Hej hopp,

Jag är i renoveringstagen i mitt hus från trettiotalet. I vanlig ordning har jag hittat en dörr med masonitskivor på båda sidor - vilket naturligtvis gömmer en gammal vacker spegeldörr.

Saken är den att masoniten inte bara är påspikad - för att vara säkra på att dörren inte ramlar isär har något ljushuvud fått för sig att även limma masoniten. Jag har gått lös med stämjärn och arbetat fram en del av dörren, men masoniten har verkligen fattat tycke för de massiva träramarna kring speglarna och vill inte riktigt skiljas från dem. Resultatet är fläckvisa masonitbitar sittande kvar i träet omlott med bortstämda träfibrer.

Finns det någon bättre metod för att avlägnsa masoniten? Jag ska in till byn imorgon och införskaffa sandpapper i olika valörer, men tänkte kolla med er om ni har något tips på andra tillvägagångssätt, kanske vill ni rekommendera värme och/eller kemikalier?

Jag har för avsikt att måla dörren, så viss spackling och missfärgning kan jag ta.

Vad tror ni?
 
Ola78
Har du ett multiverktyg kan du kanske använda det för att få bort masoniten.
 
Limmet kanske kan vara vattenlösligt? Annars skulle jag nog använda en klassisk färgskrapa eventuellt kombinerat med värme.
 
Ola78
Finns skrapa till multiverktyg också, men Ts vill kanske inte köpa ett sådant verktyg bara för just detta arbete, men man kan ha mycket nytta av det sen med i och för sig. Annars går det ju att pröva precis som MangeO skriver och se om limmet går att lösa upp, Bostik har nåt som kallas lim och penseltvätt brukar funka på det mesta.
 
Prova värma med värmepistol. I min trapp så var det limmad och spikad masonite på den gamla trätrappan, jag värmde försiktigt med värmepistolen och den stenhårda limmet reste sig och det var sedan lättare att ta bort masoniten och även lättare att skrapa bort limmet. Men om det fungerar för dig beror nog vilket lim det är.
 
Hej. Ta bort så mycket masonit som möjligt med stämmjärn.Sen om du har en slipmaskin, Slipa bort det som är kvar av masoniten. Lycka till.
 
Tack för tipsen, jag kör på att slipa bort det!
 
Ta bort så mycket du kan mekaniskt , gå sen på med limtvätt. Osar som f-n, men det löser alla limmer jag stött på. Sannolikt får du med dig lite färg också, men det kanske du ända skall ta bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.