Har också börjat åtgärda vår vind, men inte mot mögel utan mot kyla. När man går upp till övervåningen så känns kallraset tydligt. Visserligen har övervåningen bara två element och i sovrummet vill man ju inte ha så varmt. Igår kröp jag iaf på vinden, hade bestämt mig för att rensa bort den mineralull som verkade vara intryckt på vinden ovanför takkupan. Trångt som s*tan var det och dammigt nått inni... Visade sig att de liksom bara tryckt in lite glasull där och var. Under låg kanske 5-7 cm fint sågspån och på detta utspridda rester av spåntaket som de tog bort då kupan byggdes för länge sen. Klart som korvspad att detta inte isolerat särskilt bra.

Håller på att rensa ur där nu och ska ersätta med Vital träfiberskivor. Just vid takkupan är enda stället som taket är byggt med ventilation ut mot det fria. Jag kommer att stänga till den nu och prova hur det går.
 
Här kommer en liten uppdatering. Eftersom vädret varit konstant kallt och torrt är det för tidigt att ropa hej, men JÄKLAR vilken skillnad det blivit i huset med återställt självdrag!!

Då menar jag inte bara vinden. Det var bokstavligen som att punktera en ballong. Man kan känna att det kommer in frisk luft både här och där, fönster som tidigare immade igen mellan glasen är nu snustorra inuti när trycket utåt minskat. På gott och ont. Vi har just nu 25% luftfuktighet i köket, lite väl lågt plus att huset ju kyls mer än innan! Dock har vi nu 3-4 pipor öppna, kommer att minska till 1 sedan när vi murat igen.

Vinden då? Ja... sedan oktober har fuktigheten där uppe legat mellan 75 och 85%. Innan vi tog upp hålet i murstocken hade vi 88% Rh på vinden och då tog jag ner fuktmätaren för att den skulle få vara i rumstemperatur och normal fuktighet ett par dygn. När jag satte tillbaka den stabiliserade den sig på 77% efter nån dag. Här följer sedan fuktigheten dag för dag efter återställd ventilation:
75
74
70
71
69
68
66
63

Japp... vi har alltså gått från 77% till 63% på en vecka! Visst, som sagt så är det torrt väder men det har inte hjälpt tidigare. Jag kan bara tolka det som att vi vänt luftflödet. Nu kan man faktiskt känna att det drar lite svagt från vindsluckan så luften går troligen från vinden och ner mot bostaden istället för tvärtom.

Återstår bara att hitta en bra balans och utvärdera om det räcker för att hindra mögelpåväxt.
 
Kan tillägga att tempen på vinden just nu är -1,2. Senast vi hade 63% luftfuktighet var i augusti och då var det 21 grader på vinden. Nu hoppas jag på att den ska frystorka :D
 
Nu hängde inte jag med riktigt, vad är det för åtgärd som har löst dina problem?
 
Något så enkelt som att återställa det självdrag huset är byggt för... ett hål med ventil i murstocken på övervåningen. När huset byggdes fanns 3 eldstäder på övervåningen - nu ingen.

Dock vågar jag inte säga att vi löst problemen ännu, men situationen har helt klart förbättrats!

På bloggen finns lite bilder och mer info.
 
Oftast får man inget drag via murstocken om den är kall, men det fick du alltså?
 
Håller man upp en tändsticka mot ventilen släcks den av draget...
Sedan om det per definition är drag eller övertryck som vill ut vet jag inte, men drar gör det.
 
Kurtivan skrev:
Oftast får man inget drag via murstocken om den är kall, men det fick du alltså?
Varm luft inne är lättare och vill stiga uppåt, på vinterhalvåret så funkar det ganska bra, men under sommarhalvåret blir draget nästan inget.
 
@BiFuel
Hur är det på vinden nu, har ni fått bukt på fukten efter att självdraget fixades?
 
Ja du... jag vill inte ropa hej och allt sånt där men sedan vi fick igång självdraget har det sett rätt bra ut. Var uppe i 75% (1-8 plusgrader på vinden) vid några tillfällen men då tror jag att uteluften spökade. Det var dagar då det var kallt och frostigt på natten och varmt och fuktigt på dagen (i mars). Jag tätade då gavelventilerna och körde en vanlig avfuktare några timmar vid ett par tillfällen och fick då genast ner det till 65-68% vid 3-10 plus på vinden. Nu ligger det runt 50-55% utan avfuktare men nu är det ju torrare ute. Ska bli spännande att se vad som händer till hösten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.