Du kan få fram förbrukningen genom att räkna bort hushållselen. Denna kan man uppskatta på olika sätt, titta på sommarförbrukningen exvis, och/eller vad förbrukningen var innan du kopplade in VP.

Handlar det bara om 30 m2 golv, kanske dock precisionen blir ganska dålig, det går troligen inte åt mer än ca 30 W/m2 vilket skulle betyda att kompressorn pumpen drar ca 300 W. Sedan tillkommer effektförbrukningen i pumpens elektronik och cirkpumparna så du kan nog inte dra några långtgående slutsatser ens om du skulle sätta en elmätare på VPn.

Som jämförelse (om den nu är värt något) kan jag nämna att jag uppskattar att min Nibe 1150 drar ca 70 kWh/dygn. För tillfället värmer vi då ca 250 m2 av vår gamla stenkåk på 300 m2 här nere på Sudret. Hushållselen är HÖG ca 35 kWh/dygn, men vi har mycket prylar som står på dygnet runt.
 
Dom vp som har inbygd elmätare är bara en beräkning av hur mycket vp drar inte alls exakt vill man veta ska man ha en separat elmätare gärna en man kan se momentan förbrukning typ kamstrup. På 1245 kan man se hur många timmar vp gjort värme och hur många timmar den gjort vv samt antal starter man kan se hur många timmar spetsen har varit i gång fast det är lite lurigt för vp räknar timmarna som max effekt ex vis 1 kw spetts i 6 tim ger 1 timme spets i menyn. Em 1245 8 kw drar runt 1700- 2300 watt beroende på temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.