Jag tänkte bygga ett hus med trästomme, för att sedan utanpå utegipset sätta en tegelfasd med tillhörande luftspalt.

Jag pratade med byggare som jag känner lite grann och han menade på att jag måste vara dum i huvudet om jag tänkte bygga på det sättet. det var att be om fuktproblem i längden

Jag trodde att det var så man byggde idag och gjort sen 70 talet.

Kan någon som besitter lite kunskap om detta kasta lite ljus på denna kontruktiontyp.

Nicke
 
det går att bygga så
 
Ola78
Så bygger vi våra väggar på jobbet i alla fall. Det är inte så att byggaren du pratade med missuppfattade och trodde att det var putshus med enstegstätning. Det var ju nämligen så man gjorde putshusen på trästomme fram till för några år sedan, dock upptäckte man ju att det inte var något som funkade då det gav fuktproblem.
 
B
att bara sätta utegips och sen tegel är lite galet
 
Ola78
Självklart ska inte teglet ligga an direkt mot gipsen, då kommer det nog garanterat bli problem med fuktskador. Pappret på gipsen kommer börja suga åt sig av ev kondens som blir och sakta kommer skivan börja lösas upp med fuktskador som följd, men med en luftspalt mellan teglet och gipsen kommer det funka.
 
sätt en fasadskiva mellan gips och tegel så blir det inga problem, med luftspalt. . du kommer även få extra isolering
 
byggare henke skrev:
att bara sätta utegips och sen tegel är lite galet
Varför då?
 
SamirB skrev:
sätt en fasadskiva mellan gips och tegel så blir det inga problem, med luftspalt. . du kommer även få extra isolering
Ja precis, då får man fuktproblem.........
 
Ola78
Varför skulle man få fuktproblem med Isovers lösning, bilden visar att det är en luftspalt mellan isoleringen och teglet. Misstänker att isoleringsskivan är till för att bryta alla köldbryggor i väggen. Dessutom står det om man läser om deras fasadskiva att den ska sättas bakom ventilerad fasad.
 
Att bygga upp flera väggar efter varann, innebär, att varje fack får ventileras. Förstår inte riktigt vad det är för fel på ursprungsväggen, är den för tunn eller. Tror att problemet bottnar i murarens sätt att mura, eller kanske dennes bristfälliga kunskaper. En van och kunnig murare, får inte någon mängd bruk som hänger i, eller faller ned i luftspalten.
 
Redigerat:
B
dels så men den lilla luftspalten får du fukt problem.
sätt dit en stenullsskiva.
 
Jag har inte sett någon fukt i tegelfasader, med utegips bakom, och där det finns en luftspalt mellan gips o tegel, samt luftöppningar i tegelfasaden Har man litet eller inget överhäng på taken, blir tegelväggen mer utsatt för väta, och vid ihållande regn, kan tegelväggen bli genomfuktad, därför viktigt att luftspalten fungerar.

Men det verkar som att ni talar om tilläggsisolering, och inte nybyggen.
 
det går att ha enbart utegips bakom och då krävs som alltid en väl fungerande luftspalt.. fasadskiva används faktiskt väldigt flitigt idag vid nybyggnad men även inom renovering. Den fungerar som någon nämnt som köldbryggebrytare samt extra isolering. Idag är man i stort sätt tvungen att bygga "vägg på vägg" för att kunna möta de ställda energikraven..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.