Snailman
Tänkte ha glespanel i taket 28x70 och dubbelgips under denna, i väggarna tänkte jag sätta plasten direkt på reglarna och sedan liggande råspont och sedan gips utanpå denna..

Nu är frågan - i väggen så lär ju dosor och elrör hamna innanför plasten, i taket lägger man ju normalt plasten ovanför glespanelen och dosor och elrör under plasten mellan glespanelen, men då hamnar ju elrören i väggen innanför plasten och i taket utanför plasten...?

Hur är det vanligast att man gör i mitt fall? (vill helst inte göra väggarna tjockare genom att lägga till glespanel innanför väggreglarna...) jag ska ju även dra rören från utrymmet mellan reglarna till taket och då passera hammarbandet på något sätt??

(jag vet redan att bara behöriga elektriker får dra elrör:))
 
Hej

Man får inte gömma doser eller annat dom har med att göra....man ska kunna komma åt ledningarna! (Syftar inte på rör nu)d^_^b

blir det jobbigt att flytta ut doser?
om du hittar rören så skarvar du med slang till en ny dosa..om du hänger med vad jag syftar på
 
Är det en nybyggnation vi pratar om eller finns det ett befintligt rörsystem som ska utökas?
 
Jag tolkar det som nyinstallation?
Man brukar väl skära ut ett hål i plasten för dosorna, ett hål som är lite mindre än dosan så att det smiter åt.
 
Snailman
ja det är nyinstallation i ett nybygge, väggarna och taket ska oxå isoleras med stenull

utsidan är klar, ingen isolering gjord, inget är monterat invändigt (mer än takstolar och stående reglar)
 
Redigerat:
Jag följer tråden med intresse! Hur är det man vanligen gör? Själv är jag intresserad då jag har svårt att förstå hur man ska kunna dra elrör i taket mellan glespanel (cc300mm) och ångspärr. Nu innan jag har börjat så känns det ju 7 resor lättare att dra all el först och sedan smacka upp ångspärr utanpå (på insidan) allting.
 
Jag tror det är det normala, dvs rören innanför ångspärren. Sedan skär man ut fina hål för dosorna.
 
Jag har mest varit med om att det sätts upp gles/reglar på väggarna också faktiskt men annars som Bo säger, in med rören och dosorna, på med plasten och isolera, skär upp för dosorna.
 
Snailman
I huset har jag tänkt ha glespanel i taket och på väggreglarna liggande 45x45 och då blir plasten i taket ovanpå glespanelen och plasten i väggarna mellan 45:an och regeln, I taket drar man då elrören mellan glespanelen om de ska längs med glespanelen, och ska de på tvären så får de gå ovanpå glespanelen (men under plasten), i väggarna lägger man då rören och dosorna i 45 skiktet och man kan ju då ha övergången mellan tak och vägg innanför hammarbandet (Har sett att man oftast gör såhär i nya hus)

men åter till garaget, känns som som om jag ska lägga alla rör och dosor innanför plasten och då blir plasten nedanför glespanelen i taket. Återstår då hur jag ska dra rören mellan vägg och tak, ska jag borra hål för dem i mitten av hammarbandet då? (för att inte försvaga hammarbandet)
 
Nja, i taket sätter du väl plasten mot takstolarna och sen glesen väl? eller missförstog jag? För då har du ju fritt fram för rör och dosor på "rätt" sida om plasten.
 
micke berglund skrev:
Jag följer tråden med intresse! Hur är det man vanligen gör? Själv är jag intresserad då jag har svårt att förstå hur man ska kunna dra elrör i taket mellan glespanel (cc300mm) och ångspärr. Nu innan jag har börjat så känns det ju 7 resor lättare att dra all el först och sedan smacka upp ångspärr utanpå (på insidan) allting.
Vanligtvis drar man elen i tak: mellan gips och plast, det är ju inga problem om man läktar 28mm. Saker som bygger mer än så t.ex. dosor, sätter man emellan takstolar/bjälkar så att plasten kan pressas upp en bit.
I väggar är det vanligaste att plasta, sedan ha ett lager reglar till, och gips på dessa. Då lägger man el och vatten i 'installationsutrymmet' mellan plast och gips. Vanligtvis 28mm/45mm eller i mindre vanliga fall ännu grövre regelverk.
 
Snailman
Glufsglufs skrev:
Nja, i taket sätter du väl plasten mot takstolarna och sen glesen väl? eller missförstog jag? För då har du ju fritt fram för rör och dosor på "rätt" sida om plasten.
jag hade inte tänkt ha någon glespanel eller liknande på väggarna, det gör ju att elrören kommer att gå innanför plasten i väggen...

det normala är väl att man låter rören i väggen gå rakt uppåt till taket och sedan dra dem vidare i taket till centralen?

så om jag har dosor och rör på 'fel' sida i väggen så verkar det ju vettigast att även ha dem på 'fel' sida i taket? annars måste jag någonstans låta rören byta sida om plasten
 
I och med att alla dosor ändå kommer på insidan..typ..så spelar det nog ingen större roll. Det blir lite knepigt hur man än gör tycker jag.
 
Mikael_L
Snailman skrev:
så om jag har dosor och rör på 'fel' sida i väggen så verkar det ju vettigast att även ha dem på 'fel' sida i taket? annars måste jag någonstans låta rören byta sida om plasten
Men det går väl att dra ett rör genom plasten också. Inte bara dosor.

Om du först drar rör och spikar dosor i väggarna, samt isolerar.
Rör som ska upp till taket lämnar du med en böj i tak/vägg-vinkeln.

Sen plastar du, tar upp aningens för små hål i plasten för rör och dosor och trär genom.
Lite tejp kan också behövas här och var.

Slutligen lägger du eldragningen i taket under plasten, mellan glesen.

Borde inte det kunna funka?
 
Jag plastade först och satte plast sedan gles. Elektrikern sa att man gör så för att slippa drag runt uttag dår man måste skära i plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.