benet på bilden från en urprunglig rak bit, använd den bortsågade biten, i anat fall såga till en bit som lagd på benets högra del för upp den till samma höjd och i parallel med den vänstra sidans linje. Lägg nu alla benen ihop, och en fräsmall på den vänstra delen av benet, samt på den del som ligger på den högra delen, så att mallen ligger helt parallelt med den vänstra sidans linje. MFS är idealisk till detta. Fräs nu alla tolv benen som Pär säger med handfräsen, du får exakt samma mönster, och du får de skarpa hörnen. Såga sedan till en bit som du lägger på den vänstra sidan för att få parallelitet med den vinkel du vill ha på högra sidan, och fräs igen med samma typ av mall, fast nu på högra sidan, alla 12 benen på en gång.

--- Mats ---
 
Bra tips från alla. Det är lite kul måste jag säga, man övas i att tänka utanför sin egen box.

Det enda jag kan bidra med som lösning är att göra en (iofs ganska enkel) jigg till bordssågen, iaf för den högra ytan. Så har jag gjort för att få fram de raka ytorna på benen. Sen använda valfri metod kanske bandsåg till den vänstra ytan. Men då är era förslag bättre.

Jag tror på Pärs och Mats förslag, vilken repeterbarhet alla 24 ben utan att flytta jiggen eller arbetsstycket! Enda nackdelen jag kan se är jiggen, de där små kilarna kan bli pilliga att få exakt rätt och att hålla sig kvar och det kan bli lite pilligt att få den i exakt rätt vinkel.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Bra tips från alla. Det är lite kul måste jag säga, man övas i att tänka utanför sin egen box.

Det enda jag kan bidra med som lösning är att göra en (iofs ganska enkel) jigg till bordssågen, iaf för den högra ytan. Så har jag gjort för att få fram de raka ytorna på benen. Sen använda valfri metod kanske bandsåg till den vänstra ytan. Men då är era förslag bättre.

Jag tror på Pärs och Mats förslag, vilken repeterbarhet alla 24 ben utan att flytta jiggen eller arbetsstycket! Enda nackdelen jag kan se är jiggen, de där små kilarna kan bli pilliga att få exakt rätt och att hålla sig kvar och det kan bli lite pilligt att få den i exakt rätt vinkel.
Om du väljer att göra kilarna, och vet att du tänker lägga dem på mer eller mindre alla ben på en gång, så kan du göra dem som två långa brädor där kilens vinkel löper längs hela brädan. Gör du kontravinkeln på brädans utsideskant, så blir det lätt att få dem att ligga fast. Du lägger då "brädkilen" längs alla benen, och en rak bräda på utsidan, som hindrar brädkilen från att flytta sig utåt. Den raka brädan är lätt att spänna fast, den kan spännas utanför fräsens arbetsområde, och tack vare kontravinkeln så ligger den längs hela brädkilens längd. Eftersom du gjort brädkilen lång kan du dessutom om du vill spänna den i den ände du inte arbetar vid för tilfället.

--- Mats ---
 
Nu så. Så här blev uppställningen. En icke dedikerad jigg, benen är upphöjda i ena änden motsv lutningen de ska ha i vertikalplanet i stående. Sedan vilar MDF-bitarna i ytterkant på raka brädstumpar som är fasttvingade parallellt med sågbordet, där mittenpartiet på MDF:en stöttas av benen plus några kilar.

Det fungerade bra, exakt samma lutning på alla ben. Nu hoppas jag bara att jag mätt rätt. :) Enda nackdelen är att man får små vertikala spår där fräsen tagit någon tiondel lägre eller högre. Jag hatar sandpapper men det får väl nästan bli det.
 
  • bild-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr_Jerkyll skrev:
Nu så. Så här blev uppställningen. En icke dedikerad jigg, benen är upphöjda i ena änden motsv lutningen de ska ha i vertikalplanet i stående. Sedan vilar MDF-bitarna i ytterkant på raka brädstumpar som är fasttvingade parallellt med sågbordet, där mittenpartiet på MDF:en stöttas av benen plus några kilar.

Det fungerade bra, exakt samma lutning på alla ben. Nu hoppas jag bara att jag mätt rätt. :) Enda nackdelen är att man får små vertikala spår där fräsen tagit någon tiondel lägre eller högre. Jag hatar sandpapper men det får väl nästan bli det.
Urtjusigt, och ja, nackdelen med att jobba med repetitivitet är om man gjort fel i inställningen. :)

Vad gäller spåren, var försiktig med sandpapper. Sandpapper gör saker och ting släta, men inte plana. Om du har en bra hyvel så kan jag inte riktigt förstå varför du inte tänker dig använda en sådan. Hyvelns styrka ligger ju i att göra saker plana. Bara att ställa in väldigt väldigt liten hyvelhöjd (gissar det jag säger nu är så vedervärdigt att jag får på pälsen av Bengt) jag brukar göra så när jag jämnar ut, ställer hyveln så den inte ens tar hela spån, och tar om ett stort antal gånger.

--- Mats ---
 
Nä det där är inte rät men det går åxså bra !





Ser fint ut

Mvh Pär H
 
Mats. Jo du har rätt, sandpapper är inte bra. De där spåren gör knappt något där sidosargen ska in ioft så de låter jag vara, och på ytan ovanför så kanske det inte spelar så stor roll. Ytan är bara lite liten för min en bullnose. Tog till stämjärnet istället.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Mats. Jo du har rätt, sandpapper är inte bra. De där spåren gör knappt något där sidosargen ska in ioft så de låter jag vara, och på ytan ovanför så kanske det inte spelar så stor roll. Ytan är bara lite liten för min en bullnose. Tog till stämjärnet istället.
Det är en underlig värld. Ju fler verktyg man köper, ju fler använder man. Men ju oftare går man också tillbaka till de riktigt gamla enkla verktygen. Så efter en förmögenhet i elverktyg, och sedan en stor peng på hyvlar är man tillbaka till stämjärn.

Nu har jag till och börjat fundera på en bra fil. Så till slut står man i verkstaden med en fil och ett stämjärn... :)

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.