Hej! Ska inom 3 veckor beställa ett kök och har nu några leverantörer som vi fått offerter från. Mellan billigaste och dyraste skiljer det cirka 30.000kr. En av de billigare lämnar också juat nu 15' rabatt på vitvaror och fick en vettig offert på våra vitvaror så då är vi ju uppe i en skillnad på 45 istället... Hade vi valt Ikea hade det varit ännu större skillnad... Nu under de närmaste veckorna innan vi bestämmer oss ska vi syna köken lite närmare - vad ska vi nu då kolla efter för att kunna bedömma vilket kök som har bäst kvalité? Garantierna på gångjärnen är ju en sak men 10 eller 20 år känns som att det kvittar för de kommer ändå bara hävda att det är onormalt slitage så vad ska man tänka på? Är det sedan bättre att gå till en butik som ägs av köksleverantören eller ska man gå till en återförsäljare?
 
se till att luckorna är MDF, finns en del som fortfarande är spån och dessa är betydligt billigare. Idag är dock de flesta MDF. Gångjärnen är Blum i stort sätt alla kök. Skillnaden mellan är många fabrikat är i stort sätt knapp då de flesta ingående delar kommer från en och samma leverantör. Många av kökstillverkarna ägs av Nobia och deras kök är snarlika. Se till så att du jämför ett likt utförande på köken, det skiljer t.ex. väldigt mycket i pris på Marbodals billigaste kök i jämförelse med deras dyraste. Av erfarenhet kan jag däremot gott och väl rekommendera marbodals kök. Gå både till en återförsäljare samt köksleverantörens butik och se vilket pris som är mest fördelaktigt.
 
SamirB skrev:
se till att luckorna är MDF, finns en del som fortfarande är spån och dessa är betydligt billigare. Idag är dock de flesta MDF. Gångjärnen är Blum i stort sätt alla kök. Skillnaden mellan är många fabrikat är i stort sätt knapp då de flesta ingående delar kommer från en och samma leverantör. Många av kökstillverkarna ägs av Nobia och deras kök är snarlika. Se till så att du jämför ett likt utförande på köken, det skiljer t.ex. väldigt mycket i pris på Marbodals billigaste kök i jämförelse med deras dyraste. Av erfarenhet kan jag däremot gott och väl rekommendera marbodals kök. Gå både till en återförsäljare samt köksleverantörens butik och se vilket pris som är mest fördelaktigt.
Tycker ju faktiskt att de flesta luckor än idag har en stomme av spån...

De som har en stomme av MDF är målade luckor...

Laminerade och fanerade luckor har i de allra flesta fall en stomme av spån...

Personligen föredrar jag köksleverantörernas egna butiker då återförsäljare ofta säljer många olika sorters kök och inte är såååå insatta i det ena eller andra...


Ska du t.ex ha ett kök med högblanka vita luckor så kan du inte jämföra Ikeas luckor med högblank folie med någon som har högblanka luckor med laminatyta eftersom det är en enorm skillnad på kvalité... och detta är som att jämföra äpplen och päron än om de flesta tycker högblankt som högblankt... :rolleyes:
 
Idag är majoriteten av LUCKORNA MDF, stommen däremot är i spån på i stort sätt alla kök. . det är skillnad mellan stomme och lucka. . jag nämnde inget ang. stomme i mitt tidigare inlägg då detta nästan alltid är av spån, hade blivit alldeles för dyrt att tillverka detta av MDF, hade även blivit väldigt tungt.
 
SamirB skrev:
Idag är majoriteten av LUCKORNA MDF, stommen däremot är i spån på i stort sätt alla kök. . det är skillnad mellan stomme och lucka. . jag nämnde inget ang. stomme i mitt tidigare inlägg då detta nästan alltid är av spån, hade blivit alldeles för dyrt att tillverka detta av MDF, hade även blivit väldigt tungt.
Var nu snäll och läs mitt inlägg EN gång till... ;)

Jag pratar ingenstans om skåpsstommarna !!

Jag pratar om luckans stomme !!

...och merparten av dessa är fortfarande av spånskiva så länge de lamineras eller faneras och är det målade luckor vi pratar om så är dessa av MDF...

Dock är merparten som säljs laminerade och fanerade och har således en stomme av spånskiva under laminatet och faneren...


Jag vet vad jag pratar om för jag monterar ganska många kök om året... ;)
 
SamirB skrev:
se till att luckorna är MDF, finns en del som fortfarande är spån och dessa är betydligt billigare. Idag är dock de flesta MDF. Gångjärnen är Blum i stort sätt alla kök. Skillnaden mellan är många fabrikat är i stort sätt knapp då de flesta ingående delar kommer från en och samma leverantör. Många av kökstillverkarna ägs av Nobia och deras kök är snarlika. Se till så att du jämför ett likt utförande på köken, det skiljer t.ex. väldigt mycket i pris på Marbodals billigaste kök i jämförelse med deras dyraste. Av erfarenhet kan jag däremot gott och väl rekommendera marbodals kök. Gå både till en återförsäljare samt köksleverantörens butik och se vilket pris som är mest fördelaktigt.
försår inte riktigt var Du vill komma Samir, Marbodal har spån i sina produkter, så va då? Skulle spån vara sämra att använda som stomme i en dörr än MDF? Nej knappast. Mazonite har används tidigare till skåpsdörrar, dom köken finns fortfarande kvar, och fungerar bra. Skall man tala om något som är dåligt i kök, så är det nedfällda/underlimmade hoar, för sådana har, sedan urminnes tider börjat läcka vatten, med följd att stommen ruttnar upp. Har rivit ut flera sådana nedfällda hoar, från 1800-talet, 80 cm höga underskåp med korkmatta på till dagens.
 
Tog fram några delar från ett kök, som jag satte upp för drygt 20 år sedan, ett av Marbodals lyxigare, laminat med kromlisten upp och nedtill. Täcksidan till höger har jag haft som hylla, jag pillra bort bort en bit av hörnet, så man kan se spånet där. En annan dörr, hade laminatet släppt på, men den hade stått utomhus i 5 år! Är det inte Marbodal, som tillverkar IKEA-köken?

003.jpg
 
Tror bara Samir har erfarenhet av de där luckbytarna som kör runt i sina husvagnar och kränger folierade billiga köksluckor som i själva verket mest är skräp...

För dessa brukar ha en stomme av mdf under folien... ;)
 
Milkshaken
:) Staffan... visst det finns massor med såna husvagnsnasare.... Jag känner en del... men det kan även vara prisvärt för en del, det vill säga... alla har kanske inte råd med massiva luckor i alrot, körsbär e-dyl.....

Sen behöver inte MDF vara dåligt, utan det är ju lite hur bra dom är på att tillverka en lucka..... Visst massivt är ju helt enkelt bäst....
 
Självklart kan det vara ett prisvärt alternativ för många och det jag åsyftar är dåligt är inte mdf utan att det är folie...
Du kan få en målad mdf-lucka för samma pengar som en folierad om du går till rätt ställe och det är ju bättre då än folie som släpper efter en tid...

Personligen gillar jag inte massiva luckor för jag har sett rent för många som redan efter ett år är skeva och fulla av sprickor...
 
Om du köper slätmålade luckor - kolla verkligen att färgen täcker. Jag köpte vita luckor från Sentens för två år sedan - har fått klaga och i och för sig fått nya att byta ut med, men är ff inte nöjd med färgen på luckorna - för tunt lager.
 
När min bror bytte kök satte han dörrar med en ram och "typ" dörrspegel. Tyvärr hade dessa lackats efter ihopmonteringen (av luckan) vilket gjorde att lacken krackelerade efter ett tag på innerdelen an dörrspegeln.

Så ska du ha lackade spegeldörrar kolla om de olika delarna lackats ordentligt
 
Om du/ni satt upp så många kök så borde ni väl veta att flertalet av luckorna är MDF, om ni inte tror mig gå in på Kvik, Marbodal eller vilket ni vill och räkna.

saturnus: ja Marbodal har fortfarande en del spånluckor och ja, MDF är bättre än spån. Visst finns det gamla kök av Mazonite som fortfarande är bra men det är en fråga om hur väl man skött luckorna men det finns en anledning till att man bytt material.

paul: du får gärna fortsätta att hålla diskussionen på förskolenivå
 
Samirb: På vilket sätt är Pauls inlägg på förskolenivå? Du förlöjligar dig själv med sådana påhopp.
 
I och med att vi bor i närheten av Stockholm, hade vi möjlighet att besöka leverantörernas utställningsbutiker. Rätt eller fel, hoppade jag över märken där de inte hade fått ihop det i utställningsköken (luckor som inte stängdes etc.).
I slutändan valde vi Puustelli, eftersom de var de enda (då - 3 år sedan) som hade egna snickare. Monteringen av köket var det enda i hela huset vi köpte "färdigt", och det kändes väldigt rätt. Vi fick ett snyggt kök där allt är på millimetern rätt.
Som många andra har skrivit, är materialet i de olika köken mer eller mindre identiska. Det är i monteringen skillnaderna kommer. Själva har vi monterat i grovköket ikea-kök med så gott som identiska luckor jämfört med de från Puustelli. Men vi lyckades inte få ihop det alls lika snyggt som en snickare som bara jobbar med kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.