Jag ska lägga ca 70 m2 lärkgolv i ett av mina uthus. Rummet skall användas för större samlingar, framförallt sommartid. Nu undrar jag om mer sakkunnig kan råda mig i följadne spörsmål:

1. Jag kommer kilsåga med solosåg (mindre, portabelt sågverk). Finns formel eller teknik för att undvika allt för stora avvikelser i vinkeln för ändträt? Jag är medveten om att jag kommer behöva pussla en del, men det blir väl ändå svårt att få ändarna i samma räta vinkel? Eller måste jag pussla en länga och sedan lägga en rak vinkel över ändarna, ta upp brädorna och såga till?

2. Jag kommer ha blindbotten med 100 mm cellplast som isolering i bjälklaget. Ska jag eller ska jag inte lägga golvspån mellan bjälklaget och lärkträt? Jag kommer inte ha någon spont/not i golvvirket.

3. Kan jag slipa lärkgolv som ett furugolv, eller är det för hårt?

mvh

/Erik Gruvebäck
 
Låter som ett intressant projekt. Tyvärr har jag inte kunskap om hur man på bästa sätt sågar eller passar in ett kilsågat golv. Däremot skulle jag vara ganska säker på att det inte är några problem att slipa golvet med vanlig golvslipsteknik. Det fungerar ju på hårdare trämaterial, bland annat ekgolv, så varför inte lärk?

Och, eftersom detta är lite av en specialare, när du kommit igång, ta några bilder och posta, så vi nyfnikna får följa processen.
 
Om du med kilsågning menar att brädorna ska bli kilformade, bredare i rotändan och smalare vid toppen, så skulle jag passat in dem såhär:
1 Lägg ut varannan bräda först, tex med roten åt vänster. Lägg dem så tätt att brädorna med rot åt höger kommer att ligga med överlapp.
2 Lägg på brädorna med rot åt höger med överlapp.
3 Rita av de övre brädornas kontur på de undre.
4 Ta upp de undre och såga/hyvla in till konturlinjen.
5 Man gör det lämpligen några brädor åt gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.