Ok! Har kollat lite på forat men inte hittat nåt riktigt bra svar.

Jag vet att man absolut INTE får blanda jordade och ojordade kontakter i ett och samma rum. Så långt allt väl och inget som är gjort här hemma. Nu kommer en intressant fråga.

VAR går gränsen för rumsavdelning? Om två "rum" ligger bredvid varandra men inte har dörrar eller karm, utan öppet mellan sig, räknas det då som "ett" rum eller två rum?

Här är läget:

Renoverar min gillestuga. I gillestugan sitter ojordade kontakter. Kablarna är i gott skick då de byttes ut runt 1980 (av förre ägaren efter översvämning). Mellan gillestugan och resten av källaren är en "korridor". Under trappan som är en stängd variant tänkte jag ha datorn. Där vill jag ha jordat uttag. Bakom väggen i korridoren finns elcentralen och en kopplingsdosa med framdraget fas, nolla och jord. Den användes tidigare till infravärmen på terrassen. Men infravärmen är borttagen. Tänkte dra kabel till utrymmet under trappan och sätta en jordad kontakt.

Är detta tillåtet?
 
  • IMG_1342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det handlar om att man inte får nå mellan två apparater där den ena sitter i ett ojordat och den andra i ett jordat uttag. Det finns/har funnits ett inofficiellt mått på 2.5 meter mellan uttagen. Förr i tiden kunde ju ett kök ha blandade jordade och ojordade uttag.

Det måste alltså finnas en tydlig gräns mellan den ojordade och den jordade delen. Om jordade apparater smyger sig in i en ojordad del av rummet, t.ex via skarvsladdar, så försvinner den andra skyddsbarriären vilket kan vara farligt.
 
Det är en tydlig avgränsning mellan resten av rummet och delen där trappan står, det finns inga ojordade kontakter i den delen av rummet. Det är åtm. 8 meter till närmsta ojordade kontakt i samma del av huset..
 
Ser inga större problem med att sätta ett jordat där under de omständigheterna du beskriver

Sätt ett 4-vägs så kanske du slipper grenuttag också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.