Hej.

Köpt ny bil som inte är utrustad med dieselvärmare eller motorvärmare.
Hade gärna haft en dieselvärmare men jag kan inte motivera priset (15'-20') vid eftermontage. Så det får bli motorvärmare och kupévärmare i stället, då jag har tillgång till el vid min parkering.

Dock är jag osäker på vilken effekt man behöver på motorvärmaren. Har läst till mig att jag ska använda mig av en slangvärmare till min bilmodell. Om jag kollar på mekonomens webkatalog finns dessa i massor med effektutförande. Allt från 300 till 1000w.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av effekt på värmaren? Bor i Skåne och parkerar utomhus. Har även en Defa kupévärmare från förra bilen.
Sedan vilket fabrikat är att föredra, calix eller defa? Dom ligger ganska lika i pris.

Bilen i fråga är en Audi A3 2,0TDI 2007
 
Inte direkt svar på nån av dina frågor, men jag vill iaf passa på att säga om just kupévärmare att jag provat några år med Julas sådan för 99/199:- (samma, priset studsar mellan de två nivåerna, Jula jobbar ju så med priserna på stora delar av sitt sortiment), dom har en livslängd på 1 och ibland 2 år och värmer kasst.

Nu senast köpte jag Defas platta 1300W'are till ena bilen och Modernums (finns på bl.a. Biltema, kostar lika mycket) som ser nästan exakt likadan ut till andra bilen. Specarna är lika och måtten någon millimeter olika bara. Bägge har högvarviga småfläktar som skapar en rejäl cirkulation i bilen som betalning för oljudet jämfört med lägre varvande större fläktar. Bägge kostade ~700:-.

Defa-värmaren håller bilen mycket varmare än Modernum-värmaren. Nästan onödigt varm faktiskt. Om Modernum-värmaren rapplar, om det är olika tempgivarinställningar (dvs att det är en medveten avsedd skillnad) eller om dom bara är olika bra vet jag inte. Men jag skulle gärna byta Modernum-värmaren till en Defa.

Monterade Defa-värmare på motorblocket på ena bilen själv också (3L rak sexa) - värmeledande gucka, kontaktvärmare, en enda bult. Kände mig lite tveksam efteråt, men verkar fungera hyfsat ändå. Tempmätaren är sällan synlig påverkad från noll-läget när man ska iväg, men det känns som den stiger fort. Tror itne värmaren är på mer än kanske 400W. Hade hemskt gärna haft betydligt mer flås i värmaren. Slangvärmare funkar säkert mycket bättre.
 
importensketsig skrev:
Inte direkt svar på nån av dina frågor, men jag vill iaf passa på att säga om just kupévärmare att jag provat några år med Julas sådan för 99/199:- (samma, priset studsar mellan de två nivåerna, Jula jobbar ju så med priserna på stora delar av sitt sortiment), dom har en livslängd på 1 och ibland 2 år och värmer kasst.
...
Att kalla de där svarta lådorna med fläkt för kupévärmare är ett hån mot uttrycket, det är de överlägset sämst investerade 99 kronorna jag någonsin spenderat, den värmer som sagt kasst, men vad som värre är är fläktj*veln, den har automatisk hastighetsreglering, vid -15 snurrar den knappt synbart för att vid +25 snurra utav tusan. 99kr är ett grovt överpris, och 199 är rent ocker, de säljs även på andra billighetskedjor, typ Rusta och ÖoB så se upp. Bästa kupévärmarna är de gamla stora Calix, modernum med flera med trumfläkt, de värmer överlägset bäst, men ska man ha någon med sig i passagerarsätet måste man kalla in en två tre man och baxa skiten till kofferten innan avresa för att passageraren ska ha nåt utrymme för fötterna. Själv kör jag motsvarande värmare som importensketsig, och det fungerar tillfredsställande, inte samma luftcirkulation som tidigare nämnda jättevärmare, men ok värme i ett smidigt paket.
 
Tyresö
Vilket fabrikat du väljer har ingen betydelse dom är likadana - möjligen är Calix stickproppen något mer gedigen, men dom är funktionsmässigt lika bra.

Jag har Defas värsta cupé/motorvärmesystem på min jobb-bil och jag tycker att det fungerar hur bra som helst, möjligtvis att locket på kontakten som sitter i kofångaren, är ovanligt klent och gick sönder förra året pga det var överisat när jag skulle öppna det.

Min fru har Calix värsta motsvarande värmesystem på sin bil och det fungerar också riktigt bra.

Du kommer bli nöjd oavsett vilket fabrikat du väljer. Själv föredrar jag Calix pga utformningen på uttag/stickpropp gör det marginellt lättare att hitta rätt spår när det ska kopplas ihop och att locket till Calix-kontakten är mer hållbart när det är överisat när det ska öppnas.
 
Köp en Webasto Thermo Top C på skroten eller ebay. Den modellen som sitter i personbilar Sedan köper du bara en monteringssats till din bil. FRån KG Knutsson återförsäljare.
Gav 5tusen för en värmare på skroten, såg sedan det var bättre pris i Tyskland. Någon hundralapp för monteringskit till min bil. 5tusen för att montera.
 
Hej,

Beror lite på om det är 2.0TDi som är på 136hk (AZV, CBAA, CFFA) eller 163hk (BUY) eller någon annan modell. Har du det första alternativet behöver du förmodligen dessa lådor från Defa:

DA 412711 - Slangvärmare
DA 460766 - Grenkabelsats
DA 460803 - Skarvkabel
DA 460785 - Anslutningskabelsats

I runda slängar brukar det landa på någonstans kring 2500-3000kr. Vanligaste varianten på Audi-dieslar är slangvärmare, och då är dom anpassade för just din bil så det är ingen idé att sitta och leta någon med rätt Watt, för förmodligen kommer den inte att passa bilen i fråga.

Enklast är att stövla in på någon butik som säljer motorvärmare från antingen Defa eller Calix och hosta upp ditt reg-nummer så plockar dom fram delarna som passar din bil. Kvalitétsskillnad mellan Calix och Defa existerar inte, det är mer en smaksak.
 
Okej. Tack för alla svar.

Blev defas värmare, med tillhörande kabelsatser. Landade totalt på 2600kr på mekonomen. Fick sedan 10% rabatt för dom slarvat bort min order :)

DRutström: Inte för att det har någon betydelse nu, men det är BMM motorn på 140hk som sitter i min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.