Hej

Vi kommer att flytta in i vårt nybyggda friköpta parhus nu i mars.
Jag undrar:


När vi köpte huset informerade mäklaren att vi ska betala lagfart 1.5% på vad huset är värderat till vid kontraktskrivning - 2.100.000 kr.
Vår bank, handelsbanken påstår att lagfart ska betalas på HELA köpsumman vad huset kostar 3.295.000 kr.
Vem har rätt?
Jag har varit i kontakt med mäklaren nu i veckan och hon påstår fortfarande att värdet vid kontraktskrivningen som gäller.

Kan någon klargöra vad som gäller?

/Jimmy
 
Frågan är så halsbrytande att jag måste ställa ett par trevande motfrågor:

1. Hur motiverar mäklaren sin åsikt? Hur banken resonerar har jag redan gissat.
2. Vilken köpeskilling anger ni köpehandlingarna? Och vad betalar ni i verkligheten?
3. Är detta något slags släkt-, bytes- eller inbördesaffär?
 
Det minst finns ett par möjliga tolkningar av frågan.

1. Ni har köpt en tomt för 2100 000. Och på den bygger ni ett hus. för 1 295 000.
2. Ni har köpt en tomt med pågående bygge, och hela klabbet ansågs vara värt 2100 000 vid köpetillfället.
3. ni har köpt ett färdigt hus för 3 295 000, som visserligen inte var färdigt vid kontraktstecknandet.

Mycket beror helt på vem som är byggherre. Dvs om ni köpte och hade ett köpebrev på tomten med ev. pågående bygge, och sedan tog på er byggherreansvar för bygget, så blev ni alltså ägare till en fastighet för 2100 000, då är det de t beloppet som skall ligga till grund för lagfarten.

Men om ni aldrig köpte något för 2100 000, har inget köpebrev på det beloppet. I så fall så har ni köpt det nya huset på samma villkor som om det vore ett gammalt hus. I så fall ligger hela summan som grund för lagfarten.
 
Tack för svaren. Jag kanske är lite otydlig med fakta men punkt 2 stämmer
"2. Ni har köpt en tomt med pågående bygge, och hela klabbet ansågs vara värt 2100 000 vid köpetillfället"

Vi har köpt ett parhus som ej var färdigställt. Köpsumman är 3.295.000 och värdet vid kontraktskrivningen är 2.100.000.
Mäklaren hävdar att vi ska betala lagfart på 2.100.00 och banken säger 3.295.000.
Är det sant att banken tar en bit av kakan?


/Jimmy
 
Hur ser avtalet ut? köpte ni ett halvfärdigt hus och har sedan betalat för att få det färdigbyggt, eller tecknade ni kontrakt på ett halvfärdigt hus som byggdes klart innan ni tog över det?
 
Jag fattar inte... hur kan "värdet" bara vara 2,1 mkr om ni sedan betalar nästan 3,3 mkr för det? Är det taxeringsvärde du menar?
 
BiFuel skrev:
Jag fattar inte... hur kan "värdet" bara vara 2,1 mkr om ni sedan betalar nästan 3,3 mkr för det? Är det taxeringsvärde du menar?
Jag gissar att man kan köpa ett halvfärdigt hus billigt och sen betala säljaren för att bygga färdigt det.
 
Om köpet grundas på två separata avtal bör mäklarens tolkning hålla. Själva fastighetsöverlåtelsen avser då tomt med halvfärdigt hus för 2.100 Kkr, grundat på de köpehandlingar som bifogas ansökan om lagfart. Färdigställandet av huset måste då vara avtalat i ett särskilt avtal, helt självständigt i förhållande till själva fastighetsköpet. Då slipper ni undan med lagfartsavgift grundad på det lägre beloppet.

Men om fastighetsköpet var villkorat med samtidigt köp av slutentreprenad måste båda avtalen (om totalt 3.295 Kkr) hänga med till inskrivning. Annars riskerar lagfarten bli juridiskt ogiltig.
 
Banken tar ingen del av kakan.

Kankse råder det en meningsskillnad mellan hur banken tolkar köpehandligen/avtalet och hur mäklaren tolkar det?

I samband med att du/ni får lagfart för fastigheten framgår det ju vilket belopp som lagfarten har sökts på.

Det viktiga i detta fall är ju att inskrivningsmyndigheten godkänner det lägre beloppet som ni önskar söka lagfart på. Inget som banken påverkar.
 
huset är nyckelfärdigt, götenehus är byggherre.
själva grunden/fasaden/ en del av inredningen var färdigt när kontraktet skrevs på. Resten håller på att färdigställas just nu.
 
Men hur är avtalet formulerat, köper du ett färdigt hus, eller köper du en tomt och ett bygge?

Det är jätteviktigt att det blir rätt uppgifter som går in till inskrivningsmyndigheten, annars blir lagfarten ogiltig (=du äger inte huset, du har bara betalat för det).
 
jag köper en tomt med ett nyckelfärdigt hus på
 
Alltså 2 separata avtal, ett för tomten, ett för bygget?
 
ett avtal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.