Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att flytta ett fritidshus till en ny tomt?

Har tittat på objekt mellan 60-75 m2

Priser för nedmontering, montreing, transport m.m.
 
Det beror nog mycket på hur huset är byggt. Vad det är för grund b l a , plintar, platta ? Det är nog mycket ovanligt att man plockar ner hus byggda av reglar, det är nog nästan billigare att bygga nytt! Ibland flyttar man hus hela.
 
Vi har flyttat vårt fritidshus hela 40 mil =)

Huset som är en gammal västkuststuga på 45 kvm fick delas upp i två delar för att kunna transporteras på trailer (2 bilar och följebil) vi lyckades skära så pas i huset så att vi klarade av de värsta specialtransportreglerna, hade vi haft otur hade det varit poliseskort oxo... å då hade det definitivt varit billigare att bygga nytt.

Hur som helst, vi fick huset flyttat för 35 000:- men då har jag inte räknat den tiden jag och svärfar la på att "montera" (läs såga itu med tigersåg samt transportsäkra) ner huset.

Priset var ganska mkt kompispris och innan vi fick detta fixat hade jag bud på allt mellan 40 - 130 000.

Huset är på plats och jag ska upp dit och göra det sista på toaletten i nästa vecka (pappaledig är guldvärt i bland), sen är det helt klart =)

Här har du Vägverkets anvisninhgar för transporter (så du vet hur högt och brett osv =)

http://www.vv.se/publ_blank/bokhylla/yrkestrafik/transp/TsSpectr03-06.pdf
 
oj, glömde...

Priset för nedmontering var skrattretande högt. Om man ska tjäna ngt på detta så får man nog räkna med att montera ner samt montera i hop själv. annars är det lika bra att bygga nytt =)
 
Jag har precis planerat flytt av ett 90 kvm 60-tals hus.

Vi har valt att dela det L-formade huset i två delar, sätta de två delarna på var sin trailer, transportera med polistransport från skåne till Blekinge. Firman, Akka-Frakt, tar med ett 10 meter långt garage också.

Hela kalaset går på 95.000 men å andra sidan kostar stugan väldigt lite och är i väldigt bra skick. Jag räknar med att hela kalaset kommer gå loss på 200.000-250.000 och då ingår byggandet av grund och inkoppling samt ihopmonteringen!

Johan, Lund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.